رفتن به محتوای اصلی

سفر هیات اعزامی نماینگان پارلمان اروپا به ایران، یک دیدار شرم آور
27.10.2012 - 07:54

 بار دیگر خبر اعزام نمایندگان پارلمان اروپا به ایران موجبات حیرتزدگی و انزجار مردم ستمدیده ایران را فراهم نمود. برنامه بازدید  برای حدود یک هفته  از ۲۷ اکتبر تا دوم  نوامبر تعین شده است که در ان ۱۵ نفر از نمایندگان در آن شرکت خواهند داشت. سئوالی که به ذهن هر ایرانی خطور میکند اینست: "چگونه آنها میتوانند حتی فکر آنرا بکنند که در این مرحله  زمانی به ایران سفر کنند؟" بنظر میرسد که یک نوع عدم هماهنگی شدید میان اقدامات پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲، بخاطر رفتارغیر مسئولانه رژیم ایران که میتواند موجبات  به خطر انداختن امنیت و صلح جهانی را فراهم کند, دولت های عضو اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را بر ایران اعمال کردند، اخطاری جدی از اینکه روابط با ایران نمیتواند روال عادی خود را داشته باشد. اعمال این گونه مراحل تنبیه ای صرفا جهت وادار ساختن رژیم در شرکت سازنده اش برای برآورده کردن خواست های منطقی جامعه بین المللی بوده است.  سفر نماینگان پارلمان اروپا نه تنها موجب کمرنگ نمودن این نوع تلاش های اتحادیه اروپا شده  و نتیجتا موانع رسیدن به اهداف آنرا فراهم میآورد وانکه  پیام نادرستی به تهران رسانده که موجب میشود رژیم از این ملاقات سوء استفاده بیرحمانه ای در جهت اهداف تبلیغاتی اش انجام دهد.

 

طبق پیش نویس جلسه مورخ جولای ۲۰۱۲ هیئت نماینگان اروپا، نمایندگان در صدد هستند که با رهبران رژیم اسلامی ایران در پاره ای از مسائل از قبیل حقوق بشر ، مذاکرات هسته ای، و قاچاق مواد مخدر گفتگو نمایند. حدود سه دهه است که چند و چونی حقوق بشر در رژیم اسلامی  توسط هر دو گروه ایرانیان و فعالین بین المللی حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر رفتار های ضد انسانی در حال حاضر و پیش از این در ایران را در پیشنهاد نامه های متعدد و نقد های به چاپ رسیده محکوم کرده اند. این گونه رفتار های ضد بشری شامل شکنجه زندانیان، اعدامهای بدون دادگاه، زجر و آزار اقلیت های مذهبی و قومی، جلوگیری از داشتن آزادی در انتخاب مذهب و در شایستگی جنسی، اعدام مجرمین زیر ۱۸ سال، سرکوب ژورنالیست ها، بد رفتاری با مدافعین حقوق بشر، و جلوگیری از آزادی بیان و مطبوعات میباشد. همین چند روز پیش احمد شاهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران گفت که حکومت ایران آشکارا مسئول نقض حقوق بشر است.  او نگرانی خود را در باره  وخیم تر شدن چند و چون و موقیعت حقوق بشر در ایران ابراز داشت. رژیم ایران هرگز به افراد و یا گروهای مستقل اجازه نداده تا به سوابق ثبت شده حقوق بشری آن نگاهی بیاندازد. گزارش شاهید بر اساس مصاحبه های انجام شده با ۲۴۰ نفر از کسانی که حقوقشان مورد نقض واقع شده صورت گرفته است. رژیم ایران در موارد متعدد روشن ساخته که نسبت به مذاکرات با غرب بی اعتنا است. هیچ یک از مقامات سیاسی معتبر غربی نباید برای رژیم ایران که جسورانه خواست های جامعه بین المللی را نادیده میگیرد مشروعیت فراهم نماید.

 

سالها، اگر نه دهه ها، دیپلماسی برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران به جایی نرسیده است. ایران به تلاش خود برای افزایش روزافزون ظرفیت غنی سازی ادامه میدهد؛ اورانیوم با غلظت شکاف پذیر ۲۰% را تصفیه نموده که گام فنی مهمی است برای رسیدن به غلظت ۹۰% لازم برای ساخت بمب ، که بیان کننده نگرانی های فزاینده در باره مواد ذخیره ای رژیم میباشد. مؤسسه علوم و امنیت بین المللی (ISIS)، در این ماه متذکر شد که ایران  در حال حاضر حداقل ۲ تا ۴ ماه زمان لازم دارد تا بتواند میزان کافی از اورانیوم با گرید مصرف-سلاح برای تولید یک بمب را تهیه  نماید، باضافه زمان لازم  برای ساخت کلاهک اتمی.  مدت زمان طولانی است که امریکا و متحدانش برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داشته اند، جلسات متعددی برای مذاکرات دیپلماتیک تشکیل داده اند، در نشست های استمالتی بکار گرفته  شده از سیاست های چماق و هویج  استفاده کرده، و لوایح تنبیه ای متعددی را صادر نموده اند،  روندی با شانس موفقیت بسیار پائین که هدفش رسیدن به یک راه حل جمعی بوده اما نهایتا موجبات  سردرگمی همگیشان را فراهم  ساخته است. ایران مجهز به سلاح هسته ای دنباله رو تسلط و حکمفرمایی در منطقه  خواهد شد که  تهدیدی است برای صلح و ثبات در خاور میانه و جهان.  تنها پذیرفتن سیاستی که به سرنگونی ساختار قدرت این رژیم تروریستی منتهی میگردد میتواند به تهدیدات اتمی روز افزون آن خاتمه دهد.

 

ایران در مسیر عبور قاچاق مواد مخدر از افغانستان است که ۹۰%  تریاک جهان را تولید میکند، ماده اولیه خام برای ساخت هروئین. گزارشات رسیده حاکی از آنست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجارت مواد مخدر ایران را در دست دارد. بر اساس اظهارات مقامات سابق رژیم، اعضای سپاه انقلاب کنترل قاچاق مواد مخدر در سراسر رژیم اسلامی را بعهده داشته و بیلیون ها دلار در راه  پیوستن به شبکه های تبهکاری جهانی مصرف میکنند. با درآمد های قاچاق مواد مخدر، رژیم حامیان رادیکال خود را حمایت کرده و فعالیت های ترویستی را تأمین مالی میکند.  سیاست رژیم در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر یک ریا کاری بیش نیست، کسانی که خارج از انحصار سپاه انقلاب در ارتباط با قاچاق مواد مخدر دستگیر میشوند با بیرحمی کامل با آنها رفتار میشود. گزارش شده که در بسیاری از شهر ها اعدام های دست جمعی بطور مخفیانه انجام میگیرد تا مسائل دامنگیر مواد مخدر را از بین ببرند.  کشته شدگان اکثرا دارای پیشینه روستایی بوده اند. از این گذشته رژیم از حربه  اتهام های ساختگی و جعلی به قاچاق مواد مخدر استفاده کرده و زندانیان سیاسی و حامیان معترضین و مخلفان رژیم  را اعدام میکند. برچسب قاچاقچی زدن به زندانیان سیاسی و اعدامیان تاکتیک رژیم اسلامی بوده و جهانیان به آن واقف هستند. سال گذشته یک زن هلندی را به اتهام جعلی قاچاق مواد مخدر اعدام نمودند، حکومت هلند در اعتراض سفارتش را بست و سفیر خود را از آن کشور فرا خواند. تعهد علنی رژیم در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر یک سیاه بازی و سرپوشی بیش نیست. یاری گرفتن از چنین رژیم ریا کار در مبارزه با قاچاق و تولید هروئین در منطقه نه تنها بسان آب در هاون کوبیدن میماند بلکه به سپاه انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد تا شبکه قاچاق مواد مخدرش را توسعه دهد.  

 

در میان دیدارهای نگران کننده پیش نویس شده دربرنامه ملاقات نماینگان اروپایی از دیدار با بعضی از رهبران رژیم همچون صادق لاریجانی، کاظم جلالی، و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نام برده شده است. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضایه، در ماه مارچ گذشته بخاطر داشتن نقش اساسی در  ارتکاب نقض حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته است. علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق رژیم اسلامی است، در سال ۲۰۰۶ یک قاضی دادگاه آرژانتینی، بجهت نقشی که او در سال ۱۹۹۴در بمبگذاری مرکز جامعه یهودیان در بئونوس آیرس داشته حکم توقیفش را صادر کرده است. او کسی است که گفته است: "استفاده از یک بمب اتمی در اسرائیل همه چیز را نابود خواهد کرد؛ در حالیکه به جامعه اسلامی تنها آسیب میرساند." کاظم جلالی، رئیس گروه دوستی میان مجلس و پارلمان اروپا، در وبسایت خود مینویسد که افتخار دارد به اینکه جزء اعضای گروه شبه نظامی بسیج و سپاه انقلاب اسلامی است، این گروه  توسط امریکا و اتحادیه اروپا در لیست تروریست ها قرار داده شده است. در نطق اخیرش او پیروزی حزب الله بر "رژیم صهیونیست" در جنگ ۳۳ روزه لبنان را مورد تمجید و ستایش قرار داده، و مدعی شد که این پیروزی یکی از بزرگترین دستاورد های رژیم اسلامی ایران است.  طبق ماده ۱۱ از معاهده اتحادیه اروپا، فعالیت های هیئت اعزامی نمایندگان اروپا در کشورهای جهان سوم بایستی موجبات ترویج و ترفیع ارزش هایی را که اتحادیه بر اساس آنها بنا گردیده فراهم نماید، این ارزش ها یعنی اصول آزادی، دمکراسی، احترام به حقوق بشروآزادی های بنیادی، و تأمین های قانونی. هیئت اعزامی اروپا این نوع ترفیعات را چگونه توجیه میکنند، در حالیکه قرار بر ملاقات اعضای مجلسی را دارند، که در میان نماینگان آن بسیاری از فرماندهان بد نام سپاه انقلاب اسلامی وجود داشته  که در وحشتناکترین نقض حقوق بشری، قاچاق مواد مخدر، و عملیات تروریستی در پهنه جهان شرکت داشته اند؟

 

 پیش نویس جلسه مورخ جولای ۲۰۱۲ هیئت نماینگان اروپا چنین بیان میکند که این ملاقات فرصت مناسبی را برای گفتگو میان دو هیئت نماینگان پارلمان و مجلس بوجود میآورد و باید آنرا بعنوان یک تمرین پل سازی قلمداد کرد. سه دهه فشار توسط جامعه بین المللی بر ایران نتوانسته رژیم را مجبور به تغیر در رفتارش بنماید. جامعه بین المللی شامل امریکا، اتحادیه اروپا، و شورای امنیت سازمان ملل بر سر موارد ذیل نسبت به رفتار حکومت ملایی به توافق رسیده اند، که رژیم:

۱.  برنامه هسته ای با اهداف نظامی را دنبال میکند، 

۲.  تروریست ها را در جهان تحت حمایت و پوشش مالی خود قرار میدهد،

۳. در امور داخلی همسایگان خود و سایر کشورهای منطقه دخالت میورزد، 

۴. سعی در کمرنگ کردن هر گونه فعالیت در جهت صلح در منطقه را دارد،

۵. ناقض آشکار حقوق بشر و آزادی های مردم خودش بوده،

۶. نسبت به حقوق مردم ایران در انتخاب سرنوشت آینده خود از طرق روش های دموکراتیک بی اعتنا میباشد.  

 

رژیم اسلامی با عدم ثبات روز افزون روبرو بوده، و اوضاع سیاسی کنونی ایران دستخوش تغیرات فزاینده است. این روند با وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی در حال شدت گرفتن بوده و ایران را در ورطه تغیرات مهم قرار داده است. مردم ایران، در تلاش خود برای آزادی، در برابر سرکوب همه جا گیر رژیم ایستادگی کرده اند. بایسته است که  سیاست اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران در جهت پذیرش اشتراک منافع با تمام آنهایی که در برابر سرکوب ایستادگی میکنند و برای آزادی های بنیادی و دمکراسی میجنگند قرار گیرد. بعوض اعزام  تیم نماینگان پارلمانش به ایران، که خون تازه ای برای تجدید حیات رژیم فراهم میآورد، بنفع اروپا خواهد بود که امید هایش را بر روی مردم ایران بگذارد. آینده ایران توسط مردم آن تعین میگردد، بویژه نسل جوان که در صدد آنند بهر قیمتی شده رژیم مذهبی را با یک حکومت دمکراتیک سکولار جانشین کنند. پارلمان اروپا باید بداند که در آینده بسیار نزدیک، آنها با مردم ایران روبرو خواهند بود و نه مشتی ملا ی مفت خور، و بهمین دلیل است که پارلمان اروپا بایستی تمرین پل سازی را با مردم ستمدیده ایران داشته باشد و نه رژیم جنایتکار اسلامی در ایران.

 

برای خواندن مقاله بزبان انگلیسی لینک ذیل را کلیک نماید: 

http://tinyurl.com/98ysnoo

 

منصور راستانی، PhD

  ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.