رفتن به محتوای اصلی

آیا جنگ اسرائیل با جمهوری اسلامی آغاز شده است؟
17.11.2012 - 19:54

برخی‌ تحلیلگران معتقدند که حملات بی‌‌وقفه اسرائیل به نوار غزه؛ به منظور شکستن خط مقدم جبهه‌ جنگ جمهوری اسلامی علیه اسرائیل؛ به معنای آغاز نبرد غیر قابل اجتناب بین ایران و اسرائیل می‌‌باشد؛ برای نخستین بار جمهوری اسلامی تمام آنچه در توان داشت را به میدان آورده و اورشلیم و تل آویو را مورد اصابت  موشک‌های خود که در غزه مستقرهستند قرار داده است.  بی‌ بی‌ سی‌ در رابطه با حملات امروز نوشت: پیکارجویان فلسطینی مستقر در غزه به سوی بیت‌المقدس راکت پرتاب کرده‌اند. این برای اولین بار است که از زمان آغاز درگیری‌های جدید میان اسرائیل و حماس در غزه، به سوی این شهر راکتی شلیک شده است. جنبش حماس گفته است کنست اسرائیل (پارلمان) هدف این راکت بود. گزارش‌ها از اسرائیل حاکی از آن است که این راکت به منطقه ای در بیرون شهر اصابت کرده است. موشک‌های فلسطینی برای دومین روز متوالی به سوی تل آویو پرتاب شدند که گفته شده یکی از آنها در دریا سقوط کرده است. خبرنگار بی بی سی در اسرائیل می‌گوید پرتاب راکت به سوی بیت‌المقدس موجب شگفتی شده است چون انتظار نمی‌رفت برد راکت‌های فلسطینی تا این حد باشد.

این تحولات به فاصله کمی‌ بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشانه نگران کننده‌ای از آغاز یک جنگ بزرگ در خاورمیانه ارزیابی میشود گمان بسیاری از تحلیل‌گران این است که در روزهای آتی حزب الله لبنان وارد این جنگ خواهد شد؛ اسرائیل برای ورود به جنگ مستقیم با ایران در جهت رفع نگرانی‌های خود از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیازمند برچیدن مواضع تهاجمی ایران از لبنان و غزه می‌باشد، حملات چند روز گذشته به شهرهای مرکزی اسرائیل بنوعی تائید نگرانی‌های اسرائیل میباشد که اگر موشک‌های حماس به سلاح غیر متعارف مجهز شود؛ رؤیای نابودی اسرائیل از طرف جمهوری اسلامی عملی‌ خواهد شد. 

براساس ارزیابی  برخی کارشناسان، موشک‌هایی که در دو روز اخیر به سوی تل‌آویو پرتاب شده‌اند از نوع موشک‌های «فجر۵» بودند که اسرائيل می‌گوید ساخت ایران است، اما فلسطینی‌ها مدعی هستند که خود آنها را تولید کرده‌اند. این راکت‌ها حدود ۷۵ کیلومتر برد دارند.

اسرائیل در طی‌ سال‌های گذشته باره این موضع را تکرار کرده است که ایران اتمی، با در اختیار داشتن تروریست‌های حماس و حزب الله نیازی به موشک‌های دور برد ندارد، اولویت‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای باز داشتن ایران از تعقیب ساخت سلاح اتمی‌ و اتلاف وقت به نفع ایران  موجب افزایش نگرانی‌ اسرائیل شده و پیش‌بینی‌ می‌‌شد که بعد از انتخابات آمریکا شاهد تحولات بزرگی‌ در منطقه باشیم هرچند ارزیابی حوادث آینده سخت می‌‌باشد ولی‌ قدر مسلم این است که نبرد اسرائیل برای دفاع از خود آغاز شده است، دفاعی که ابعاد آن می‌تواند تا جنگی بزرگ گسترش یابد. 

 

 انتشار از: امیرحسین موحدی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
خودنویس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.