رفتن به محتوای اصلی

آیا هاشمی رفسنجانی می تواند نظام را به راه اعتدال بکشاند و با امریکا به توافق برسند؟
08.10.2012 - 06:26
تفسیر از:
کیانوش توکلی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  که پیشتر در نامه به خامنه ای هشدار داده بود  که وضعیت "به اینجا می رسد"  و اکنون که « نظام» از سوی  غرب و منطقه در محاصره تحریم  ها  قرار گرفته  و جمهوری اسلامی کاملا  ایزوله شده است و توده های مردم در 12 مهر بروشنی  نشان دادند که به حد انفجار رسیده اند ...آری« نظام  »  به لبه فروپاشی رسیده است . از این رو رهبران سابق نظام به فکر چاره افتاده اند از  جمله  هاشمی رفسنجانی که خود زمانی  در جناح افراطی و  چپ  اسلامی «نظام »  قرار داشت  و بعد ها  براه «اعتدال»  اقتصادی رفت و در واقع او بود که در 88  دگمه استارت  جنبش سبز را فشار داد  و بدنبال اعتدال سیاسی بود .

 پس از سرکوب جنبش سبز ،مدتی او و خانواده اش زیر فشار همه جانبه حامیان رهبر قرار داشتند ؛ اکنون سردمداران افراطیون که خود را« اصولگرایان» می نامند از هاشمی خواسته اند که به نجات« نظام » بشتابد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پاسخ به آقای ناطق نوری بیان کرده است: "من با نیروهای انقلاب، بازاری ها و روحانیت در تماس هستم. این نیروها از برخوردهایی که با شما صورت می گیرد ابراز نگرانی می کنند. شما شفاف بیایید در صحنه و ما هم پشت شما هستیم." رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به گفته خودش سابقا هفته ای یک با ر با خامنه ای دیدار می کرد و اکنون این دیدار به ماهی یک بار رسیده است و تلفنی هم اگر لازم شد با «رهبر » گپ می زند و به گفته او بعد از جلسات هفتگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، معمولاً او و "چهار، پنج نفر از دوستان" با هم ناهار می‌خورند و در مورد "مسائل کشور و راهکارها" بحث می‌ کنند و پیشنهادهای متقابل ورود به انتخابات هم، در جریان یکی از همین نشست های دوستانه مطرح شده است . البته سناریو رفسنجانی بسته به پذیرش خامنه ای است که روایت است که برخلاف «چهره نورانی » دچار افسردگی شدید شده است و از مواد افیونی مثل تریاک بهر ه می گیرد و از اوضاع جهان و منطقه چندان با اطلاع نیست . مشاوران او در واقع می ترسند که حقیقت را با« رهبر » در میان بگذارند و رهبری« نظام » عملااز دست «رهبر» خارج شده و بدست افرطیون و سربازان گمنام سازمانهای اطلاعاتی بیگانه افتاده است چرا که روند ها بسود تند روهای اسرائیلی و نئوکانهای امریکایی پیش می رود آری معلوم نیست که کشور واقعا در دست کیست ؟ از یک سو فرزندان هاشمی روانه زندان می گردد و از سوی دیگر اطرافیان احمدی نژاد دستگیر و مقدمات سرنگونی دولت اش فراهم می شود بی بی سی گزارش در این باره دارد که خواند نی است : 

هاشمی رفسنجانی: اگر رهبری بخواهند، حاضریم کمک کنیم که به مسیر اولیه برگردیم

 
رفسنجانی و خامنه ای

 اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران گفت که کشور باید توسط رهبر جمهوری اسلامی به مسیری "که از اول بوده" برگردد و افزود: "ما هم حاضر هستیم در خدمت ایشان - اگر بخواهند- کمک کنیم."

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با شماره یکشنبه ۱۶ مهر (۷ اکتبر) روزنامه "آرمان روابط عمومی" افزود: "من الان راهکارها را از طریق رهبری می‌بینم. در این شرایط غیر از ایشان کسی نمی‌تواند مسائل را به مسیر برگرداند."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این اظهارات را در پاسخ به سوال روزنامه آرمان در مورد روش "جلب اعتماد مردم" در انتخابات بیان کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی، از منتقدان دو انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ بوده و در هر دو مورد، تردیدهایی را در مورد نحوه انتخاب محمود احمدی نژاد و بی طرفی انتخاباتی نهادهای حکومتی مطرح کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان مصاحبه امروز، در پاسخ به سوالی در مورد احتمال کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران گفت که در حال حاضر، منع قانونی برای این کار وجود ندارد ولی شخصا از آمادگی انجام این کار برخوردار نیست. سخنان او در مورد وجود نداشتن "منع قانونی" برای کاندیداتوری، ظاهرا به بحث هایی اشاره دارد که اخیرا در مورد امکان وضع شرط سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

در خبری دیگر راجع به احتمال ورود آقای رفسنجانی به انتخابات، روزنامه آرمان روابط عمومی پنج روز پیش نوشته بود که اکبر هاشمی رفسنجانی به علی اکبر ناطق نوری گفته است "بدون واهمه در صحنه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد یافت".

به ادعای آرمان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سخنان را در پاسخ به آقای ناطق نوری بیان کرده که گفته است: "من با نیروهای انقلاب، بازاری ها و روحانیت در تماس هستم. این نیروها از برخوردهایی که با شما صورت می گیرد ابراز نگرانی می کنند. شما شفاف بیایید در صحنه و ما هم پشت شما هستیم."

آقای رفسنجانی امروز اظهار داشته که وی و آقای ناطق نوری، هر دو از همدیگر دعوت کرده اند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیدا شوند، اما پاسخ هر دو نفر به این دعوت منفی بوده است.

به گفته او بعد از جلسات هفتگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، معمولاً او و "چهار، پنج نفر از دوستان" با هم ناهار می‌خورند و در مورد "مسائل کشور و راهکارها" بحث می‌ کنند و پیشنهادهای متقابل ورود به انتخابات هم، در جریان یکی از همین نشست های دوستانه مطرح شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از گفتگو، درباره روابط خود با آیت الله خامنه ای توضیح داده که "تقریبا ماهی یک بار" با رهبر ایران جلسه دارد، در حالی که این جلسات سابقا "هفته‌ای یک بار" برگزار می شده. وی توضیح بیشتری نداده که مشخصا از چه زمان، جلسات وی با رهبر ایران دستخوش چنین تغییری شده است.

او در عین حال افزوده است: "هر وقت هم حرفی داشته باشم، محدودیتی ندارد. تلفن می‌کنم و می‌روم با ایشان حرف‌هایم را می‌زنم. مشکلی در رابطه با هم نداریم. گاهی که عجله‌تر باشد، با تلفن حرف می‌زنیم."

'هشدار داده بودم'

اکبر هاشمی رفسنجانی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی کشور گفته که شرایط فعلی را پیش بینی می کرده است.

وی افزوده است: "چند سال قبل دو ساعت و نیم با کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان بر سر همین افکارم و آینده کشور صحبت کردم و آن نوار پیش من و آقای [محمد] یزدی در دبیرخانه خبرگان هست و پیاده هم شده است."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآوری کرده است که پیشتر در نامه به آیت الله خامنه ای هشدار داده است که وضعیت "به اینجا می رسد".

ظاهرا اشاره او به نامه سرگشاده خود به آیت الله خامنه ای سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ است، که در آن راجع به تبعات اقدامات محمود احمدی نژاد و همفکرانش برای جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود.

رئیس مجمع تشخیص، در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ارتباط با آمریکا با احتیاط سخن گفته است.

وی گفته است "اینکه در این شرایط گفته شود بیایید رابطه برقرار کنیم، خوب نیست" و در عین حال افزوده: "البته تصمیم اساسی با رهبری است."

این اظهارات در شرایطی عنوان می شود که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، در سفر اخیر خود به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در چند نوبت جداگانه از ضرورت مذاکره یا برقراری ارتباط با آمریکا سخن گفته بود.

آقای رفسنجانی با ذکر اینکه "اگر آمریکا مایل است و می‌خواهد با ما رابطه داشته باشد، باید حسن‌نیت خود را نه در لفظ بلکه در عمل نشان دهد" گفته است که این کشور باید "ظلم‌هایی که به ما کرده جبران کند و اموال ما را، حداقل آنهایی که فعلاً وجود دارد، تحویل بدهد".

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوال هایی در مورد دستگیری فرزندان خود مهدی و فائزه هاشمی، گفته است که "حتماً می‌خواهد برخوردها بدون تبعیض باشد".

وی افزوده است که "نمی‌خواهد وضع خاصی برای بچه‌های خوددر مقابل دیگران درست کند" و در عین حال از اینکه عده ای "قبل از قضاوت تهمت می زنند" گلایه کرده است.

مهدی و فائزه هاشمی، حدود دو هفته پیش توسط قوه قضائیه ایران بازداشت شدند و به فاصله یک روز به زندان اوین انتقال یافتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.