رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه های کوتاه با چند تن از شرکت کنندگان در کنفرانس پراگ
16.11.2012 - 23:58

امروز جمعه 16  نوامبر 2012  حدود یکصد نفر از شرکت  کنندگان در سومین کنفرانس نشست اتحاد برای پیشبرد دموکراسی گرد هم آمده اند  ، آنچه در زیر می اید ، مصاحبه های کوتاهی که در آن  نظرات و امید های  برخی از شرکت کنندگان   به اختصار بیان شده است . ایران گلوبال در نظر دارد که  در طول دو روز کنفرانس (17 و 18 نوامبر )  بر گزار می شود ،  گرارشات آن را بصورت صوتی و تصویری  ارائه نماید ؛ انچه در زیر می اید به نقل از سایت کنفرانس است :

 

گلاله شرفکندی: دیالوگ برای رسیدن به هماهنگی

توقع این است که در حقیقت دیالوگ هایی که صورت می گیرد آهسته آهسته ما را در ادامه راه هماهنگ کند و برنامه های دقیق تری بریزیم که در رابطه با آینده ایران چه می خواهیم انجام دهیم تا چطور می توانیم از توانایی هایمان استفاده کنیم. هماهنگ و با یکدیگر در ادامه راه برویم زیرا همین الان هم از توانایی هایمان در جهت های خاص استفاده می کنیم اما ایجاد هماهنگی و معطوف کردنش و تمرکز داشتنش بر هدفی خاص که جزئیاتش مشخص و تعریف شده است، در حقیقت دیالوگ برای رسیدن به آن هماهنگی هدف اصلی من است. من خوش بین هستم، همین که حرکت تا امروز ادامه پیدا کرده نشان می دهد که توانسته این دیالوگ را شروع کند و این خود جای امیدواری است. بحث ها فردا مشخص می کند که ما در چه مرحله ای هستیم.

 جواد طالعی: امید دادن به مردم
 

آرزو می کنم همگرایی ایجاد شود و نیروهای مختلف بتوانند با هم صحبت کنند. خیلی زود است که گروهی دور هم جمع شود و فکر کند آلترناتیوی است برای جامعه ایران اما باید شرایطی فراهم شود که آدم ها کنار هم صحبت کنند و شاید یک امیدی به مردم بدهند و بتوانند جلب اعتماد کنند تا مردم با تمام مشکلاتی که در داخل مواجه هستند فکر کنند کسانی که در خارج هستند به فکر زندگی و آینده آنها هستند.

 

شهلا فرید: در مسیر درستی هست

 

فکر می کنم خصوصا این کنفرانس چند مساله کلیدی را در دستور برنامه قرار داده است. از آنجا که ما برای دموکراسی حرکت می کنیم، چالش های مختلفی که در راه دموکراسی وجود دارد از جمله مساله ملی و انتخابات آزاد را در دستور کار خود قرار داده و امیدوارم با باز کردن این قضیه نظرات مختلف به یک فصل مشترک برسند تا این فصل مشترک راه ما را برای رسیدن به دموکراسی هموار کند. من فکر نمی کنم که ما از این کنفرانس فوری به خواسته مان برسیم اما فکر می کنم در مسیر درستی حرکت می کنیم.

 

هوشنگ اسدی: ضرورت ایجاد رسانه مستقل

 

توقع من از کنفرانس الان هم برآورده شده. میبینم که بیش از صد نفر از دوستان ایرانی با سلایق و تفکرات گوناگون دور هم هستند، بحث و گفتگو می کنند و این بزرگترین دستاورد است زیرا ما ایرانی ها باید اول از همه یاد بگیریم چطور با هم حرف بزنیم. چشم انتظارم این است که صدایی را که در دو کنفرانس پیش مطرح شد بر مبنی ضرورت ایجاد یک رسانه مستقل اپوزیسیون بیشتر منعکس شود تا بیشتر به سمت جواب دادن به یک نیاز حیاتی امروز جامعه ایران پیش برویم؛ داشتن یک رسانه مستقل اپوزیسیون.

 

اختر قاسمی: صیقل خوردن نظرات

 

همیشه این گونه نشست ها و تجمع ها به نظر من در کل مثبت بوده و باید مورد استقبال قرار گیرد زیرا حداقل می توانیم بگوییم ما تمرین می کنیم چگونه نظرات و اندیشه های مختلف یکدیگر را بشنویم و تحمل کنیم. این حداقل دستاوردی است که این گونه کنفرانس ها خواهد داشت. این کنفرانس از سوئد، بروکسل و امروز در پراگ را اگر نگاه کنیم متوجه می شویم که طیف گوناگونی کنار یکدیگر نشسته اند. طیفی که شاید تا چهار سال پیش سایه یکدیگر را با تیر می زدند و این دستاورد مهمی است. آنقدر باید این نشست ها و گفتگوها ادامه پیدا کند تا نظرات صیقل داده شده و نظرات واحد خارج شود. بسیاری فکر می کنند چون کنفرانس هایی که تا امروز صورت گرفته به نتیجه نرسیده این کنفرانس هم بیخود کنار یکدیگر می نشینند اما من می خواهم به این دوستان بگویم که مگر ما در کشورهای مدرن و پیشرفته هر روز شاهد ده ها کنفرانس در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی نیستیم؟ مگر می توان بدون نشستن کنار یکدیگر و بحث و گفتگو به مسائل مشترک رسید؟ من این نشست ها را مثبت می دانم و دلم می خواهد هرکسی که ذره ای دلش برای سرزمینش می سوزد حمایت و استقبال کند. ممکن است همین ماه یا سال آینده نتیجه ای نداشته باشیم اما مطمئنا این نشست ها در آینده نزدیک به سود ما خواهد بود.

 

رامین احمدی: جمع شدن دور توافقات مشترک

 

توقعی که من از این کنفرانس ها دارم، ممکن است از این کنفرانس به خصوص برآورده نشود اما امیدواری من این است که در یک مدت کوتاهی تمام نیروهای سیاسی ایران حول توافقات مشترکی جمع شده و آلترناتیوی برای رژیم در حال سقوط جمهوری اسلامی عرضه کنند تا مردم را از این بن بست و تنگنای فعلی نجات بدهند و در یک مرحله گذار به انتخابات آزاد و دموکراسی بگذارند. یکی از دوستان من همین سوال را از من پرسید که به او پاسخ دادم: خیلی ممکن است جمع موثری به نظر نیاید اما همین است که داریم. و مشکل و مساله ما مردم ایران هم راه حل های بسیاری ندارد.

 

ژاله توکلی: گام بزرگ برای دموکراسی

 

رای من که در دانمارک بزرگ شدم این کنفرانس عجیب است زیرا آنچه من دیده ام جمع شدن عادی حزب ها و گروه های سیاسی مختلف کنار یکدیگر بود اما این گردهمایی ها برایم جدید است. این کنفرانس ها برای رسیدن به دموکراسی در ایران گام بزرگی است. من که در دانمارک در جریان سیاسی فعال هستم بارها گفته ام مهم است که از دیدگاه های مختلف سیاسی زیر چتر دموکراسی، آزادی بیان و دموکراسی گرد هم جمع شویم.

 
 

رامین پرهام: گزینه شکست، گزینه ما نیست

انتظار من از کنفرانس پراگ این است که بتوانیم به مرحله ای برسیم که بین الیت های سیاسی، رسانه ای، روشنفکری ایران که دغدغه آینده ایران را دارند همگرایی را عملی کنیم. چگونگی وارد شدن به مرحله عملی این است که به طور مثال برای انتخابات خرداد ماه آینده اتحاد دموکراسی برای ایران نامزد معرفی کند که البته این نامزد جنبه مهم نمادین خواهد داشت، زیرا ما در ایران و پای صندق رای نیستیم و ناظر بین المللی وجود نخواهد داشت؛ ولی ابزاری به ما می دهد که وارد این گود سیاسی شویم که خواست خود را که انتخابات آزاد و عادلانه است در رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان مطرح کنیم. خواست من این است که وارد مرحله عملی شویم. یکی از راه کارها معرفی نامزد از طرف اتحاد دموکراسی برای ایران است. خوش بین هستم و چاره ای غیر از خوش بینی ندارم. فکر می کنم به هر صورت اگر منظور دموکراسی، مردم سالاری در ایران باشد ما گزینه دیگری نداریم؛ گزینه شکست، برای ما گزینه نیست و با توجه به یک سال گذشته و راه طولانی که ما از استکهلم در مرحله جدید آغاز کردیم و تا به امروز پیمودیم من خوش بینم. فکر می کنم راه طولانی رفتیم، کار مهمی کرده و طیف گسترده ای را کنار هم قرار دادیم و خیلی سازنده و متمدنانه تا به حال جلو آمدیم و امیدوارم از این به بعد هم به همین شکل پیش برویم.

شروین نکویی: اعتمادسازی بین گروه‌ها و اشخاص

 

اعتماد سازی بین گروه ها و اشخاص مختلف مهم است که مسلما حاصل این کنفرانس خواهد بود و من پیشاپیش به این حاصل خوش بین هستم. آنچه امیدوارم به آن برسیم، فکر کاربردی بیشتر است که این کنفرانس همه مان را به چالش بکشد تا از بحث های تئوریک به زمین فرود آییم و کاربردی فکر کنیم که اگر واقعا اپوزیسیونی قصد کار در مورد ایران دارد برنامه کاربردی اش برای آینده نزدیک ایران چیست و رو به ملت ایران با چه پیام کاربردی قصد دارد آنها را به عنوان مخاطب داشته باشد.

افشین الیان: تحمل اندیشه‌های مختلف

 

امیدوارم آنچه ما بتوانیم یاد بگیریم، تحمل اندیشه های مختلف باشد. به این فکر کنیم که مرحله انتقالی از شرایط امروز به شرایط دموکراتیک چگونه خواهد بود. اگر جمعیت روشنفکری که اینجا هست، نتواند طرحی را برای مردم خودش بیاندیشد، در نتیجه مردم چگونه می توانند باور داشته باشند که امکان یک انتقال مسالمت آمیز به آینده بهتر وجود دارد. امید من این است که در محیطی دوستانه و حقیقت جو، افراد مختلف با همدیگر صحبت کنند و امکان گفتگوهای دوباره به وجود آید. اگر سه تا حزب سیاسی ایران را کنار هم بگذاریم دعوا خواهد شد و در پایان روز بعد بر اثر انشعاب به چهار حزب تبدیل خواهند شد؛ ولی روشنفکران غیر حزبی ایران راحت تر می توانند با هم صحبت کنند، همانطور که مردم ایران در سال 1388 بعد از انتخابات ریاست جمهوری، با هم متحد شدند.

کیانوش توکلی: طرح مسائل ملی ـ قومی

این کنفرانس ها نقطه امیدی است تا بتوان اکثر نیروها را گرد هم جمع کرد تا در نهایت به توافق رسید. مباحث ملی و قومی که در کنفرانس پراگ طرح خواهد شد، می تواند راهگشا باشد. یکی از پاشنه آشیل های جنبش  سیاسی در کشور ما، گفتمان ملی ـ قومی است که خوشبختانه در کنفرانس قرار است فردا طرح شود.....

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.