رفتن به محتوای اصلی

تاثیر بد تحریم بر مشکل دارو
06.10.2012 - 13:56

علی‌رغم ادعاهای مقامات غربی که هدف از تحریم‌های بین‌المللی را مقابله با دولت ایران عنوان کرده‌اند دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد این تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی تأثیر گذاشته‌اند.


مقامات آمریکا و اروپا مدعی شده بودند هدف تحریم‌های ضد ایرانی مقابله با دولت ایران است نه مردم. بان‌کی‌مون در این گزارش نوشته است: «تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران اثرات مهمی بر جمعیت عمومی این کشور داشته و از جمله به افزایش تورم، بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی، افزایش نرخ بیکاری و کمبود مواد ضروری نظیر دارو در این کشور منجر شده است».


 دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد بعضی از شرکت‌هایی دارویی صادرات دارو به ایران را به خاطر مشکلات انتقال وجه قطع کرده‌اند که این امر به کمبود داروهای لازم برای مداوای بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و تنفسی و ام‌اس منجر شده است.


اين اولين بار نيست كه نسبت به دارو هشدار داده ميشود، با اينكه در مقاطعي كمبود دارو و بي كيفيت بودن آن از سوي بيماران به عنوان مصرف كننده، پزشكان و كارشناسان تاييد ميشود اما مسوولان حوزه بهداشت از وزير بهداشت گرفته تا معاونانش به شدت تمام انتقادات و مشكلات مربوط به دارو را انكار ميكنند.


کارشناسان پیش بینی کرده اند که در صورت اصلاح نشدن نقدينگي، تا دو سه ماه ديگر مواد اوليه تمام ميشود. 


به اذعان كارشناسان مشكل دارو از زماني مطرح شد كه كشور با تحريم هاي سياسي روبه رو شد. با اينكه تحريمها تاثير خود را در تمام حوزه ها نشان داده اما وزارت بهداشت به هيچوجه زير بار نرفته و هر بار تاكيد ميكند نود و شش در صد از داروها توليد داخلي است و تحريم ها تاثيري نداشته است.


مشكل اما جاي ديگري است. تا پيش از تحريمها، مواد اوليه داروها از كشورهاي اروپايي وارد ميشد؛ موادي كه جوابگوي بسياري از بيماران خاص بود. اكنون اما مواد اوليه از كشورهاي آسيايي از جمله هند، ونزوئلا و ... به ايران سرازير ميشود. برخي گزارشها حتي از ورود داروهاي چيني حكايت دارد كه مشكلاتي را براي بيماران ايجاد كرده است.


اگرچه دبير سابق انجمن داروسازان تاكيد ميكند داروهاي چيني بسيار بي كيفيت است و به شدت با استفاده از آن برخورد ميشود اما واقعيت حكايت ديگري دارد.


سخنان بان در حالی مطرح شده است که اعضای کنگره آمریکا در پی افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند. این نمایندگان به دنبال اعمال محدودیت بیشتر در تعامل بانک‌های خارجی با بانک مرکزی ایران شدند. بر اساس طرح جدیدی که در کنگره آمریکا در دست بررسی است، کلیه نقل و انتقالات ارزی مربوط به دیگر معاملات ایران نیز تحت تحریم قرار خواهد گرفت.


از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز در پی اعمال تحریم‌های تازه ای علیه ایران است.


 از سال ۲۰۰۶ تا کنون گروه ۱+۵، متشکل از روسيه، چين،آمريکا، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش در تماسند اما دو طرف تاکنون به نتیجه‌ای دراین باره دست نیافته‌اند

 گزارش بان‌کی مون درباره تاثیر تحریم‌ها در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت ایران را مسئول وضع اقتصادی کنونی ایران دانست و در عین حال اظهار داشت اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش همکاری جدی کند تحریم‌ها می‌تواند فورا برداشته شود.


بهر حال  تحريم هاي سياسي و تاثير آن بر واردات مواد اوليه و كيفيت داروهاي توليد داخل انكارناپذير است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.