رفتن به محتوای اصلی

قطع پروازهای «گلف ایر» بحرین به ایران
17.10.2012 - 14:02

  این شرکت هواپیمایی دولتی بحرین در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، در وبسایت خود منتشر کرده، آورده است که از سرگیری پروازها میان ایران و بحرین به دلیل «تأخیر» هواپیمایی کشوری ایران در تأیید برنامه پروازها تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتد.
 
این هواپیمایی فروردین‌ماه سال ۹۰ و در اوج ناآرامی‌های بحرین، بدون ارائه دلیلی اعلام کرد که تمام پروازهایش به ایران و عراق به حال تعلیق در‌آمده است.
 
با این‌حال هواپیمایی «گلف ایر» که اواخر مردادماه اعلام کرده بود در نظر دارد پروازهایش به ایران و عراق را از ۳۰ شهریورماه از سر بگیرد، این بار ابراز امیدواری کرده است که پروازهایش به ایران از آغاز سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شود.
 
آغاز اعتراض‌ها در بحرین در سال ۸۹، به بحران در روابط تهران-‌منامه دامن زد. منامه بارها تهران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرده است، امری که تهران آن را همواره رد کرده.
 
به دنبال این اتهام‌زنی، اسفندماه ۱۳۸۹، بحرین سفیر خود را از تهران فراخواند و ایران نیز دست به اقدام متقابل زد. با این‌حال پس از مدتی منامه سفیر خود را به ایران بازگرداند، اما تهران همچنان روابط دیپلماتیک خود با بحرین را در حد کاردار نگاه داشته است.
 
بحرین که همچنان ایران را به دخالت در امور داخلی‌اش متهم می‌کند، روز دوشنبه، ۲۴ مهرماه، با احضار کاردار ایران به وزارت خارجه، از آن‌چه «نسبت دادن اطلاعات غلط به مقام‌های بحرینی» خواند انتقاد کرد.
 
به گفته خبرگزاری رویترز ظاهراً این اعتراض، به دیدار سرکنسولگری ایران در منامه با شیخ عیسی قاسم، از رهبران شیعیان بحرین، اشاره دارد.
 
وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و گفته است: «اینکه اتهام به کشورهای دیگر زده شود تا مطالبات مردم برآورده نشود هیچ دستاوردی برای این کشورها نخواهد داشت.»
 
حکومت سنی‌مذهب بحرین از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه است و از نفوذ ایران در میان اکثریت شیعه بحرین نگران است.
 
حکومت بحرین برای سرکوب اعتراضات شیعیان این کشور از کمک نیروهای نظامی عربستان و امارات نیز استفاده کرده‌است؛ اقدامی که اعتراض ایران را درپی داشته‌است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.