رفتن به محتوای اصلی

تعداد کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر از آمارها است
06.10.2012 - 15:20

 یکی از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از نبود آمار روشن و شفاف در مورد کودکان کار و بازمانده از تحصیل گفت: متاسفانه تعداد کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر از آمار‌ها بوده و اعتمادی به آمارهای دولتی در این زمینه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غیر دولتی و شهریه‌ای شدن آموزش پیش دبستانی، ضعیف بودن محتوای آموزشی کتابهای درسی، عدم آموزش اطلاعات کافی به کودکان در مدارس و ضرورت ارایه خدمات مددکاری در مدارس، اخذ شهریه از کودکان مهاجر در مدارس ابتدایی، معضل کودکان کار و... از جمله مشکلاتی بود که در نشست خبری انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت روز جهانی کودک بحث و به چالش کشیده شد.

افزایش بیکاری در میان کودکان کار!

علی اکبر اسماعیل‌پور در نشست خبری که روز شنبه به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد، با اشاره به اینکه سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۳. ۵ میلیون کودک خارج از تحصیل وجود دارد گفت: وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال اعلام کرد که فقط ۱. ۵ درصد از کودکان واجد شرایط امکان حضور در مدرسه را نداشتند و در روستا‌ها با داشتن یک دانش‌آموز نیز کلاس‌ها دایر بوده است در صورتی که در بسیاری از روستا‌ها فقط تا پنجم ابتدایی مدرسه وجود دارد و همین امر باعث شده که این افراد از ادامه تحصیل باز بمانند. بنابراین می‌توان گفت که آمار‌ها بیشتر از این است که اعلام نمی‌شود.

وی با این اعلام که اعتیاد، بالا رفتن هزینه‌ها و موج مهاجرت به شهر‌ها باعث افزایش تعداد کودکان کار و خیابان شده است، افزود: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد کودکان کار و خیابانی هستیم که به گفته مسئولان شهرداری ۱۵ درصد نسبت به قبل رشد داشته است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، ‌ بخشی از کودکان که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات کارگاه‌ها از کار بیکار شدند به همین دلیل شاهد افزایش بیکاری در مورد کودکان کار در کارگاههای زیرزمینی هستیم.

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مطالعه و پژوهشی در مورد کودکان کار و خیابان انجام نشده است، گفت: به نظر می‌رسد ارایه آمارهای این چنینی در مورد افزایش تعداد کودکان کار به منظور جذب بودجه باشد نه چیز دیگر.

نیاز کودکان و مادران در مناطق زلزله زده

این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در عین حال با انتقاد از به فراموشی سپرده شدن نیاز زنان و کودکان در مواقع بحرانی به خدمات انجمن حمایت از حقوق کودکان پس از زلزله آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با مداخله انجمن توانستیم بخشی از نیازهای کودکان را در این مناطق تامین و بخشی را نیز به مسئولان یادآوری کنیم در عین حال، نیاز به اسباب بازی و عروسک از جمله لوازمی بود که کودکان برای خروج از شرایط بحرانی و دانش آرامش به آن نیاز داشتند که این موضع نیز از سوی انجمن تامین شد.

وی تاکید کرد: ‌ در حال حاضر۱۴ مهد روستایی در ۱۴ روستای آذربایجان شرقی در حال خدمت دهی به کودکان است و همچنین هدف آینده انجمن تاسیس مرکز ارتقاء سلامت روانی اجتماعی کودکان و مادران در شهرستان هریس است که در این مرکز به کودکان و مادران آموزش‌های لازم ارایه خواهد شد که در این خصوص بهزیستی با فرمانداری این شهرستان همکاری لازم را با انجمن داشتند.

ابراز شادمانی نهادهای دولتی از عملکرد ناقص در مورد کودکان!
اسماعیل‌پور در مورد جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در زمان نشست سران غیرمتعهد‌ها و با این اعلام که جمع آوری مقطعی کودکان خیابانی آسیب‌های بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند. نیز گفت: نهادهای متولی با ابراز شادمانی از این عملکرد افتخار می‌کردند که توانستند کودکان را از سطح شهر جمع‌آوری کنند این در حالی است که متاسفانه این کودکان برای تمامی معیشت خانواده به کارهای زیرزمینی روی آوردند و یا جذب باندهای مواد مخدر و یا سایر آسیب‌های اجتماعی شدند.

وزارت رفاه برنامه‌ای برای ممنوعیت اشتغال کودکان نداشته است

به گفته وی ماده (۳۲) پیمان نامه حقوق کودک بر ممنوعیت اشتغال کودکان تاکید دارد در حالیکه طی چند سال گذشته در وزارت رفاه در این خصوص هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است و علاوه بر این ایران از سال ۱۳۸۰مقابله‌نامه سازمان جهانی کار را پذیرفته که متاسفانه طی این سال‌ها از روند اجرایی آن گزارشی ارائه نشده که نشان‌دهنده این است که مقدمات اجرایی این مقابله‌نامه در کشور فراهم نشده است که لازمه اجرای این ماده انجام پژوهش جدی در خصوص بدست آوردن آمار رسمی از حداقل کودکان شاغل در کارگاه‌ها است.

این عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بیکار شدن بخشی از کارگران باعث شده که تعداد کودکان شاغل در کارگاه‌های زیرزمینی پنهان افزایش پیدا کند و این امر به دلیل این است که متاسفانه دولت هیچ حمایتی برای اینگونه خانواده‌ها پیش بینی نکرده است این در حالی است که قرار بود بخشی از درآمد یارانه‌ها به تولید و افزایش اشتغال اختصاص پیدا کند که عملا می‌سر نشد و نتیجه آن افزایش بیکاری بوده است.

پدران عامل ۲۲ درصد از کودک آزاریها/ لایحه‌ای که فراموش شد

بر اساس این گزارش، لیلا ارشد عضو دیگر هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز به لایحه حمایت از حقوق کودکان اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم پس از گذشت چند سال لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس به تصویب برسد که متاسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که این لایحه را از اولویت بررسی خارج کرده است در حالی که با تصویب آن بسیاری از مشکلات کودک آزاری‌ها حل می‌شد. براساس آمارهای صدای ایران در شش ماه اول سال جاری ۲۲ درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند که این آزار‌ها ۳۳ درصد جسمی، ‌ ۳۵ د رصد عاطفی، ۲۷ درصد غفلت، ۱ درصد جنسی و ۷ درصد آموزشی بوده است.

به گفته وی پدران کودک آزار اغلب مصرف کنندگان شیشه بودند که همین امر باعث شده که به فرزندان خود آزار و اذیت برسانند که در برخی موارد منجر به فوت کودک شده است.

ارشد با اشاره به اینکه کوله پشتی کودکانمان از ترس، ‌خشم و اضطراب سنگین شده است، گفت: جایی که این افراد بتوانند احساس خوشایندی داشته باشند وجود ندارد به طوری که در هیچ جا به طور مشخص آموزشی در مورد مصرف شیشه، مواد مخدر و سایر نیازهای کودکان و دانش ‌آموزان به آن‌ها ارایه نمی‌شود. بنابراین در مواجهه با این مشکلات نمی‌دانند که چه کاری انجام دهند و چه رفتاری صحیح است.

اخذ شهریه از کودکان مهاجر مانع تحصیل آنهاست

در عین حال، امیر حسین پهلوان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره حمایت از حقوق کودکان نیز به دو گانه پرورش دادن دانش‌آموزان در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: ‌ مشکل اصلی آموزش و پرورش این موضوع است که دانش آموزان با آن درگیر هستند به طوری که میزان نمره دهی و سطح بندی بچه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها وارد چرخه شکست می‌شوند که فقط خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را از این چرخه خارج کنند و در صورت عدم توجه خانواده‌ها این مشکل کودکان بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی با اشاره به این بخشنامه جدید آموزش و پرورش مبنی بر اخذ شهریه از کودکان مهاجر گفت: براساس این بخشنامه کودکان مقطع ابتدایی که پاسپورت دارند باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنند و کودکانی که کارت اقامت دارند باید ۱۰۰ هزار تومان ثبت نام در مدارس پرداخت کنند که این موضوع با قوانین تحصیل رایگان و حقوق کنوانسیون کودکان مغایرت دارد.

پهلوان تاکید کرد: اخذ شهریه از کودکان مهاجر باعث شده که این افراد نتوانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و همچنین مانع ادامه تحصیل و ثبت نام آن‌ها در مدارس شده است.

کانون اصلاح و تربیت ارمغان کودکان کار

همچنین در این نشست شیوا دولت آبادی یکی دیگر از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بارز‌ترین پدیده افت اقتصادی این است که کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار بودند سر از کانون اصلاح و تربیت در بیاورند که این امر نگران کننده است. نبود کار زیرزمینی سبب شده که گرایش به سمت رفتارهای خطرآفرین ایجاد شود که این مورد نگرانی‌هایی را در پی دارد.

وی در مورد تحصیل کودکان نیز گفت: هزینه‌های بالای تحصیلی از یک طرف باعث شده که کودکان نتوانند به تحصیل بپردازند که این امر شامل کودکان مهاجر و افغان هم بوده است. از سوی دیگر نبود خدمات مددکاری در مدارس به خصوص در مناطق آسیب پذیر باعث شده که کودکان در این مناطق نتوانند از حمایت‌های مشاوره و روحی روانی بهره‌مند شوند که این ناتوانی سیستمی در مدارس ما وجود دارد.

جای خالی پیش دبستانی رایگان در کشور
دولت آبادی در مورد محتوای کتاب‌های درسی آموزش و پرورش گفت: در کتاب‌های درستی اطلاعات لازم در خصوص محیط زیست و اطراف و آنچه نیاز دانش‌آموز است که بدانند به آن‌ها ارایه می‌شود در حالی که با توجه به تنوع فضای زیستی در کشور باید دانش‌آموزان از حداقل اطلاعاتی برخوردار باشند تا بتواند در مواجهه با نیاز‌ها از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: مسایل کیفی آموزشی به عنوان حقوق کودک مطرح است که باید بیشتر به آن در آموزش و پرورش اهمیت داده شود.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به جای خالی پیش دبستانی رایگان در کشور اشاره کرد و گفت: رایگان نبودن پیش دبستانی به عنوان حق ضایع شده از کودکان در نظر گرفته می‌شود به طوری که امسال شاهد این بودیم که پیش دبستانی به طور غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل شود.

به گفته وی در حالی که با تفاوت‌های فاحش فرهنگی در کشور مواجه هستیم برای برخورداری حداقل و شانس برابر برای استفاده از امکانات تحصیلی و فرهنگی باید حداقل در مقطع پیش دبستان به صورت رایگان آموزش‌های مورد نیاز به کودکان ارایه شود.

انتقاد از نظام ۶. ۳. ۳
در عین حال، دولت آبادی در مورد نظام ۶-۳-۳ آموزش و پرورش و با انتقاد از این سیستم، گفت: در این خصوص هیچ اثرات مثبتی از آن دیده نشده در حالی که پروژه‌های ایمن چنینی باید حداقل به صورت پایلوت انجام و پس از مشخص شدن نتایج آن به طور بلند مدت در مدارس اجرایی می‌شد.

وی گفت: ‌ هنوز مشخص نیست اهداف این طرح چیست و قرار است چه موفقیتهایی را به دانش‌آ‌موزان ما ارایه کند.

وی با اشاره به اینکه اضافه کردن یک پایه تحصیلی آنقدر در دانش‌آموزان تاثیر ندارد که محتوای کتاب‌ها تاثیر خواهد داشت، گفت: امیدواریم محصول آموزش و پرورش ما دانش‌آموزان تک بعد ی و کم سواد نباشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.