رفتن به محتوای اصلی

يادداشتي بعداز دور جديد تهاجم سربازان اينترنتي رژيم به سايت تريبون
13.10.2012 - 13:27

ديرلي دوستلار

دوستان عزيز

يادداشت رداكسيون تريبون

براي بار دوم در نيم سال گذشته سايت تريبون آماج تهاجمات سربازان سايبري رژيم جمهوري اسلامي ايران شد. اگر هجوم قبلي در ماه مه سال جاري خصلتي آني و هيجاني داشت، اينبار تهاجمات حساب شده و از روي يك برنامه در يك برهه زماني معين بود. در هجوم ماه مه، مأموران رژيم صفحه اول سايت را با يك صفحه ساخت خودشان عوض كرده و به صفحه فيسبوكي خودشان هم لينك داده بودند. اينبار طي مدتي كه حداقل ده روز آن براي ما معلوم است، سعي در برنامه­ريزي يك حمله كامل به قصد از بين بردن محتويات سايت و رديابي كساني كه در كار نشر مطالب سهيم بودند، را داشتند. ميزان حملات به حدي بود كه مسئولين فني و امنيتي شركت سرويس دهنده خدمات سروري را هم متوجه خود ساخته بود و ما اخطارهاي متعددي از آنها در مورد تلاشهاي تخريبي در حال انجام دريافت كرديم. براي عموم اعلام ميكنيم كه هيچ اطلاعات امنيتي در اين سايت وجود ندارد و كليه مطالب آن بطور علني در دسترس عموم در آرشيوهاي ما موجود است و كل ساختار سايت بطور دائمي كپي برداري (بك آپ) مي­شود. لذا نتيجه اين هجومها چيزي جز اخلال چند روزه در كار سايت نخواهد داشت. براي مأيوس كردن عمال جور رژيم اعلام ميكنيم كه بعداز هجوم قبلي ميزان مراجعات به سايت تريبون به ميزان قابل توجهي بالا رفت و اين افزايش ماندگار شد. براي عموم روشن است كه حتي سايتهاي مٶسسات بزرگ دولتي نيز در قبال حملات اينچنيني از امنيت صد در صد برخوردار نيستند با اين فرق مهم كه اگر تهاجمات هاكري به سايتهاي اينترنتي ارگانهاي دولتي و شركتهاي تجاري و صنعتي ميتوانند عواقب سوء مادي بزرگي ببار بياورند اما يك سايت منتشر كننده مطالب سياسي موقعيت متفاوتي دارد و تنها ميتواند دچار يك اخلال موقت بشود.

چند كلمه در باب تاريخچه سايت تريبون

سايت تريبون كه همزمان با نشر مجله تريبون زماني به كار افتاد كه هنوز سايت اينترنتي پديده جديد الظهوري محسوب مي شد. از آن زمان تاكنون سياستهاي عمومي رژيم جمهوري اسلامي افت و خيز زيادي داشته است اما يك چيز ثابت مانده است: عدم تحمل سخن آزاد از سوي رژيم. پايبندي تريبون به پيگيري مسائل مرتبط با چند فرهنگي بودن جامعه ايران نيز به همين اندازه بدون تغيير مانده است. سايت تريبون در ادامه انتشار مجله تريبون شروع به كار كرد. مجله تريبون نيز ادامه تكاپويي بود كه از سال 1990 در استكهلم حول برنامه راديويي هفتگي بنام "آذربايجان سسي"، شروع شده بود.  در سال 1990 طرح مسئله مساوات ملي در فورم و موج جديد آن چند سالي بود كه شروع شده بود و هر كاري در اين زمينه بوي تازگي ميداد. بمرور كارهاي زيادي در همه جبهه ها به ميدان آمد كثرت دست اندركاران و حجم كارهاي ارائه شده، تخصصي شدن امور را ممكن و حتي اجباري كرد.

شروع انتشار مجله تريبون، در بهار 1997، نتيجه منطقي وحاصل انباشت تجربه و شكل گيري يك شبكه كاري از افراد در جريان 8 سال توليد و پخش برنامه راديويي بود. مجله تريبون برخلاف راديو، ديگر محلي نبود و جايي براي خود در كتابخانه هاي علاقه مندان مي يافت و ماندگار مي شد. تابستان سال 1998 سايت تريبون در حالي شروع به كار كرد كه اين پديده هنوز گسترش زيادي نيافته بود. سالهاي چندي، تريبون به علت كمبود سايتهاي خبري تحليلي ديگر، مسئوليت سنگين  يك سايت "همه كاره" را داشت  و مجبور بود تا هر نوع ماتريالي در موضوع كار خود را منتشر كند. با گذشت سالها و شروع به كار سايتهاي اينترنتي جديد، امكان تخصصي شدن و انتخاب پروفيل ممكن شد و در جريان اين پروسه تريبون توانست روي نشر مطالب تحليلي متمركز شود. در اين سالها چندين سايت همسايه مٶثر از دامه راه بازماندند و مابقي اين ارگانهاي اينترنتي به انتخاب پروفيل خاص خودشان دست زدند.

هدف از راه انداختن و اداره هر مديايي تأثيرگذاري بر افكار عمومي است و تريبون هم از اين جهت مستثني نيست و تيم كوچك اداره كننده اين سايت عميقا معتقد است كه در كار خود موفق بوده است. جالب است كه گردانندگان ارگانهاي امنيت جمهوري اسلامي نيز همچو برداشتي از اوضاع دارند و مدتهاست كه سعي در اخلال در كار اين سايت داشته اند. سربازان اينترنتي رژيم در ماه مه امسال، در آستانه برگزاري مسابقات يوروويژن در پايتخت جمهوري آذربايجان، خشم خود را با هك كردن صفحه اول تريبون نشان دادند و اينك مدتي است كه اين دشمنان سخن آزاد و آزادي بيان، سعي در تست كردن امكانات امنيتي سايت تريبون داشته اند. نهايتا بعداز هشدارهاي متعدد، چند روز قبل وب هاست (يا همان شركت سرويس دهنده خدمات سروري) بعلت جدي شدن تهاجمات هكري، مجبور به مسدود كردن كامل سايت تريبون شد و از ما خواست تا در چند مورد خاص و نيز در يك سطح عمومي امنيت سايت را تقويت كنيم.

امروز بعداز اينكه اقدامات تأمين امنيت سايت به حد معيني از مراحل لازم رسيده است، تريبون با شكل ساده اي شروع به كار ميكند. خوشبختانه هيچكدام از مطالب آرشيو تريبون صدمه نديده است و بعداز آماده شدن سايت جديدي با درجه بالاتر امنيتي و امكانات بيشتر، كليه مطالب قبلي به سايت جديد منتقل خواهند شد.

از نظر ما تمركز ارگانهاي امنيتي رژيم براي ضربه زدن به كار سايت تريبون، نشانه موفقيت تريبون در رسالت و مسئوليت رسانه اي خود است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی
برگرفته از:
سايت تريبون
http://www.tribun.com/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.