رفتن به محتوای اصلی

نقش سایت زاهدان پرس در بازتولید خشونت در بلوچستان
01.11.2012 - 14:12

سایت افراطی و تفرقه برانداز زاهدان پرس که توسط یک بسیجی ـ اطلاعاتی متعصب اداره می شود، بدنام ترین سایت موجود در استان سیستان و بلوچستان می باشد. استانی که متاسفانه مجددا ً توسط  افراطیون سلفی ـ جهادی و آتش برافروزان مافیایی منطقه بسوی سیکل جدید اما باطلی از اعدام و کشتار سوق داده می شود. نقش مخرب این سایت "محرک" و دو بهم زن آنقدر زیان آور ارزیابی شده است که حتی آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان بهمراه استاندار مکتبی و ولایتمدار سیستان و بلوچستان در یک بیانیه مشترک، بعد از حادثه اخیر تروریستی چابهار توطئه ها و دسیسه های دشمنان وحدت و صفوف پیوسته بین مردم شیعه و سنی را شدیدا ً محکوم کردند. نماینده ولی فقیه و استاندار در بیانیه مشترک خود از دسایس و فتنه های بدخواهان (بخوان زاهدان پرس) و عداوت و توطئه های دشمنان اسلام (بخوان عاملین و آمرین انتحارهای تروریستی) یاد می کنند؛ و به این امر اذعان دارند که دشمنان امنیت منطقه و عوامل تفرقه در بین افراطیون شیعه و سنی وجود دارند. آنها علاوه بر محکوم کردن شدید اقدامات کور تروریستی از مردم خواسته بودند که با حفظ وحدت، نقشه های تفرقه برانگیز و فتنه های بدخواهان ( در هر دو سوی خط جدال) در استان را نقش بر آب کنند.

 بلافاصله بعد از انتشار این بیانیه، مقامات قضایی استان در یک تصمیم نسبتا ً عاقلانه و نایاب ناچار به فیلتر کردن موقتی این سایت موهن شدند. امری که مورد استقبال وسیع مردم شیعه و سـُـنی و بخصوص بلوچها و سیستانی ها در استان شده است. اما از آنجایی که عوامل مافیایی دخیل در ناامنی استان نفوذ فراوانی در لایه های مختلف حکومتی دارند، نیروهای افراطی و به اصطلاح "قشریون اصولگرا" در زاهدان و تهران کارزار تبلیغاتی وسیعی را بر علیه "فیلترینگ" این منبع نفاق و افتراء آغاز کرده اند، که به حدت و شدت آن هر روزه افزوده می شود. پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعتراض به فیلتر شده "سایت افشاگر وهابیون" آن را یک پایگاه خبری و تحلیلی ارزشی و فعال منطقه خواند. خبرگزاری های مختلف از جمله باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فارس، رجا نیوز، خبرگزاری دانشجویان و ایرنا و سایت های مختلف بسیجی در سراسر کشور از جمله انجمن اسلامی دانشگاههای سیستان و بلوچستان که تحت کنترل بسیج دانشجویی می باشند، فیلتر شدن سایت زاهدان پرس را محکوم کرده و خواهان رفع فیلتر این سایت "ضد سـُـنی و ضد بلوچ و  ضد سیستانی" شدند. حتی برخی از سایت های بسیج عشایری بلوچستان و عوامل وابسته به مراسل امنیتی ـ نظامی استان که خود را سـُـنی و بلوچ می خوانند، با طنازی و عشوه گری ملوسانه مرسوم در میان این طیف شناخته شده  تشویق به حمایت از این سایت "ضد بلوچی" شده اند. آنها با ناشیگری خاصی ادعا می کنند که مخالفان جدی این سایت احزاب و عناصر وابسته به استکبار و دشمنان ایران هستند. این در حالی است که در طی یک سال گذشته  تعدادی از سیستانیها، بلوچها، مساجد و مدارس و نهادهای سنی مذهب از جمله مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی از این سایت شکایت کرده اند. اما داخواهی بر حق آنها به جایی نرسید.

 اما بیانیه اخیر مشترک استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و بخصوص شکایت رسمی و جدی استاندار بلوچ و جدید المنصب استان که هدف افتراء و توهین کذب  و مکرر این سایت "شرور" و برانگیزنده احساسات مذهبی و قومی" قرار گرفته بود، معادله را بر علیه سایت هتاک تغییر داده است. بیسوادی و تعصب آمیخته با جهالت مهدی جهانتیغی سردبیر زاهدان پرس و حامیان پشت پرده آن مانع از درک واقعیتهای سیاسی انتصاب استاندار جدید و عزم بخشی از حاکمیت در کنترل اوضاع نابسامان منطقه شد؛ و او نوشت، و نوشت آنچه را که ظاهرا ً نمی باید می نوشت. جهانتیغی تشویق شده بود تا همانند احمدی نژاد بر علیه نهادهای انتصابی رهبر  طغیان کرده و قدرت سیاسی و جایگاه آنان را به چالش بکشد. حرکت نابخردانه ای که تا به امروز نتیجه معکوس داشته است. اگرچه حامیان "آتش افروز" و متعصب زاهدان پرس تسلیم "فیلتر" نخواهند شد و حداکثر تلاش خود را برای عبور از آن بکار خواهند گرفت. این چالش و جنگ قدرت، بهمراه تغییر برخی از مدیران کل استان، نه تنها بیانگر منطقه ای شدن نزاعی است که در بین ارکان های مختلف حکومت آغاز شده است، بلکه نشانگر حقیقت تلخ تبعیض دینی و قومی در بلوچستان نیز می باشد. زیرا اگر این سایت "بدخواه و توطئه گر" توسط یک بلوچ سـُـنی اداره می شد، سردبیر آن سالها پیش به ١٨ سال زندان و یا شکنجه و حتی اعدام محکوم می شد. اما بجز فیلتر کردن اجتناب ناپذیر و شاید هم مصلحتی این سایت موهن در داخل کشور، سردبیر آن همچنان آزاد است تا با سخنرانی در دانشگاه های استان، به توهین و ایجاد تفرقه بین سـُـنی و شیعه ادامه دهد.  ظاهرا ً کسی اراده و یا قدرت بازخواست و بازجوئی از مهدی جهانتیغی را ندارد. اکثریت قاطع مردم بلوچ و سیستان خواهان نفی خشونت و نابرابری، برقراری امنیت و رفع تبعیضات مذهبی قومی هستند. زاهدان پرس که شوربختانه هنوز در خارج از کشور قابل دسترسی است یکی از مصادیق بارز تفرقه و  ایجاد نفرت قومی و مذهبی می باشد که در ایجاد بستر نفاق و تضاد و رشد خشونت مذهبی و تروریسم انتحاری در استان سیستان و بلوچستان نقش بسزائی داشته است، و چه بسا خونهای بیگناه که از قلم مسموم سردبیر این سایت خشونت طلب بر سرزمین خشک و بیقرار بلوچستان ریخته شده است.

 عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

پنج شنبه ١١ آبان ١٣٩١

Doshoki@gmail.com

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.