رفتن به محتوای اصلی

هشدار مجلس به احمدی‌نژاد: در مورد دارو فاجعه در راه است
14.11.2012 - 16:49

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  می‌گوید که در مورد بحران تأمین دارو به رئیس‌جمهور تذکر داده، اما توجهی نشده است و تأکید کرد که با ادامه این وضع "مطمئنا در زمینه دارو فاجعه به بار می آید و  امروز چهارشنبه ۲۴ آبان (۱۴ نوامبر) در گزارشی به صحن علنی مجلس گفت که آزادسازی قیمت انرژی (هدفمندکردن یارانه ها)، افزایش شدید قیمت ارز خارجی و عدم اختصاص سهم بهداشت از درآمد حذف یارانه ها و همچنین عدم اختصاص ارز دولتی به این بخش، عوامل بحران موجود هستند.او ادامه داد که "آزادسازی نرخ حامل های انرژی هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه آورده در حالی که حتی یک ریال از هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت داده نشده است".

 
مجلس ایران

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گزارش خود را در صحن علنی ارائه کرد

 

به گفته آقای شهریاری، هزینه آب، برق، گاز و گازوئیل وزارت بهداشت و زیرمجموعه های آن (از جمله بیمارستان ها) نسبت به سال ۱۳۸۸ به ترتیب ۶.۵ برابر، ۷ برابر، ۱۱ برابر و ۱۶ برابر شده است.

او همچنین گفت که نوسان شدید قیمت ارز باعث شده است که قیمت لوازم پزشکی به شدت افزایش یابد، به طوری که "سرنگ آنجیو ۲۴۵ درصد، فیلم رادیولوژی ۲۴۰ درصد، الکتروشوک ۲۸۹ درصد، گاز هلیوم ۶۶۷ درصد، کیسه خون ۳۵۰ درصد و صافی دیالیز ۳۵۲ درصد افزایش قیمت داشته اند".

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران بانک مرکزی را به "سوء مدیریت" متهم کرد و گفت که در چنین وضعیتی، در شش ماه گذشته ارز مورد نیاز به نرخ دولتی به حوزه سلامت اختصاص نیافته است.

اخیرا مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران هم در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته بود: "طی ۶ ماه گذشته تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی انجام داده‌ایم، ولی موفق نشدیم و نمی‌دانیم این ارز در کجا مصرف شده است".

 

این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، بخشی از داروهای مورد نیاز در ایران وارداتی است و مواد اولیه مورد استفاده در تولید ۴۰ تا ۶۰ درصد داروهای داخلی هم از خارج می آید و برای واردات آنها به ارز خارجی نیاز است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که از ۲ و نیم میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای واردات دارو در سال جاری، تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز دولتی به این امر اختصاص یافته است.

آقای شهریاری با اشاره به کمبود شدید شیرخشک در بازار ایران گفت که تأمین این ماده حیاتی برای کودکان، توسط دولت در اولویت های ۳، ۵ و ۷ قرار گرفته و در نتیجه ارز با نرخ دولتی به آن اختصاص پیدا نمی کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به عدم اختصاص اعتبارات مربوط به غذای دانشجویان در رستوران دانشگاه ها و خوابگاه ها اشاره کرد و در مورد احتمال بروز اعتراضات دانشجویی هشدار داد.

آقای شهریاری گفت: "چرا منتظر می مانیم تا تشکل های صنفی دانشجویان اعتراض کنند و بعد بخواهیم مشکل را حل کنیم؟"

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.