رفتن به محتوای اصلی

بسته اي براي زمان آتش بس
27.10.2012 - 13:50

 سوريه چند هواپيماي تركيه را هدف قرار داد؟ يكي يا دو تا! حالا در ازاي موشك هاي دوش پرتابي كه از مرزهاي شمالي بدست رزمندگان مي رسد، چه تعداد هواپيما و هليكوپترش را از دست داد؟ مدت هاست كه تعدادشان از اعداد دورقمي عبور كرده است. در حالي كه اگر در همان زمان تركيه با بمباران سوريه مي خواست تلافي كند، جنگي وسيع با تلفاتي بيشتر روي مي داد. به اين مي گويند، پاسخ درست در زمان مقتضي. راز سقوط اسد بدون شروع جنگي منطقه اي در همين جاست.

مقامات تركيه نياز نيست تا پاسخ پوتين را آن گونه كه او مي پسندد، بدهند. آنان همچون گذشته بايد بازي را به شيوه خود پيش ببرند. يعني علاوه بر اقداماتي كه تاكنون انجام مي دادند، افزايش كمي و كيفي سلاح هاي ارسالي از مرز براي رزمندگان سوريه، به خصوص افزايش موشك هاي دوش پرتاپ. هدايت و فرماندهي رزمندگان از طريق ژنرال هاي كارآزموده ترك. بسياري از تجهيزاتي را كه مبارزان سوري به غنيمت گرفته اند، راه استفاده از آن را نمي دانند؛ به خصوص موشك هاي پيشرفته و بايد نظامياني كه مي توانند از آن ها به شكلي درست و موثر استفاده كنند، بدان ها بپيوندند. با موشك هاي زمين به زمين به غنيمت گرفته شده بايد كاخ ها و مراكز دولتي اسد در دمشق هدف قرار گيرند و اين كار بخش بزرگي از نظاميان سوريه را از اسد جدا خواهد كرد. و اگر مي خواهند تا جنگ زودتر پايان يابد بايد به حملات كماندويي و شبانه به رهبري نيروهاي ويژه ترك و با تركيبي از نيروهاي ملل مختلف (مثلاً ليبي، قطر، الجزاير، كردها و ديگر كشورها) به مراكز سوخت و فرودگاه ها - تا عمليات نتواند به كشوري خاص منصوب گردد- روي بياورند. توجه كنيد كه مراكز سوخت بسيار مهم اند و فقدان سوخت يعني ماشين جنگي اسد از كار مي افتد و كار تمام است.

در مدت آتش بس نيز نبايد بيكار نشست و مي بايست اول امدادهاي پزشكي و دارويي و غذايي به مردم و مبارزان افزايش يابد. دوم تحركات لجستيكي ضروري واحدهاي رزمي و ادوات طي شب صورت گيرد. سوم در زمان آتش بس، ارتش آزاد به سبب مردمي بودن، با نفوذ و گسترش آرام در مناطق مختلف مي تواند در صورت شروع درگيري ها، پهنه رزم را گسترش دهد. درضمن، مصر مي تواند در همكاري با تركيه و قطر، كمك هاي مختلفي به رزمندگان سوري بكند كه بايد طي رايزني هايي بين مقامات شان، انواعي از موارد مقدور ليست شده و هر چه زودتر عملي گردد.

همين حالا بخش بزرگي از اقوام اسد، نيروهاي امنيتي و اعضاي حزب بعث به درك واصل شده اند و قصاص بخش كوچكي را از آنچه بر سر مردم آوردند، ديدند و مابقي نيز منتظر مي مانند تا طي درگيري يا محاكمه اي عادلانه به سزاي اعمال شان برسند و در هيچ كجا در امان نخواهند بود؛ از سوريه گرفته تا ايران، ما سفياني و مزدوران و متحدان شان را رها نخواهيم كرد.

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.