رفتن به محتوای اصلی

شام آخر
07.12.2012 - 17:00

اندیشه اسلام سیاسی تاریخ معاصر همزمان با تأسیس گروه "اخوان المسلمین " توسط حسن البنا در سال ۱۹۲۸ میلادی در قاهره متولد شد که شعار مبارزاتی آنها "الاسلام هو الحل" به معنی اسلام تنها راهکار است میباشد.

پیروان این مکتب در ایران گروه فدائیان اسلام بود که بنیانگذار آن سید مجتبی نواب صفوی در دهه ۱۳۲۰ خورشیدی بود و در میان اعضای آن به نامهایی چون صادق خلخالی و روح الله خمینی برمیخوریم که در سیر روند تاریخ معاصر ایران و جهان تأثیرات شگرفی داشتند.

برپایی جمهوری اسلامی به رهبری خمینی در ایران اولین حضور رسمی‌ اندیشه "اخوان المسلمین" در صحنه سیاسی بین المللی بود که در مورد تأثیرات آن انقلاب در منطقه و رشد رادیکالیزم مذهبی‌ و افزایش ترور در سطح جهان که اوج آن ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود، فراوان نوشته و گفته شده است که خلاصه آن اشغال افغانستان توسط شوروی و در نهایت به تولد القاعده و طالبان با پترو دلارهای نفتی‌ و مزدوران بین الملل اسلامی  بود.

۱۱ سپتامبر تمام معادلات جهانی‌ را دگرگون کرد و از همان روز ناقوس مرگ اسلام سیاسی به صدا در آمد که اولین گام آن تغییر خشونت آمیز قدرت در افغانستان و عراق بود. این مساله از یک سو باعث تحلیل بازی نظامی اسلام سیاسی یعنی القاعده و طالبان و از سوی دیگر افزایش گرایش توده‌ها به تفکر اسلام رادیکال گردید.

جنبش سبز ریشه اولین حکومت "اخوانی" یعنی جمهوری ولایت فقیه را از خاک ایران بیرون کشید و آن را در معرض طوفانی قرار داد که خواه نا خواه از راه می‌رسد.

 پراکندگی احزاب لیبرال، ملی‌، سکولار و چپ در تونس در هنگام آغاز بهار عربی‌ زمینه ساز به قدرت رسیدن حزب "النهضه" به رهبری راشد الغنوشی در تونس شد و در مصر نیز اخوان المسلمین که منظم‌ترین تشکیلات را در میان احزاب اغلب چند نفره مصر داشتند به همراه گروههای سلفی که اصولاً دموکراسی و ابزار آن از جمله انتخابات را متناقض با شریعت و به مثابه کفر میدانند، به سو استفاده از همان ابزار به قدرت رسیدند. سپس با اشغال غیر دمکراتیک کرسی‌های مجلس مؤسسان قانون اساسی جدید، مقدمات تبدیل مصر به "جمهوری اسلامی مصر" بر مبنای قانون شریعت را آماده میکردند.

پس از برکناری خونبار قذافی در لیبی‌ و در حالیکه همگان در انتظار پیروزی گروههای تندرو و سلفی بودند، ائتلاف احزاب  لیبرال، ملی‌ ، چپ و سکولار به رهبری "محمود جبریل" که از تجربیات تونس و مصر درس خود را آموخته بود، در انتخابات پیروز شد و علیرغم اینکه احزاب اسلامی با کپی برداری از تجربه انتخابات عراق قصد حفظ قدرت به هر بها را داشتند، در نهایت تسلیم اراده عمومی‌ گشته و این به منزله آغاز پایان اسلام سیاسی است.

 همزمان با پررنگ شدن نداهای هراس از "اسلام سیاسی" در کشورهای بهار عربی‌، حل بحران در یمن و نزدیکتر شدن زمان سقوط بشار الأسد در سوریه اخوان المسلمین در سوریه میثاقی ملی‌ را که متضمن تعهد به تسلسل مسالمت آمیز قدرت توسط صندوق رأی ، حکومت عرفی و کثرت گرا با قوانین مدنی را برای آیند سوریه امضا کرد. اکنون که توان نظامی ارتش سوریه تقریبا به طور کامل از بین رفته و تهدیدی برای امنیت اسرائیل به شمار نمی‌رود، در آینده نزدیک شاهد برپایی اولین حکومت سکولار، دمکرات و ملی‌ را بر مبنای نوعی فدرالیسم در سوریه خواهیم بود.

 حوادث هفته‌های گذشته مصر که در نوشتار قبلی‌ با عنوان "مصر، کودتا یا انقلابی‌ دیگر" مختصراً به آن اشاره کردم، مصر را به دو جبهه‌ تقسیم کرده است. محمد مرسی که با پیروزی با اکثریتی ناچیز در انتخابات ریاست جمهوری مصر، به عنوان رئیس جمهور همه مصریان سوگند یاد کرده بود، بدون هرگونه مشاوره با معاون خود که برای دیداری رسمی‌ در پاکستان بسر می‌برد و گروه کارشناسان خود و ظاهرا با فتوای رهبر فکری خود و مرشد اعظم اخوان المسلمین اقدام به صدور دستور العمل ۶ ماده‌ای عجیبی‌ کرد که عملا به معنای کنترل هر ۳ قوه مقننه، مجریه و قضاییه "تا زمان انجام همه پرسی‌ قانون اساسی‌ جدید" است.

علیرغم تمدید مهلت ۲ ماهه از سوی مرسی برای تکمیل پیش نویس قانون اساسی‌ جدید، مجلس مؤسسان یکدست شده اسلام گرایان که پس از اعتراض و ترک بسیاری از نمایندگان اقشار مختلف سیاسی، مدنی، مذهبی‌ و حقوقی از آن مجلس به نشانه عدم توازن مجلس و درک بیحاصل بودن حضورشان، توسط اسلام گرایان ذخیره تکمیل شده بود، در مدت ۳ روز پیش نویس قانون اساسی‌ جدید را تکمیل و پس از رأی گیری داخلی‌ با افزایش ۲ ماده به متن، آن را برای ابلاغ به مرسی تقدیم کرد.

همزمان با اعلام تاریخ ۱۵ دسامبر برای همه پرسی‌ قانون اساسی‌ جدید، دفتر رئیس جمهور مصر با انتشار اطلاعیه‌ای متذکر شد که رئیس جمهور از "اختیارات" خود در دستور العمل مورد مناقشه اخیر تا انجام همه پرسی‌ استفاده نخواهد کرد و بدین ترتیب "دم خروس" گروکشی حضرات اسلامگرا از زیر عبای جناب مرسی هویدا شد.

در ادامه ساختمان دادگاه عالی‌ مصر که اعلام کرده بود روز ۳ شنبه ۴ دسامبر رأی خود را در باره دستور العمل مرسی و مشروعیت مجلس مؤسسان صادر خواهد کرد از سوی اسلامگرایان محاصره شد و قضات عالی‌ تا اطلاع ثانوی دست از کار کشیدند.

در شرایطی که مردان و زنان مصری که ۲ سال پیش شانه‌ به شانه‌ روبه روی دیکتاتوری مبارک می‌جنگیدند، امروز رو در روی یکدیگر ایستاده و خون همدیگر را میریزند، مرسی از نظرها پنهان شده است.

هواداران مرسی معترضین را اوباش، ضّد انقلاب و مزدورانی می‌نامند که مقابل پیروزی نهایی‌ انقلاب(اسلامیون) ایستاده‌اند و اعلام جنگی تمام عیار و جهاد کرده اند و مخالفان او به درستی‌ وی را مسول اصلی‌ شرایط انفجاری کشور میدانند.

سخنگوی جنبش "۶ آوریل" به مرسی یادآوری کرد که اتهام اصلی‌ حسنی مبارک که هم اکنون دوران محکومیت زندان ابد خود را میگذراند، عدم جلوگیری از خشونتهایی بود که به کشته شدن انقلابیون در ۲۰۱۱ بود و همین اتهام امروز متوجه او به عنوان فرمانده کلّ قواست و برای کشاندن وی به پای میز محاکمه تا زمان خلع یا پایان ریاست جمهوریش صبر نخواهند کرد و در روزهای آیند آن را به صورت جدی دنبال خواهند کرد.

بهترین تحلیل را یکی‌ از کارشناسان مصری در پاسخ به یکی‌ از برنامه سازان تلویزیون العربیه در مورد چشم انداز آیند با توجه به تحولات روزهای اخیر ارائه داد:

" با ریخته شدن خون جوانان مصری در جلوی "کاخ الاتحادیه" محل اقامت مرسی، وی باقیمانده مشروعیت خود را از دست داد و امشب " شام آخر اخوان" در مصر بود "

مشکل اسلامگراین به طور عموم کند ذهنی‌، تمامیت خواهی‌ و کم حوصلگی آنهاست رها‌ به دلیل عدم توانایی‌ همراهی با جهان امروز، قصد بازگرداندن عقربه‌های ساعت زمان هستند و به دلیل عدم توانایی‌ تحلیل شرایط روز کشور، منطقه و جهان، به دنبال تکرار فریبی هستند که با استفاده از آن برای اولین بر همفکران خود را در تهران به تخت نشاندند. 

غافل از اینکه فاصله شرایط امروز با ۳۴ سال پیش از هیچ نظر قابل قیاس نیست و تفاوت سیاستمداران مصر که ایستادن در برابر تهدید و تکفیر فاشیست‌های مذهبی‌ را به دریوزگی سهمی از قدرت ترجیح میدهند با سیاست بازان آن‌روز ایران که همگی‌ به امید تکیه کردن بر مسند قدرت یا گرفتن سهمی از آن به زیر عبای خمینی خزیده و وحشت بزرگ را لبیک گفتند، از زمین تا آسمان است.

 ریشه اسلام سیاسی در زادگاه آن قاهره از خاک بیرون کشیده شده و در مقابل آتش سوزان خشم نیمه آگاه ملت مصر قرار دارد.

 

 تانگوی مرگ

 

در تونس انقلاب دیگری در راه است و ظاهرا راه حل "اسلام اخوانی" که مبتنی‌ بر زور و تزویر است نتوانسته آنطور که باید و شاید راهگشای پیروانش باشد و کفگیر حضرات خیلی‌ زود به ته دیگ خرده است.

سرمایه گذاری‌های میلیاردی شیوخ قطار، بحرین، امارات و عربستان که برای دورنگاه داشتن دست اخوان المسلمین از تاج و تخت خودشان ، هزینه به قدرت رسیدن آنها را در کشورهای بهار عربی‌ پرداختند، نتیجه نهایی‌ و دراز مدت مورد نظرشان را تامین نکرده و نخواهد کرد.

شب گذشته مرسی پس از غیبتی طولانی و سوال برانگیز بر صفحه تلویزیون مصر ظاهر شد و با مصادره کشته شدگان روزهای اخیر به سود جریان فکری خود، در سخنانی که یادآور خطبه مرگ خامنه‌ای در ۲۹ خرداد ۸۸ بود، ضمن اصرار بر ادامه راهی‌ که برگزیده(و آن را راه ملت نامید) از مخالفان دعوت کرد برای طرح پیشنهاداتشان برای فردای پس از رفراندم!! قانون اساسی‌ روز شنبه به دیدار او بروند.

همچنین مانند نماینده دادستان به طرح اتهاماتی به تهدید کسانی که او آنها را دشمنان انقلاب، مسئولین رژیم قبلی‌، مزدوران و....و....و... پرداخت و اپوزیسیون را نیز به ۲ اپوزیسیون خوب و بد تقسیم کرد.

 

شواهد حاکی از آن است که اسلام سیاسی آخرین تانگوی خود را با قدرت رقصیده و بزودی به تاریخ خواهد پیوست.

نسیم "لیبرال دموکراسی" که سرنوشت محتوم خاورمیانه است وزیدن گرفته و بزودی چون طوفانی با عبور از خیابانهای قاهره، تونس، طرابلس، بیروت و دمشق به بغداد، کویت، اردن، مسقط و دوحه خواهد رسید و مقصد نهایی‌ آن ریاض است. دیکتاتورهای عقب مانده خاورمیانه را چاره‌ای نیست جز همراهی با این موج یا تن‌ دادن به شکستی خفت بار و نابودی محتوم.  

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.