رفتن به محتوای اصلی

ایا ایران و امریکا در حال مذاکره پنهانی هستند؟!
21.10.2012 - 11:57

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات ارشد دولت اوباما گزارش داده که توافقی پنهان میان مقامات ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم بر سر بحران هسته‌ای صورت گرفته است. کاخ سفید بلافاصله محتوای این گزارش را تکذیب کرد.علیرغم تکذیب خبر از سوی کاخ سفید ولی ناظران سیاسی بر این باورند که  مذاکرات پنهانی حقیقت دارد . جمهوری  بد بخت اسلامی در 33 سال گذشته به گونه ای   در مقاطع انتخابات امریکا ظاهر شده   است که جمهوریخواهان از آن سود بردند؛ بطور مثال در جریان گروگانگیری دیپلماتهای امریکایی  در تهران ، ارادی گروگانها ، پس از انتخابات؛ عملا بسود ریگان عمل کرد . تحلیل رزیم اخوندی در همه ی این سالها  این بود که دمکراتها  بیشتر از رقیب جمهوریخواه از  حاکمیت  اسرائیل حمایت می کنند ولی از انجا که درجریان رقابت های  انتخابات اخیر  آشکارا میت رامنی خواهان حمله نظامی به ایران شده است . مشاوران  خامنه ای  به او توصیه کردند که با مذاکره مستقیم با دولت اوباما شانس اینکه «قمار هسته ای » اش  که کشور و حکومت را در معرض نابودی و تلاشی قرار داده است به گونه ابرومندانه ای  رفع و روجوع شود . شایان ذکر است که گفته می شود درون حاکمیت صداهای مخالف با سیاست هسته ای  خامنه ای؛ قدرت گرفته اند و برخی ها سرنگون شدن جت جنگنده  اسکورت هواپیما  خامنه ای  در راه سفراو به   مشهد را ، برنامه یک کودتا علیه خامنه ای قلمداد می کنند . طبق خبری که به بیرون درز کرده است ، اطلاعات سپاه از خانواده خلبان کشته شده اف .14  خواسته اند که از برگزاری مراسم خاکسپاری چشم پوشی نمایند .  

 

 بنوشته دو یچه وله گفته می‌شود ایران و آمریکا برای نخستین بار از زمان قطع رسمی روابط دیپلماتیک در سال ۱۳۵۸ تصمیم به مذاکره مستقیم گرفته‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه (۲۰ اکتبر/ ۲۹ مهر) در گزارشی با استناد به برخی از مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا٬ از این توافق بی‌سابقه پرده برداشته است؛ توافقی که ساعاتی پس از انتشار خبر آن، تبدیل به یک بمب خبری تمام‌عیار شد.

آن‌طور که گفته شده قرار است بر اساس این توافق بستری برای سامان‌دهی آخرین تلاش‌های دیپلماتیک در جهت حل‌وفصل بحران هسته‌ای ایران فراهم شود. نیویورک‌تایمز این مذاکرات را آخرین راه جلوگیری از جنگ علیه ایران خوانده است.

یکی از این مقامات دولت باراک اوباما که نام‌شان با توجه به حساسیت موضوع افشا نشده٬ به نیویورک‌تایمز گفته مقامات ایرانی اصرار کرده‌اند که این مذاکرات پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برگزار شود.

نیویورک‌تایمز این توافق را نتیجه رایزنی‌های فشرده و محرمانه‌ای می‌داند که از زمان روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ میان مقامات ایرانی و آمریکایی در جریان بوده است. گفته می‌شود این مقامات ایرانی از کسانی هستند که مستقیما به رهبر ایران گزارش می‌دهند. برخی از مقامات آمریکایی خواسته‌اند که این مذاکرات فقط معطوف به برنامه هسته‌ای باشد و برخی دیگر خواستار مطرح شدن موضوعات دیگری نظیر سوریه و بحرین نیز شده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز٬ وزارت خارجه آمریکا٬ کاخ سفید و وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) تصمیم گرفته‌اند پیشنهاد افزایش محدودیت‌ها در زمینه غنی‌سازی در برابر کاستن از فشار تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران را مطرح کنند. تشدید و تعمیق بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران نیز از جمله پیش‌شرط‌های آمریکا برای گفت‌وگوهای موثر با مقامات جمهوری اسلامی است.

این روزنامه آمریکایی همچنین اعلام کرده که خبر دست‌یابی به این توافق پیش‌تر در میان گروه کوچکی از دیپلمات‌های مرتبط با مسئله ایران پخش شده بود.

کاخ سفید تکذیب می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ ساعتی پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز درباره "توافق ایران و آمریکا" کاخ سفید محتوای این گزارش را تکذیب کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد آنچه در این گزارش به نقل از مقامات دولت آمریکا آمده٬ اعلام کرد که دولت اوباما همچنان به همکاری با قدرت‌های دنیا برای حل مسئله هسته‌ای ایران متعهد است.

تامی ویتور٬ سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده٬ در این بیانیه گفت: «خبر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری درست نیست و ما در کنار ۱+۵ در جست‌وجوی راه‌حل دیپلماتیک خواهیم بود».

موضوع رابطه با آمریکا همواره از خطوط قرمز سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده استموضوع رابطه با آمریکا همواره از خطوط قرمز سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده است

تامی ویتور با اشاره به سخنان باراک اوباما افزود: «رئیس‌جمهور در این زمینه به صراحت گفته که اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای را به ایران نخواهد داد و برای تحقق این هدف هر کاری که لازم باشد را انجام خواهد داد. هدف ما این است که با اعمال تحریم‌ها٬ ایران را وادار به عمل به تعهداتش کنیم».

ایران٬ در کانون مبارزات انتخاباتی آمریکا

به رغم تکذیب کاخ سفید٬ گفته می‌شود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیش از آخرین مناظره انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی در روز دوشنبه (۲۲ اکتبر/ اول آبان) که بر امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا متمرکز خواهد بود٬ اعلام خبر "توافق ایران و ایالات متحده برای مذاکره مستقیم" قرار است "غافلگیری اکتبر" باراک اوباما باشد؛ چون دست‌یابی به چنین توافقی می‌تواند موضع اوباما در سیاست خارجی را نزد افکار عمومی تقویت کند.

 

باراک اوباما تا کنون بارها از سوی رقیب جمهوری‌خواه خود، میت رامنی٬ به انعطاف و انفعال بیش از حد در برابر "بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران" متهم شده و حالا در تلاش است راهی برای خروج از بن‌بست دیپلماتیک در برابر ایران بیابد. میت رامنی معتقد است باید غنی‌سازی اورانیوم در ایران در همه سطوح متوقف شود.

به اعتقاد تحلیلگران٬ مسئله ایران بزرگ‌ترین مساله مرتبط با امنیت ملی آمریکا در شرایط کنونی است و تاثیر قابل توجهی بر انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور خواهد داشت. به گزارش نیویورک‌تایمز٬ درون دولت آمریکا این بحث در جریان است که ایران تا چه اندازه باید اجازه غنی‌سازی در خاک خود را داشته باشد. برخی از مقامات دولت اوباما معتقدند اجازه غنی‌سازی در سطوح پایین را می‌توان در شرایطی معین به ایران داد. رامنی و جمهوری‌خواهان این ایده‌ها را خطرناک می‌دانند.

با افزایش بی‌سابقه فشارها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همچنان این شبهه وجود دارد که ایران بخواهد از روزنه‌های دیپلماتیک برای "خرید زمان" و کاستن از فشارها و پیش‌برد هم‌زمان برنامه هسته‌ای خود بهره گیرد.

مذاکره مستقیم با آمریکا از دیرباز از خطوط قرمز ساختار سیاسی جمهوری اسلامی بوده و سخن گفتن از آن هزینه‌های سنگین و پی‌آمدهای زیان‌باری برای فعالان سیاسی در بر داشته است. در صورت تایید محتوای این گزارش٬ می‌توان اتخاذ این تصمیم را چرخشی آشکار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست؛ چرخشی که احتمالا در اثر فشار فزاینده تحریم‌ها و قرار گرفتن اقتصاد کشور در آستانه فروپاشی در شرف وقوع است.

 
 
برنامه هسته ای ایران

 بی بی سی می نویسد : تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای، خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر گفتگوی مسقیم دولت آمریکا و ایران درباره برنامه هسته ای ایران را رد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه (۲۹ مهرماه) به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، در گزارشی نوشته است مقام‌های ایرانی و آمریکایی موافقت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران به طور مستقیم گفتگو کنند.

در بیانیه آقای ویتور آمده است: "ما به همکار ی خود با گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و از ابتدا آمادگی خود را برای دیدارهای دو جانبه اعلام کرده ایم."

اما وی اضافه کرده است: "اینکه ایران و آمریکا مواففت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گفتگوی مستقیم و یا هر نوع دیدار دیگر با یکدیگر داشته باشند، صحت ندارد."

آقای ویتور در ادامه به تاکید باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اشاره کرده است.

این در حالی است که روز شنبه فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که "اگر حقوق هسته ای ایران تامین شود، مذاکرات با گروه ۱+۵ مطمئنا به نتیجه می‌رسد."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.