رفتن به محتوای اصلی

این دولت همان پاک ترین دولت تاریخ است !!!
14.11.2012 - 17:22
تفسیر از:
دکتر کامران محسنی

از دل نشست پر سروصدای دیروز مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین تیترهای روزنامه‌های امروز بیرون آمد؛ جایی که سرانجام پس از یک هفته سخنان زیر پوستی درباره مرگ یک وبلاگ نویس در اداره پلیس، روز گذشته احمد توکلی از قوه قضائیه به دلیل پاسخگو نبودن درباره مرگ ستار بهشتی انتقاد کرد و البته انتقادش هم کارگر افتاد و به شب نکشید که قوه قضائیه در این زمینه، بیانیه‌ای صادر کرد. 
ماجرای مرگ ستار بهشتی، امروز به تیتر نخست روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد و در مقابل روزنامه‌های اصولگرا و محافظه‌کار با چشم پوشیدن از کنار آن گذشتند. روزنامه‌های مغرب، آرمان، اعتماد، آفتاب یزد، تهران امروز و ملت ما هر کدام به گونه‌ای به ماجرای مرگ ستار بهشتی و دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تشکیل کمیته پیگیری مرگ وی در صفحه نخست خود پرداخته بودند. 
اما افزون بر ماجرای پیگیری مرگ یک وبلاگ نویس در اداره پلیس، روز گذشته، مجلس  تصمیمات اقتصادی مهمی هم گرفت؛ از جمله موکول شدن مرحله دوم حذف یارانه‌ها به سال دیگر، که این موضوع در صفحه نخست روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. 
روزنامه وطن امروز اما امروز هم بی‌اعتنا به مسائل درونی، استعفای مدیر بی‌بی‌سی را به تیتر و عکس یک خود تبدیل کرد.
روزنامه جوان در صفحه نخست خود از تجمع جمعی از اقشار در برابر نهاد ریاست جمهوری خبر داد و از قول «مردم» تیتر زد که برای اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کنید.

اما به جز این سوژه‌ها، محمود احمدی‌نژاد هم روز گذشته سخنانی گفت که روزنامه‌های بسیاری به آن پرداختند که در صدر آن‌ها روزنامه دولت بود که تیتر یک خود را به این سخن رئیس جمهور اختصاص داده که «هر وقت می‌خواهیم پولی به مردم بدهیم، صدا‌ها درمی‌آید» و در کنار تیتر یک خود از اقدام روز گذشته مجلس با نام «مجلس جلوی افزایش یارانه نقدی را گرفت» خبر می‌دهد. 
اعتماد هم گزارش یک اقتصادی خود را به «دفاع احمدی‌نژاد از برنامه‌های اقتصادی دولت» اختصاص داد؛ اما شاید یکی از تیترهای جالب روزنامه ایران در شماره امروز خود، پرداختن به مهندسی انتخابات است که در گزارشی با نام «مهندسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲» در صفحه نخست و سوم این روزنامه جا خوش کرده بود. 
 چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟ 
مطابق اصول ۴۹، ۵۲، ۱۱۵، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۶ و ۱۲۸ قانون اساسی رئیس جمهور باید واجد ۱۳ صفت برجسته باشد تا بتواند ۲۵ وظیفه کلیدی را در سوگند ریاست جمهوری و دیگر اصول مصرحه قانون اساسی انجام دهد. شورای نگهبان که وظیفه احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری را به عهده دارد باید ببیند از میان کسانی که خود را در عرصه رقابت‌ها عرضه کرده‌اند چه کسانی واجد آن صفات هستند و آیا با این صلاحیت‌ها می‌توانند بار سنگین وظایف ریاست جمهوری را بر دوش کشند. بیش ازسه دهه ازحیات جمهوری اسلامی می‌گذرد. ده‌ها نفر در ایام انتخابات ریاست جمهوری خود را به‌عنوان نامزد مطرح کرده‌اند که شورای نگهبان شماری از آن‌ها را به دلیل نداشتن صلاحیت‌های لازم رد صلاحیت کرده است. اما همان هایی را که تایید کرده واقعا نمی‌توان یقین کرد که واجد صلاحیت بوده‌اند و شماری هم که رای آورده‌اند - به غیر از دو یا سه نفر - در طول خدمت خود ثابت کردند واجد شرایط لازم نبودند. انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در راه است. بی‌تردید از هم اکنون افرادی دارند خودشان را گرم می‌کنند تا در معرض آرای مردم قرار گیرند. شورای نگهبان به‌عنوان تنها مرجعی که می‌تواند صلاحیت نامزد‌ها را احراز و آن‌ها را به مردم معرفی کند مسئولیت خطیری از باب صیانت از «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام دارد. در زیر به برخی از شرایط و صفاتی که واقعا رئیس جمهور باید واجد آن باشد اشاره می‌کنم.
و با بر شمردن چند مورد از ویژگی‌های رئیس جمهور در پایان می‌نویسد: «آنچه گفته شد شمه‌ای از مطالبات مردم از شورای نگهبان ونامزدهایی است که خود را در معرض آرای مردم قرار می‌دهند. مردم می‌گویند پس از گذشت ۳ دهه از انقلاب باید کسانی خود را در معرض رای بگذارند که خطا‌ها و مشکلات روسای جمهور گذشته را در ساحات مختلف کمتر داشته باشند. 
البته ممکن است گفته شود با این اوصاف و با این درک از وظایف رئیس جمهور، شاید نتوان مصداقی پیدا کرد و شورای نگهبان نتواند صلاحیت هیچ نامزدی را احراز بکند ولذا کرکره جمهوریت نظام، رقابت آزاد و... را مجبور شویم پاییم بکشیم. این یک نظر افراطی است. ما وقتی سخن از ویژگی‌ها و صفات ووظایف رئیس جمهور می‌کنیم آن را به‌طور نسبی می‌خواهیم مورد دقت قرار دهیم نه به‌طور مطلق، لذا می‌شود دقت‌های لازم را داشت و خطا‌ها را به کمترین حد کاهش داد. اگر این دقت‌ها از سوی شورای نگهبان وسپس از سوی مردم لحاظ شود به‌راحتی می‌شود به این سئوال پاسخ داد که چه کسی می‌تواند رئیس جمهور شود؟».

این حنا دیگر رنگی ندارد، نام یادداشتی است که روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود منتشر کرده و به سخنان روز گذشته رئیس جمهور پرداخته و با اشاره سخنان روز گذشته احمدی‌نژاد نوشته است: «ما اکنون دو مشکل کوچک داریم؛ نخست مشکلی است که دشمن در حال دست و پا زدن است تا محدودیت‌هایی را برای ملت ایران درست کند که ما از آن عبور خواهیم کرد. 

و سپس می‌نویسد: اگر از این واقعیت که مشکلات فعلی کشور به این دو موضوع محدود نمی‌شود بگذریم و فقط به همین دو موضوع که آقای رئیس‌جمهور مطرح کرده‌اند اکتفا نماییم، لازم است درباره سخنان ایشان چند واقعیت را گوشزد کنیم.» و در برشمردن این واقعیت‌ها می‌خوانیم «واقعیت سوم به ماجرای کهنه ولی بشدت مورد علاقه آقای احمدی‌نژاد برمی گردد که تکرار «نمی‌گذارند» ‌ها و به عبارت روشن‌تر «فرافکنی» و مشکلات را به گردن دیگران انداختن مربوط می‌شود. ایشان در سخنان دیروز، بار دیگر افراد مجهول الهویه‌ای را مورد اشاره قرار داده‌اند که وام‌های کلانی گرفته‌اند و حاضر به بازپرداخت آن نیستند و همین که دولت به سراغ آن‌ها می‌رود، عده‌ای به حمایت از آن‌ها برمی خیزند و اجازه نمی‌دهند این وام‌ها از آن افراد پس گرفته شود. 

در منطق احمدی‌نژاد، این یک شیوه شناخته شده است. ایشان از هفت سال و چهار ماه قبل که بر مسند ریاست جمهوری تکیه زدند، با همین ادبیات درباره افراد مجهول الهویه‌ای که نمی‌گذارند دولت کار کند، سخن گفتند و به فهرست بلندبالایی اشاره کردند که در جیب دارند و اگر افشایش کنند، چنین و چنان می‌شود و البته تا امروز هنوز این فهرست از جیب مبارک ایشان خارج نشده است. اطمینان داریم که در هشت ماه باقی مانده نیز جناب ایشان همین سخنان را تکرار خواهند کرد و چه بسا که بعد از کنار رفتن از حکومت نیز به همین فرافکنی‌ها ادامه دهند. وقتی نمایندگان مجلس، طرح سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند آقای رئیس‌جمهور می‌گوید ناگفته‌ها را خواهم گفت، وقتی سخن از ماجرای پرونده‌های مسئولان ارشد دولتی به میان می‌آید، شایعه می‌سازند که پرونده‌هایی وجود دارد که اگر رئیس‌جمهور آن‌ها را افشا کند چنین و چنان می‌شود. این‌ها همه در شرایطی مطرح می‌شود که مفاسد مالی سه هزار میلیاردی و شانزده هزار میلیاردی در زمان حاکمیت دولت‌های نهم و دهم رخ داده و درعین حال رئیس دولت اعلام می‌کند این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ است.!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
منابع داخلی
خبرگزاری ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.