رفتن به محتوای اصلی

فایل صوتی :مسئول تشنج اقتصادی ایران خامنه ای است
11.11.2012 - 18:34

 بنا بر نوشته رادیو فرداآقای رئیس معاون اول قوه قضائیه از جریان نزدیک به آقای محمود احمدی نژاد به عنوان جریان فاسد انحرافی نام می‌برد. در این روزها ما شاهد این هستیم که بخشی از اصولگرایان سهم سوء تدبیر و بی تدبیری دولت را در به وجود آمدن این اوضاع اقتصادی بیشتر می دانند تا تاثیر تحریم‌ها.در این باره چه می‌توان گفت؟ سهم دولت فکر می‌کنید که چقدر است؟

دشوار است که بشود به دقت سهم دولت یا رهبر و رژیم را تعیین کرد. ولی به هر حال دولت هم به نوعی برآمده از اراده رهبر است.

بنابر این اگر به لحاظ مدیریتی بخواهیم تعیین کنیم، اینجاست که باید پرسید رئیس دولت فعلی که آدم شناخته شده‌ای نبود، نه در درون بوروکراسی و دیوا‌ن‌سالاری رژیم و نه حتی در میان حامیان رژیم هم چندان شناخته شده نبود.

اراده‌ای بود که باعث شد ایشان به مدیریت برسد و بعدا هم مدیریتش ادامه پیدا کند و حمایت شود، حتی در مقابل نظارت مجلس و سایر نهادها، در شرایطی که ایشان نهادهای نظارتی و کنترلی را مثل سازمان برنامه و بودجه  و سایر نهادهای مربوطه را منحل کرد که همین ماجرا در ایجاد شرایط دشوار فعلی سهمی دارد.

ایشان دائما تحت حمایت رهبر رژیم بوده‌است. چه در خاستگاه و چه در بقا  همواره به حمایت رهبر رژیم متکی بوده‌است. بنابر این نمی‌توان گفت که پیامدهای اقتصادی سوء سیاست‌های دولت چیزی فراتر از اراده ولی فقیه است.

در گفته‌های معاون اول قوه قضائیه که عضو مجلس خبرگان رهبری هم هست، در کنار جریان نزدیک به دولت که جریان انحرافی خوانده می‌شود، اصلاح‌طلب‌ها هم به عنوان جریان فتنه مورد حمله قرار گرفته‌اند و متهم شده‌اند که این دو جریان می‌خواهند جریان رابطه با غرب را برقرار کنند.
ما الان شاهدیم که بخشی از افراد درون حکومت تبدیل به جریان فتنه شده‌اند و بخشی دیگر هم به عنوان جریان انحرافی از آنها یاد می‌شود.

این نوع نگاه و سرشت حکومت فعلی ایران از روز اول چنین بوده‌است. یعنی افراد برای گرفتن قدرت و تسویه حساب با رقیب، معمولا به این حربه‌ها متوسل می‌شوند تا شانس قدرت را از حریف بگیرند.

ما می دانیم که سال آینده انتخابات است و به هر حال باید حاکمیت دوباره یک انتخابات دیگر را سر و سامان بدهد. اینجاست که این بحث‌ها ارتباط پیدا می‌کند با این روند توزیع قدرت مجدد در ایران در سال آینده.

الان نیروی مسلطی که بر سر کار است ، مایل است که دولت فعلی و طرفدارانش را از قدرت خلع کند و قدرت را به تمامی در دست بگیرد و این اتهامات را هم در ارتباط با آن  می‌شود درک کرد.

در میانه این دعواها و جنگ قدرت تکلیف اقتصاد ایران و این بحران اقتصادی و زندگی مردم عادی چه می‌شود؟

با توجه به اینکه الان رهبر رژیم تعیین‌کننده است که چه سیاستی را در مواجه با غرب انتخاب کند، نیروهایی که در انتخابات آتی طلب قدرت می‌کنند، طبیعتا خارج از آنچه که اراده مسلط می‌گوید، نخواهند گفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.