رفتن به محتوای اصلی

زمان عمليات ضروري و تصميمات كليدي در سوريه
16.10.2012 - 16:36

 به نظر مي رسد كه مبارزان سوري با وجود تصاحب سلاح هاي سنگين از طريق تصرف مراكز نظامي و پادگان ها هنوز طريقه درست استفاده از آن ها را نمي دانند و هنوز با حملات از طريق سلاح هاي سبك است كه عمليات نظامي موثر انجام مي دهند. آن موقعي برجسته تر مي شود كه توجه كنيم، آنان فاقد نيروي هوايي براي پشتيباني اند، در حالي كه ارتش اسد مي تواند از انواعي هواگرد براي تكميل عمليات اش استفاده كند. 

براي حل اين مشكل و استفاده موثر از سلاح هاي نيمه سنگين و سنگين به غنيمت گرفته شده بايد توجه كنند كه كم و كيف اين ادوات جنگي سنگين هنوز به آستانه اي نرسيده كه آنان بتوانند در شهرهاي بزرگ و مناطق ارتباطي اصلي كه درگيري ها در آنجا جريان دارد، از تسليحات مذكور استفاده موثر كنند و به راحتي مي توانند توسط هليكوپترهاي اسد هدف قرار گيرند. اما تانك ها و زرهي ها مي توانند در شهرهاي كوچك و روستاها و مناطقي فرعي تر كه هنوز نيروهاي اسد حضور دارند، موازنه قوا را به نفع ارتش آزاد تغيير دهند. پس از تغيير نتيجه نبرد در آن مناطق، سلاح هاي سنگين و زرهي بايد در قالب تيپي به فرماندهي يك نظامي ارتش آزاد كه تخصص در فرماندهي شان را قبلاً داشته باشد، سازماندهي و هدايت شان را برعهده گيرد. موشك هايي را نيز كه به غنيمت گرفته ايد، تنها براي تماشا كردن و نشان دادن جلوي دوربين نيستند، بايد از كساني كه دوره كار با آن ها را ديده اند، براي هدف قرار دادن كاخ رياست جمهوري و ساختمان هاي دولتي و نظامي اسد استفاده كنيد. حمله به مكان هايي (به خصوص دمشق) كه عمال اسد در آن حضور دارند، مي تواند مقاومت بخش بزرگي از ارتش حامي اسد را درهم بشكند. مهمتر از آن ناامني حاصل از آن براي اسد موجب خواهد شد او نتواند لحظه اي را كه براي فرارش تدارك ديده برنامه ريزي و زمانبندي كند و هر آن احساس كند، حضور بيشترش در سوريه مي تواند به اسارت يا مرگ اش منتهي گردد. 
ارتش تركيه بايد عمليات هاي غيررسمي در داخل خاك سوريه را مديريت كند و نگذارد تا زماني به جنگ روي آورد كه نياز به لشكركشي هاي رسمي و فزاينده است و واحدهاي كوچك كماندويي و زبده با حملات موثر و غافلگيرانه و البته سري به مناطق حساس، پايگاه هاي هوايي و منابع سوخت رژيم مي توانند نتايجي به مراتب سريع تر و بهتر بگيرند. مبارزان سوري توجه كنند كه اقدامات سازمان ملل و اخضر ابراهيمي با نيات خير و براي توقف كشتار مردم سوريه صورت مي گيرد، اما اين مردم و مبارزان سوريه هستند كه صاحب حق درخصوص آينده سوريه اند و براي پذيرش يا رد هر گونه آتش بس يا صلحي، اين مردم سوريه و ارتش آزادند كه تصميم گيرنده بوده و حرف آخر را خواهند زد. درصورتي كه خواستند با آتش بس موافقت كنند، پيشنهادم اين است كه قبل از هر گونه پذيرش آتش بس رسمي بايد پيش شرط آن، ترك سوريه توسط اسد و سران حزب بعث باشد.

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري
عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.