رفتن به محتوای اصلی

تهران زیر فشار خبر کشته شدن تحت باز جویی ستار بهشتی وبلاگ نویس 35 ساله
15.11.2012 - 03:50
برگردان:
شیما بلوط

مرگ مشکوک بهشتی اگر چه هنوز رسما تایید نشده است اما سایت خبری بازتاب وابسته به محسن رضایی  سیاستمدار ارشد نظام  گزارش کرد که این وبلاگ نویس جانش را تحت بازجویی از دست داده است .  بازتاب گزارش کرد که ستار بهشتی که توسط پلیس فتا ( فضای مجازی ) دستگیر شده بود تحت بازجویی جان خود را از دست داده است.

اخیرا در ایران تعدادی از فعالین فیس بوک  دستگیر شده اند.  اگر چه  فیس بوک  در ایران فیلتر شده است  میلیونها ایرانی از طریق وب سایت های فیلتر شکن و یا شبکه های خصوصی مجازی به آن دسترسی دارند.

سهام نیوز  وب سایت وابسته به مهدی کروبی  از رهبران مخالف گزارش کرد که ستار بهشتی در حین بازجویی تحت شکنجه توسط ماموران امنیتی کشته شده است.  یکی از اعضاء خانواده بهشتی به سهام  نیوز گفت، " آنها امروز به ما تلفن زدند و از ما خواستند تا فردا جنازه ستار را در کهریزک تحویل بگیریم."

کهریزک بازداشتگاهی است که ایران برخی از معترضین دستگیر شده در تظاهرات پس از انتخابات بحث بر انگیز ریاست جمهوری سال  1388  را در آنجا زندانی کرده بود. ستار بهشتی  پیش از دستگیری در وبلاگش نوشته بود، " آنها من را دیروز تهدید کردند که مادرم به زودی لباس مشکی خواهد پوشید چرا که من دهانم را نمی بندم."

خواهر ستار در مصاحبه با مسیح علی نژاد روزنامه نگار ایرانی مستقر در انگلستان گفت، " سه شنبه گذشته آنها به داخل خانه ما هجوم آوردند و برادرم را با خود بردند ... امروز به همسرم تلفن کردند و از او خواستند ضمن اعلام خبر مرگ ستار به من و مادرم، برای ستار یک قبر تهیه کند."

در اظهار نظر ها در خصوص مرگ این وبلاگ نویس، آلیستایر بورت  وزیر خاورمیانه و شمال آفریقای کشور انگلستان  گفت، " پس از شنیدن مرگ بر اثر شکنجه ستار بهشتی، شهروند جوان ایرانی، تحت بازجویی در زندان شوکه شدم. تنها جرمی که آقای بهشتی مرتکب شده بود حمایت از دفاع از حقوق بشر در اینترنت بود . اساسا به موارد مشابه دیگری  از دستگیری و بد رفتاری با ایرانیان در زندان از سوی حکومت تنها به دلیل ابراز عقیده این چنینی برخورد کرده ایم.  اگر چنین گزارشهایی حقیقت داشته باشند، نمونه دیگری  از تلاش وقیحانه دولت ایران برای خاموش کردن هر گونه آزادی بیان شهروندانش به شمار می رود. مقامات ایران مسئول جان آقای بهشتی در زندان بودند و من از ایران می خواهم فورا حقیقت مربوط به مرگ وی را روشن سازد."

برخی مخالفین  معتقدند که در کهریزک  زیر شکنجه در شرف مرگ بوده اند و برخی دیگر ادعا می کنند که به آنها تجاوز شده است.  یک دکتر ایرانی که قربانیان کهریزک را معاینه کرده بود در مهر ماه سال 1389  به ضرب گلوله کشته شد.  پس از آن که محسن روح الامینی  پسر مشاور ارشد سابق شورای انقلاب در میان کشته شدگان این زندان نام گرفت، بازداشتگاه کهریزک تبدیل به رسوایی بزرگ  برای حکومت ایران شد. 

 

 منبع :  گاردین      http://www.guardian.co.uk/world/iran-blog/2012/nov/07/iranian-faceboook-activist-sattar-beheshti    

تاریخ :  07/08/1391

ترجمه :  شیما بلوط     www.insecureiran.wordpress.com

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.