رفتن به محتوای اصلی

گروه صنعتی گيتی پسند در آستانه ورشکستگی / بیکاری قریب الوقوع 5000 کارگر
17.10.2012 - 19:13

بنا به گزارش ايلنا، مدير عامل گروه صنعتی گيتی پسند از کاهش ظرفيت توليد برخی از واحد‌های اين گروه به ۴۰ تا ۵۰ درصد خبر داد و گفت: از مشکلات ما اين است که امکان گشايش "ال سی" وجود ندارد، خريد نيز نقدی است و بايد پول را حواله کرد و مواد اوليه نيز ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

در اين شرايط اگر قرار باشد ضريب توليد به سال گذشته برسد بايد دو برابر سرمايه در گردش به واحدهای توليدی تزريق شود.

به گفته مصطفی وعيدی، اين کارخانه يکی از صنايع پايين دست پتروشيمی است که با ظرفيت توليد ۱۲۰ هزار تن مواد ترکيبی، مواد اوليه بسياری از کارخانجات پلاستيکی کشور را تامين می‌کرد و قرار بود تا پايان امسال ظرفيت خود را به ۱۸۰ هزار تن افزايش دهد.

او با رد خبر ورشکستگی اين گروه صنعتی اعلام کرد: بانک مرکزی چند ماه قبل به ما اعلام کرد که سرمايه مردمی را به آن‌ها بازگردانيم تا بتوانيم از هشت بانک عامل، مبلغ ۵۰ ميليارد تومان وام دريافت کنيم اما هنوز اين دستور ابلاغ نشده است.

موانع پرداخت وام

با اين وجود بسياری از بانک‌های استان اصفهان از پرداخت اين تسهيلات شانه خالی می‌کنند چرا که معتقدند با اينکه حسابرسی‌ها نشان می‌دهد دارايی‌های اين شرکت، بيش از مبلغ بدهی آن است اما بايد تکليف بدهی‌های معوقه نيز مشخص شود.

از جمله مدير بانک سپه شعب استان اصفهان که در نشست خبری خود اعلام کرد: با اينکه مديران گيتی پسند، افراد معتقد و خلاقی هستند و محصولات آن‌ها در بازار پرمشتری و استاندارد است اما مديريت مالی خوبی بر اين صنعت حاکم نبوده و برای پرداخت وام به اين کارخانه دو مانع مهم وجود دارد، نخست تعيين تکليف بدهی‌های قبلی که مبلغی کمتر از يک ميليارد ريال، به صورت تهعد مستقيم و غير مستقيم بوده و بايد از سرفصل‌های معوق خارج شود و ديگری تامين ضمانت و وثيقه برای تسهيلات جديد.

اما معاون برنامه ريزی و اشتغال استانداری اصفهان که در‌‌ همان هفته گذشته، خبر موافقت بانک مرکزی برای پرداخت تسهيلات به گروه صنايع گيتی پسند را اعلام کرده بود، از پاسخگويی به ايلنا در اين باره خودداری کرد و گفت: به جز مطالبی که قبلا گفته شده، موضوع جديدی درباره گيتی پسند وجود ندارد.

با اين حال عليرضا همدانيان نيز مشکل کارگران اين شرکت که از ابتدای سال تاکنون، ماه‌ها حقوق خود را دريافت نکرده‌اند را تاييد کرد و ادامه داد: در شش ماه اخير اين شرکت به دليل نداشتن نقدينگی و سرمايه در گردش از تعداد شيفت‌های کاری توليد خود کم کرده اما به تعطيلی کامل کشيده نشده است.

وی به کارکنان اين مجموعه صنعتی اطمينان داد: گيتی پسند در چهارماه گذشته، ۱۶۰ ميليارد تومان از ۳۰۰ ميليارد تومان سپرده اشخاص را به آنان بازگردانده و اگر تعامل بين مديران اين شرکت و بانک‌ها به سرعت پيش برود تا دوماه آينده بحران آن حل می‌شود.

بلاتکليفی کارگران

يکی از کارگران گيتی پسند اصفهان نيز اظهار داشت: از ابتدای سال، جريان واريز ماهانه و منظم حقوق به حساب کارگران متوقف شد و پرداخت‌ها دير به دير و نامنظم انجام شده است.

اين کارگر ۳۲ ساله که بيش از ۷ سال است در يکی از واحدهای اين گروه صنعتی فعاليت می‌کند، نگرانی اصلی کارگران را از دست دادن شغل عنوان کرد و گفت: در ماههای اول هنوز اميدوار بوديم که مشکل حل می‌شود. بنابراين عقب ماندن حقوق را تحمل می‌کرديم اما پس از آنکه تعداد شيفت‌های کاری به شدت کاهش يافت مديران شرکت گفتند مشکلات تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و با اين شرايط اگر قادر به ادامه همکاری نيستيد می‌توانيد برويد.

برخی از کارگران نيز مانند حجت ۲۶ ساله که ۵ سال سابقه کار در اين کارخانه را دارد، پس از گذشت ماه‌ها تعويق حقوق و بی‌نظمی شيفت‌های کاری، خسته شده‌اند و می‌گويند دنبال پيدا کردن کار ديگری هستند تا بتوانند با توجه به تورم و افزايش روزافزون قيمت کالا‌ها، معيشت خانواده خود را تامين کنند.

احتمال بيکاری ۵ هزار کارگر

دبير اجرايی خانه کارگر اصفهان نيز مشکلات کارگران اين واحد توليدی را تاييد کرد و افزود: بسياری از واحدهای توليدی در حال حاضر مشکل کمبود نقدينگی و سرمايه در گردش برای تامين مواد اوليه روبرو هستند که در صورت رسيدگی نشدن به آن، بسياری از کارگران موجود بيکاری می‌شوند.

اصغر برشان با اشاره به اينکه در حال حاضر گيتی پسند اصفهان ۵ هزار کارگر فعال را بصورت مستقيم تحت پوشش دارد، خاطرنشان کرد: عدم همراهی و همکاری سيستم بانکی به منظور تقويت توليد و رفع موانع بيکاری با شعار و رويکرد توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه ايرانی مغايرت دارد.

گفتنی است گروه صنايع گيتی پسند اکنون بيش از ۵۰۰۰ نفر پرسنل و کارگر– ۴ دفتر فروش و انبار در داخل کشور و حدود ۵۰۰۰ نمايندگی توزيع و فروش محصولات درداخل کشور دارد و همچنين محصولات صادراتی اين گروه صنعتی به کشورهای کنيا، عربستان سعودی، کويت، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، ترکمنستان، تاجيکستان، افغانستان، پاکستان و ترکيه صادر و با عقد قرارداد و همکاری با شرکت FLXT آلمان در حال ورود و عرضه محصولات به ساير کشورهای اروپايی و آسيائی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایلنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.