رفتن به محتوای اصلی

«جسارت ملی‌» فراخوانی برای اپوزیسون
19.10.2012 - 06:10

 

بدون شک چنین تلنگری خیلی خوشایند و دلپذیر برای بسياري ازنیروهای سیاسی و اپوزیسون نخواهد بود . در طی این چند دهه بواسطه تضادها،رقابتها و چالش هایی که درميان  طیف های مختلف اپوزیسون وجود دارد ، حرکت هاوجنبشهاي سياسي و امراتحاد بين  نيروها دچار مانع جدي شده است.
نویسنده بر این باور است که با وجود خروارها نیروی مخالف جمهوری اسلامی تحت عنوان های متفاوت و مدعی اپوزیسون، ما هرگز شاهد یک نیروی متشکل و منسجم قدرتمندی که شاخصه آلترناتیو باشد را دارا نبوده ایم چنانچه پس از سه دهه و اندی هنوز نیروهای اپوزیسون در حال متهم کردن و تخریب همدیگربوده و نیروی خود را به هدر میدهند و یا اینکه درصدد جمع آوری امضا های فله ای و تایید وتکذيب بیانیه های خودو یکدیگر هستند . گروهی در تلاش اند گروهی دیگر را تخریب و ترور سیاسی کنند تا گروه خود را مبری و منزه جلوه داده وخود با تاسیس و ایجاد گنگره هاوشوراهاي  مجازی در این مسیر راه را به خطا ميروند. چنين تفکر سطحی ، نابخردانه و غیر دموکراتیک  همانا ریشه در فرهنگ استبداد زده دارد که امروزه در ميان اپوزیسون خارج، بيش از هرجا وهرزمان بچشم مي آيد.
جای بسی شگفت است که عقب افتادگی فرهنگی و سیاسی ما نیز نتیجه برداشت غلط اندیشمندان و روشنفکران ما بوده است . عملکرد اپوزیسیون غيرپویا و وغير بالنده درخارج کشورو عدم هماهنگی نیروهای سیاسی داخلی و خارجی وعدم پذیرش مسئولیت جمعی و ملی در این مسیر  باعث انجماد و انسداد سياسي کنوني گشته است. بدون شک  تشکیل و تاسیس یک گروه زبده سیاسی  متشکل از نمایندگان جناح های متفاوت با در دستور کار قراردادن بررسی چرايي عدم کارآیی و موفقیت اپوزیسون وترسيم نقشه راه ميتواند گره گشا باشد.
 در اين مجال ومقال کوتاه به بررسي يکي ازراههاي برون رفت از وضع آشفته کنوني ميپردازيم.
بررسی نظام های سیاسی دنیا و علل پیروزی جنبشها ي مردمي در آنها نشان ميدهد که اين جنبشها بدليل داشتن ريشه در درون و بطن اجتماع وداشتن رهبراني  همرنگ و هماهنگ ودر درون همان جامعه بوده است .
سه دهه و اندی است که شاهد حرکتهای ناموزون و نامتجانس وناموفق از سوی اپوزیسون خارج کشور بوده ایم بدون آنکه به دليل اصلي ناکار آمدي آنها يعني دوري فيزيکي ومعنوي آنها از ايران و عدم داشتن پايگاه اجتماعي آنان بپردازيم .
بهمين دليل است که نیروهای مخالفی که در خارج کشورادعای اپوزیسون و آلترناتیو بودن را دارندعلي رغم اينکه از  امکانات مالی و رسانه ای عظيمي برخوردار بودند و  از امکانات سياسي یک کشور آزاد بهره مند،هرگز نتوانسته اند هیچ حرکت و طرحی مناسب و کارآمد را نشان دهند .
باتوجه به اينکه باقی ماندن در اين بن بست و استمرار  چنین انسداد و انجماد سياسي، نتایج اسفناک و مهلکي هم براي اپوزسيون وهم براي کشور ايران در پی  دارد،  برون رفت  از اين حالت مشروط به   اقدامی متهورانه مي باشد که لايق ملت ايران باشدو البته  محتاج انسانهايي بزرگ واز خود گذشته . فقط درسايه اين جسارت ملی هست که هم اپوزسيون شخصيت اصلي خود را باز مي يابد هم ملت ايران اميد گمشده خود را
.به نظر نويسنده اين کار بزرگ وملي،ايجاد کمپين بازگشت به ميهن ميباشد.  
کدامین گروه يا چهره سرشناس سیاسی به خاطر ایران واعاده حيثيت اپوزسيون  به ميهن برخواهد گشت؟اين سوالي است که اکنون زمان طرح آن است نه اینکه چه کسی‌ حاضر است منشور ما را امضا نماید؟!کدامین چهره سرشناس ایرانی به خاطر ایران واعاده آبروي روح مبارزه  حاظر به چنین ریسکی ميباشد؟! جواب در لابلای این نا هنجاری سیاسی معین و مشخص است. 
آیافلان  آلتر ناتيو ساز خود آلتر ناتيو دان ويا فلان به اصطلاح سرمايه ملي حاضرخواهند شد که با ایجاد کمپین ملی برای بازگشت به ایران پیش قدم شوند و ازمزاياي پر زرق و برق زندگی در غرب بخاطر تداوم مبارزه و ایجاد یک جبهه متحد چشم پوشي کنند ؟ کمپيني که پس از شکل گيري ، تحت نظارت و سرپرستی سازمان های بین المللی و حقوق بشری ورسانه هاي بين المللي به مرحله اجرا در آید . بدون شک اقدام به چنین حرکت جسورانه ای لازمه اش فداکاری و هماهنگی ملی ميباشد علاوه بر  ايجاداتحاد عملي بين نیروهای مخالف داخل و خارج کشور  نظام جمهوری اسلامی رانيزدرقبال رفتارش با بازگشتگان  ،رودر روي افکار عمومی هم در داخل کشور و هم در سطح جهانی قرار خواهددادو پوشش خبرگزاری های داخلی و خارجی به همراه فعاليتهاي فعالين حقوق بشر ميتواند ضريب موفقيت  این پروژه و طرح را افزايش دهد.
تاسیس و ایجاد کمپینی که از چهرهای برجسته داوطلب سیاسی بخواهد برای بیرون رفت از  انجماد سياسي بين نيروها  و نيز برای جلوگیری از ویرانی و جنگ محتمل و تجزیه ایران به این تشکل ملی به پیوندید و منافع فردی خود را فدای میهن  کند نياز امروز ما هست نه اينکه امضايي مجازي در فضايي مجازي زده شودما به شجاعت و جسارت  حقیقی‌ ملی‌ نیاز داریم نه به شورا‌ها و کنگره‌های مجازی ملی‌.
 
انتشار از: امین موحدی
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ايران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.