رفتن به محتوای اصلی

ادامه اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در مورد احیای برجام در مذاکرات اخیر
31.03.2022 - 08:08

اکسیوس: ادامه اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در مورد احیای برجام در مذاکرات اخیر

 
نفتالی بنت

عکس آرشیوی از نفتالی بنت در سفری به واشنگتن

نشریه اینترنتی اکسیوس گزارش می دهد وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به اسرائیل از نخست وزیر این کشور، که مخالف احیای توافق هسته ای (برجام) است، پرسیده چه راه حل جایگزین دیگری به جای آن برای مهار غنی سازی اورانیوم توسط این کشور پیشنهاد می کند.

همزمان رادیو فردا به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات وین گزارش می دهد که آمریکا به ایران گفته است اگر می خواهد سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا خارج شود، باید دست از هرگونه تلافی جویی در آینده در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی بردارد.

آکسیوس روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی نوشت که مساله ایران در کانون مذاکرات آنتونی بلینکن و نفتالی بنت در روز یکشنبه قرار داشت.

اسرائیل و شماری از کشورهای عربی متحد آن در منطقه با احیای برجام مخالفت کرده اند. این موضوع به شکاف میان آمریکا و این دسته از کشورها دامن زده است.

به نوشته اکسیوس آقای بنت در پاسخ آنتونی بلینکن به او گفته که اگر ایران بداند با تحریم های شدیدی مشابه آنچه بر روسیه تحمیل شده روبرو خواهد شد، از غنی سازی با خلوص ۹۰ درصدی که کاربرد نظامی دارد منصرف خواهد شد.

براساس این گزارش آقای بنت همچنین گفت که توافق هسته ای فقط وصله ای است که برای چند سال مشکل را برطرف می کند و همزمان میلیاردها دلار در اختیار ایران می گذارد که می تواند از آن برای دنبال کردن به گفته او "فعالیت های شرورانه" در منطقه استفاده کند.

سپاه

سپاه اولین نهاد رسمی نظامی یک کشور بود که نامش به فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" آمریکا اضافه شد

آقای بنت ظاهرا گفته این کشورهای منطقه هستند که باید با تبعات توافق قدرت ها و ایران کنار بیایند.

به نوشته اکسیوس وزرای خارجه مصر، مراکش، امارات، بحرین و اسرائیل هم در نشست اخیر در صحرای نقب اسرائیل درباره توافق هسته ای و تبعات آن در منطقه ابراز نگرانی و با خارج شدن نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا مخالفت کردند.

در روزهای اخیر گزارش شده بود که خارج شدن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا مهم ترین موضوع باقی مانده در مذاکرات وین است.

انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گوهای احیای برجام روز یکشنبه به تهران رفت تا با هیات ایرانی در مذاکرات گفت گو کند. او سپس به واشنگتن سفر کرد و گفته می شود که موضوع گفتگوهای او در تهران و واشنگتن هم همین موضوع بود.

همزمان یک منبع نزدیک به مذاکرات وین به رادیو فردا گفته است که آمریکا به ایران اطلاع داده اگر می خواهد نام سپاه از فهرست تروریستی خارج شود، باید هرگونه عملیات تلافی جویانه در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی را کنار بگذارد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در سال ۲۰۲۰ توسط نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد.

پومپئو و محافظانش

مایک پومپئو

براساس این گزارش آمریکا اطلاعات دقیقی دارد که ایران برنامه هایی را برای اقدام علیه برخی مقام های آمریکایی دخیل در کشته شدن قاسم سلیمانی دنبال می کند. آمریکا گفته که در چنین شرایطی حاضر نیست نام سپاه را از فهرست تروریستی خود خط بزند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد که آمریکا به خاطر نگرانی های امنیتی مجبور به محافظت شبانه روزی از مایک پومپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و برایان هوک نماینده پیشین دولت آمریکا است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید حفاظت از این دو مقام سابق در برابر "تهدید ایران" ماهانه حدود دو میلیون دلار هزینه دارد. این دو چهره های اصلی در سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بودند.

آسوشیتدپرس بر مبنای یک گزارش "حساس اما غیرطبقه‌بندی‌شده" وزارت خارجه به کنگره می‌گوید که تهدیدهای "جدی و موثق" از طرف ایران باعث شده تدابیر امنیتی اضافه برای این دو در نظر گرفته شود.

مقام آمریکایی همچنین به رادیو فردا گفته که آمریکا از ایران خواسته است حمله به آمریکایی ها را متوقف کند، تاسیسات آمریکا در منطقه را هدف نگیرد و به مقام های سابق آمریکا آسیبی نرساند.

رادیو فردا یک "بنگاه مستقل خبری" است که کنگره آمریکا بودجه‌اش را تامین می‌کند. مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ناظر بر این موسسه از طرف رئیس جمهور آمریکا تعیین می‌شوند ولی "از دخالت در نحوه پوشش اخبار منع شده‌ند."

ایران اضافه شدن یک فرد و چند نهاد به تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اضافه شدن یک فرد و چند نهاد ایران به تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد.

آقای خطیب‌زاده این تحریم‌ها را "تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری" خواند و گفت: "دولت کنونی آمریکا برخلاف ادعای خود، از هر فرصتی برای طرح اتهامات بی اساس و فشار بر مردم ایران استفاده می‌کند."

دولت جو بایدن می‌خواهد با بازگشت به برجام برخی تحریم‌های ایران را رفع کند و در مقابل ایران را به اجرای دوباره محدودیت‌های هسته‌ای وادارد.

با این وجود برخی از تحریم‌ها پابرجا است و روز گذشته هم آمریکا یک فرد و چند نهاد ایرانی را به واسطه ارتباط ادعایی با برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

آمریکا این تحریم‌ها را واکنشی به "حمله موشکی ایران به اربیل عراق در ۱۳ مارس و حمله موشکی حوثی‌ها به تاسیسات آرامکو عربستان در ۲۵ مارس و همچنین سایر حملات موشکی نیروهای نیابتی ایران علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی" عنوان کرده است.

کاخ سفید تاکید کرده این تحریم‌های جدید حتی با وجود احیای احتمالی برجام برقرار خواهند بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.