رفتن به محتوای اصلی

جای نوار مستهجنِ بدون توضیح روشنگر
03.12.2012 - 01:13

 دوست بسیار گرامی ام، از مقاله همه جانبه ای که نوشته اید و در آن نقطه نظراتتان را تشریح کرده اید ممنونم. 
من با شما در مورد ماهیت رژیم جمهوری اسلامی و سرکوب آزادی بیان و اندیشه در آن کاملا موافقم.
ولی آنچه که مرا وادار به نوشتن این سطور می کند، بخشی است که به نوار جنجال برانگیزی مربوط می شود که در سایت ایرانگلوبال منتشر شد و مورد اعتراض برخی از دوستان و از جمله من قرار گرفت. موضوع را به دوگونه و شیوه می توان مطرح کرد و بسته به هر کدام هم می توان نتیجه گیری خاصی نمود. می توان گفت و نوشت که معترضین با انتشار چنین مطالبی در سایت، صرفا به دلیل "فرهنگ و ادبیات" حاکم بر آن مخالفند و سایت ایرانگلوبال را جای چنین مطالبی نمی دانند و افشای چنین مسائلی را تنها همراه با توضیح و تفسیر و روشنگری درست می دانند و از این جهت از در مخالفت درآمده اند که این شیوه را مضر می دانند و نه مفید.

 از طرف دیگر می توان موضوع را آنگونه که شما مطرح کرده اید نمایاند. یعنی اینکه مخالفین انتشار آن، از درِ حمایت از جمهوری اسلامی و پوشاندن کثافات رژیم درآمده اند!
من با انتشار اینگونه نوارها در سایت به مخالفت برخاستم زیرا این شیوه را مضر می دانم و چنین ابداعی در سایت می تواند دامنه فراتری بگیرد و ایرانگلوبال به میدان وسیع و بی در و پیکر آثار مستهجن تبدیل شود. 
تا آنجایی که به من مربوط می شود، من نه این نوار را اصلی می دانم و نه جعلی. به قول خودتان من متخصص نیستم. در این میان مدیریت ایرانلگوبال نه مدرکی در تایید اصلی بودن آن در دست دارد و نه در جعلی بودن آن. من هرجا که در این مورد سخنی بر لب رانده و یا چیزی نوشته ام، اصل را بر نامعلوم بودن وضعیت آن بوده گذاشته ام و نه در دادن حکمی در باره آن. 
 ولی راستی موضوع اصلی و مرکزی بر سر چیست؟ بر سر اینکه اینگونه افشاگریها باید همراه با مقاله ای شامل تفسیر و توضیح و بررسی آن باشد و یا بر سر اینکه کسی می خواهد جمهوری اسلامی را تطهیر کند و ادعا کند که چنین چیزی در این رژیم وجود ندارد؟ 
فکر می کنم ابتذال رژیم بیشتر از آن است که کسی بخواهد به این کار دست بزند. پس بیاییم و مساله را آنگونه که بوده مطرح و بررسی کنیم. 
 آیا مخالفت با انتشار این نوار در سایت ایرانلگوبال مخالفت با آزادی بیان است؟ به نظر من هر کسی آزاد است آنچه را که دل تنگش می خواهد منتشر کند و کسی نباید جلو آن را بگیرد ولی اینجا این مساله مطرح می شود که کجا منتشر کند؟ نظر من بر این است که هرکسی که می خواهد مطلبی را منتشر کند، باید به دنبال امکان و جایی برای انتشار آن باشد. 
حال باید پرسید که آیا ایرانگلوبال جای انتشار اینگونه مطالب، به بهانه افشاگری علیه رژیم است؟ و باز هم باید پرسید که از نظر ما افشاگری چیست و با چه وسیله و شیوه ای باید انجام شود؟ آیا ما با استفاده از هر شیوه ای در افشاگری علیه رژیم و مبارزه با آن موافقیم و یا که نه، ما شیوه های خاصی را درست نمی دانیم.اینجاست که اختلاف نظر بین من وشما خود را بروز می دهد.
شما موافق استفاده از چنین شیوه هایی و حتا وارونه جلوه دادن نظر مخالفینی چون من هستید (کاری که در این مقاله انجام داده اید)* و من مخالف استفاده از این شیوه ها. شما فکر می کنید که در ایرانگلوبال می توان اینگونه مطالب را به همین صورتی که منتشر شده است، منتشر کرد و من معتقدم که اینگونه مطالب تنها باید همراه با توضیح و نقد و بررسی منتشر شوند. 
من همچنین معتقدم که جای یک نوار مستهجنِ بدون توضیح روشنگر، در سایتهای آنچنانی است و نه در ایرانگلوبال. 
راستی پرسیدنی است که اگر شما موافق اینگونه افشاگریها هستید، چرا کامنتهایی را که دارای فحش و دشنام هستند حذف می کنید و نمی گذارید که مردم با فرهنگ این کامنت نویسان آشنا شوند؟ 
چرا آنها را با این شیوه افشا نمی کنید؟ آیا فقط رژیم جمهوری اسلامی است که باید افشا شود؟ چرا کامنتهایی را که می خواهند اختلافات قومی-ملی را دامن بزنند حذف می کنید؟ آیا اینها با این کامنتها و نوشته ها ماهیت خود را افشا نمی کنند؟آیا آزادی بی حد و حصر بیان شامل اینگونه افراد نمی شود؟
 دوست گرامی و نازنینم، 
یا باید منکر آزادی بیان شویم و آن را تنها به عقاید خودمان اختصاص دهیم و درِ سایت را به روی عقاید مخالف خود ببندیم، یا باید این آزادی را بی حد و حصر بدانیم و ایرانگلوبال را عرصه این بی حد و حصری، و در را به روی همه باز بگذاریم و یا اینکه باید حد وسط را بگیریم و بپذیریم که آزادی بیان حدی دارد و جایی و ایرانگلوبال نباید صحنه تاخت و تاز هر مطلب خوب و بد و زشت و زیبا باشد و باید چارچوبهایی برای خود باشد.
امیدوارم که من هم وقت و توان آن را داشته باشم که نقطه نظراتم را در مورد آزادی بیان و شیوه های مبارزه با رژیم در مقاله ای مبسوط ارائه کنم. 
با آرزوی تندرستی شادکامی و پیروزی برای شما
 
----------
"تکفیر" آزادی اندیشه، بیان و اکران در هفته گذشته
 http://www.iranglobal.info/node/12767

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.