رفتن به محتوای اصلی

ادامه نوسانات برابری نرخ ريال با ارزهای خارجی در بازار دوبی
10.10.2012 - 15:42

 يک بازرگان ايرانی مقيم دبی که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با راديو فردا گفت: «به نظر می رسد که افزايش اخير نرخ ارز تثبيت شده باشد و ديگر کسی در دوبی اميدی به پايين آمدن نرخ ارز ندارد.» 

درهم امارات در هفته گذشته در پی افزايش شديد نرخ ارز در تهران، از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت و به رکوردی تاريخی رسيد. پس از اين افزايش شديد، و در پی وعده های مقامات بانک مرکزی در مورد تثبت بازار پول ملی ايران، ريال تا حدودی در دوبی تقويت شد، اما اين امر به سرعت جای خود را به روند نزولی داد.

در اقدامی ديگر و از روز گذشته، بانک های امارات از قبول چک های دو بانک ايرانی ملی و صادرات در دوبی خودداری کردند.

در پی تحريم بانک مرکزی ايران از سوی جامعه جهانی، کشور امارات هم روابط بانکی خود را با ايران محدود کرده است. از حدود شش ماه پيش هيچ بانک اماراتی حاضر به پرداخت درهم به بانک های ملی و صادرات نيست، ولی درهم اين دو بانک را دريافت می کرد.

از ديروز دريافت و پرداخت بين بانکی به کلی متوقف شده و بازرگانان ايرانی مقيم دوبی بايد شخصا برای دريافت درهم حواله های خود به بانک های ملی و صادرات مراجعه کنند و سپس پول نقد را در بانک های اماراتی به وديعه بگذارند.

با توجه به محدوديت هايی که ايرانيان مقيم امارات برای نقل و انتقال پول دارند، اين اقدام بانک های اماراتی در قطع کامل روابط خود با دو بانک ملی و صادرات می تواند کار مبادلات تجاری بين ايران و دوبی را بيش از پيش دشوار کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، صرافی ‌ها در بازار تهران قيمت هر دلار را ۲۸۰۰ تومان روی تابلوی خود درج کرده ‌اند، ولی خريد و فروشی انجام نمی ‌شود.

اين گزارش می افزايد: البته دلالان به صورت مخفی با قيمت‌های بالاتر اقدام به معامله می ‌کنند.

سايت «تابناک» نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديروز اعلام کرد که نرخ دلار در بازار آزاد ۳۵۰۰ تومان است.

در همين حال، بانک مرکزی ايران بخشنامه جديدی صادر کرده و گفته است که حداکثر ۳۰۰ دلار به نرخ ارز مبادله ای يا معادل آن به ساير قيمت ها به مسافران داده شود.

صمد کريمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، با اعلام اين خبر همچنين گفته است برای دانشجويان غير بورسيه که بانک عامل آنها بانک تجارت است نرخ بر اساس نرخ مبادله ای است.

مرکز مبادلات ارزی روز سوم مهرماه از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی برای خريد و فروش ارزهای خارجی با دو درصد زير قيمت بازار آزاد راه اندازی شده است.

بانک مرکزی قيمت انواع ارزها را روزانه به مرکز مبادلات اعلام می کند که اين نرخ برای روز چهارشنبه، ۱۹ مردادماه، دو هزار و ۵۴۸ تومان اعلام کرده است.

بازار ارز ايران در دو هفته اخير به شدت پرتلاطم شده و ريال ايران تنها ظرف يک روز– دهم مهرماه- ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

تحريم های بين المللی و سوء مديريت داخلی از جمله عواملی اعلام شده است که به گفته مقام های جمهوری اسلامی و رسانه های داخلی علت بروز اين مسئله بوده است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ريال ايران ظرف يکسال گذشته نزديک به ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.