رفتن به محتوای اصلی

تحریم‌، تعطیلی چاه‌های نفت، رکود اقتصاد ایران
05.11.2012 - 14:57

تحریم‌ها علیه ایران بیش از یک دهه پیش، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران را هدف قرار دادند. چنین محدودیتی زمینه‌ساز کمبود سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی از جمله زمینه‌سازی برای تزریق آب یا گاز به مخازن و توسعه فناوری‌های مورد نیاز مخازن نفت شد.

همزمان، سیاستگذاران ایران در سطحی کلان با در پیش گرفتن "دیپلماسی نفتی" استفاده از ابزار نفت برای تقویت جایگاه و ارتقای روابط بین‌المللی کشور را دنبال می‌کردند.

اما داشتن سطح تولید ثابت و قابل اعتماد نفت، لازمه در پیش گرفتن چنین سیاستی بود. در نتیجه، تولید از برخی میدان‌های نفتی در شرایطی سرعت بیشتری گرفت که منابع مالی کافی برای توسعه و تقویت چاه‌ها و مخازن نفت وجود نداشت و بیم آن می‌رفت که اصرار بر تولید بیشتر در بلندمدت به ضرر صنعت نفت ایران تمام شود.

اما تحریم‌هایی که از چند ماه پیش اجرایی شده‌اند، این بار حجم تولید و منابع مالی حاصل از فروش نفت خام را هدف گرفته‌اند.

پس از تصویب این تحریم‌ها بود که اعلام شد بخشی از خریداران نفت خام از امضای قراردادهای جدید با شرکت ملی نفت ایران انصراف داده‌اند.

تاثیر دور جدید تحریم‌ها بر میزان تولید نفت به اندازه‌ای بود که برخی رسانه‌های ایران از توقف موقت تولید نفت خام در برخی میدان‌های هیدروکربوری خبر دادند

حتی برخی منابع خبری گزارش دادند که چون ایران نتوانسته است برای نفت خام تولیدیش خریدار جدیدی پیدا کند، با پر شدن ظرفیت ذخایر نفت روزمینی، ناچار شده است بخشی از نفت خام بی‌مشتریش را در نفتکش‌هایی در آب‌های آزاد نگه دارد.

تاثیر دور جدید تحریم‌ها بر میزان تولید نفت به اندازه‌ای بود که رسانه‌های ایران در گزارش‌هایی تاییدنشده، از توقف موقت تولید نفت خام در برخی میدان‌های هیدروکربوری خبر دادند.

در آخرین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، میزان تولید روزانه نفت خام ایران در ماه اوت به نقل از منابع ثانویه ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار بشکه اعلام شده، در حالی که در همین گزارش، این رقم به نقل از داده‌های خود شرکت ملی نفت ایران ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار بشکه ثبت شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز ماه میلادی گذشته اعلام کرد که از زمان اجرایی شدن دور جدید تحریم‌ها، میزان صادرات نفت خام ایران به شدت کاهش یافته است.

مدیر اجرایی این آژانس گفت: "وضعیت را مدام زیر نظر داریم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام )ایران) و شاید حتی بیشتر، دیگر در بازار نفت نیست."

کاهش تولید نفت ایران به معنای آن است که برداشت از برخی میدان‌های نفتی اگر به صفر نرسیده باشد، دست‌کم در کمترین حد ممکن نگه داشته شده است.

اگرچه کاهش دست‌کم یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خام ایران به معنای کاهش درآمدهای نفتی و در نتیجه محدودیت منابع مالی دولت است، اما با در نظر داشتن کمبود شدید سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت در سال‌های اخیر می‌توان گفت که هرگونه کاهش تولید از مخازن نفت، فرصتی برای نفس کشیدن میدان‌های هیدروکربوری ایران خواهد بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
سایت بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.