رفتن به محتوای اصلی

خشایار دیهیمی در حمایت از مهراوه : دادیار و رئیسش و روسای رئیسش را به محکمه خواهم کشاند
04.12.2012 - 10:43

 بنا بر گزارشهای رسیده به  ” کمپین صلح فعالان در تبعید ” خشایار دیهیمی  مترجم و ویراستار آثار فلسفی‌؛ در حمایت از خواسته های نسرین ستوده ؛ وکیل زندانی در رابطه با ابطال حکم غیر قانونی فرزندش مهراوه در صفحه فیس بوکش نوشت : می خواستم و می خواهم شهروند باشم . و شهروند هم هستم اما امروز شهروندی شرمنده ام و میخواهم رفع شرمندگی کنم . من شهروندی تابع قانون واقف به حقوق و واقف به تکالیف شهروندی ام هستم . حتی هرگز به حقوق بین المللی ، حقوق بشر ، و کنوانسیونها  استناد نکرده ام . همین قانون خودمان وقتی کفاف می دهد چه حاجت به توسل به دیگران . شهروند بی نام است . موجودی حقوقی است . اما من در ضمن شهروندی اهل قلم هم هستم و این ، نوع تکالیف شهروندی مرا مشخصتر می کند

من همواره در مطبوعات مجاز این کشور قلم زده ام و این بار هم می خواستم همین کار را بکنم . اما دو ماه دوندگی و مذاکره با اهل مطبوعات نتیجه نداد. و کاش این دو ماه را چنین تلف نکرده بودم . همه شان می ترسند . از عمل به قانون می ترسند . و ای بسا حق داشته باشند . اما از نظر من آن کسی که از استناد به قانون و عمل به قانون و نشنیده گرفتن تهدیدهای غیرقانونی می ترسد شهروند نیست .چرا باید به فرامین غیرقانونی که تلفنی یا درگوشی به ما ابلاغ می شود تن در دهیم ؟ برای بقا ؟ کدام بقا ؟ هیهات من الذله!

بیخ گوش من و در دو ماه اخیر جلوی چشم من ابتدایی ترین اصول قانون مصوب خودشان را زیر پا می گذارند و به ما شهروندان ترس خورده فخر می فروشند و ما شهروندان چشممان را به دهان مسئولان امریکا و اتحادیه اروپایی دوخته ایم تا بلکه حق ما را بستانند و مسئولان کشورمان را با تهدید یا تطمیع وادار به اجرای قانون کشور خودمان کنند!

مسئولان ، مستقیم یا غیرمستقیم ، منتخب ما هستند . یعنی به هر ترتیب منصوب ما هستند . همه شان هم می گویند “خادم” ما هستند . پس چه ترس از مواخذه از خادمانمان ؟ همه از شهروند عادی گرفته تا مقامات باید از یک چیز بترسند : قانون. هر شهروندی که قانون را در خفا یا علن زیر پا بگذارد باید که دائما نگران باشد که ارباب قانون این تخلف را کشف کنند و او را به سزایش برسانند. اما متصدیان و مامورانی هم که قانون را زیر پا می گذارند باید از شهروندان بترسند و جرات تعرض به شهروندان را پیدا نکنند. اما ما شهروندان ترس خورده شده ایم و آدم بزدل و جبون و ترس خورده هیچ حقی در هیچ کجا ندارد . باید زور بشنود و دم بر نیاورد تا بقایش تضمین شود . بقا ؟ آری بقا در این مقام یعنی خوردن و نوشیدن و نفس کشیدن و نه چیزی بیش از آن.

اما من می خواهم شهروند باشم. می خواهم از خودم خجالت نکشم و عمری را به ظاهر آسوده اما با وجدان معذب نگذرانم . بگذار لگدکوبم کنند به ناحق اگر جراتش را دارند . می گویند پهلوان زنده اش خوش است . من اما پهلوان نیستم . من یک شهروند عادی هستم و جز این هم مقامی برای خودم نمی خواهم .

باری اینها همه مقدمه بود . سخنم را کس نشنید و نماینده ای هم به من از بی شهامتی نمایندگان گفت ، گویی خودش از این خیل نیست . دختر نسرین ستوده ، دختر ما ، مهراوه ، را  به شکل علنا غیرقانونی  محکوم کرده اند و مادرش دست به اعتصاب غذایی مرگبار در برابر این بی قانونی زده است.

من با نسرین صحبت کرده ام ( البته بنا به بخت و اقبال خوش ! ) نسرین امروز ، سوای اتهامش و سوای مجازاتش ، که خارج از این بحث است ، یک خواسته صرفا قانونی دارد . اما گوش هیچ کس بدهکار نیست. من به او گفتم که مسئولان یکسره از انسانیت تهی نشده اند و چون از ریز ماجرا مطلع بودم قول دادم بالاخره گوش شنوایی پیدا کنم و در مقابل از او قول گرفتم که اگر به همین یک خواسته قانونی اش عمل کردند و حکم مطلقا غیرقانونی دخترش را ابطال کردند دست از این اعتصابش بردارد . و او هم قول داد . اما هیهات که من برخطا بودم .

با این “خادمان” حتی نمی توان تماسی برقرار کرد . راستی دادیار شعبه دوم دادسرای اوین کیست که روی برگه احضاریه حکم صادر می کند و حتی اسمش را هم نمی نویسد ؟ من این دادیار و رئیسش و روسای رئیسش را به محکمه خواهم کشاند . می گویم من و منظورم یک شهروند است . چون من کسی نیستم جز یک شهروند . و شهروندان  بالاخره هستند ، شهروندان پایبند قانون . شهروندانی که شهامت مدنی دارند . شهروند تابع قانون نمی ترسد . بگذار بحق مامورانی بترسند که به خیال خودشان در حصار امن زندگی می کنند . اگر جراتش را دارند مرا به محکمه بخوانند تا از دخترم مهراوه با سند و دلیل و مدرک دفاع کنم . والا بزدلانه هرکار می خواهند با من بکنند . ای قدر ناشناسان جز به شهامت شهروندان نمی توانید بپایید !

رونوشت مضحکترین حکم دنیا را ضمیمه میکنم آقایان لاریجانی . مخصوصا برای اطلاع شما آقای محمد جواد که مسئول حقوق بشر ! قوه قضائیه هستید . والسلام با این قلم که نخواهد شکست

رونوشت حکم مهراوه ؛ دختر وکیل زندانی ؛ خانم نسرین ستوده

559935_4563903932424_278577133_n

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.