رفتن به محتوای اصلی

گزارش وبسایت دبل‌چک درباره جزییات سیستم مالی مخفیانه جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف
31.03.2022 - 17:28

 

دو هفته پس از گزارش وال‌استریت ژورنال درباره سیستم مالی مخفیانه جمهوری اسلامی در خارج از ایران، وبسایت دبل‌چک جزییاتی از این سیستم مخفی از جمله اسامی برخی از بانک‌ها و موسسات مورد استفاده در پنج کشور را منتشر کرده است.

وبسایت دبل‌چک که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی از قبیل پولشویی و تامین مالی تروریسم را ارائه می‌کند این گزارش را به تازگی منتشر کرده است.

در گزارش این وبسایت برخی مکاتبات و گردش‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی ایران نیز منتشر و به برخی جزییات روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها و پولشویی اشاره شده است.

اسامی برخی بانک‌ها و صرافی‌ها در پنج کشور ترکیه، چین، امارات، هنگ‌کنگ و سنگاپور که جمهوری اسلامی از آنها برای دور زدن تحریم‌ها و پولشویی استفاده می‌کند نیز در این گزارش ذکر شده است.

دبل‌چک از جمله به نقش «پتروشیمی جم»، از شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی، در این سیستم مالی مخفیانه اشاره کرده و مکاتبات مرتبط را نیز انتشار داده است.

از جمله اینکه بدهی شرکت «ای مکس گلوبال» به پتروشیمی جم به جای حساب این شرکت به حساب شرکت دیگری به نام «گلدن اد» واریز شده است؛ اقدامی که اشتباه صورت نگرفته، بلکه در واقع از یک شرکت پوششی استفاده شده است.

پیش از این، ۲۷ اسفند، روزنامه وال‌استریت ژورنال با ارائه جزییاتی از سیستم مالی مخفی جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها، گزارش داده بود که این سیستم شامل حساب‌های بانکی خارجی، شرکت‌های وکالتی ثبت‌شده در خارج کشور و یک اتاق پایاپای معاملات در داخل ایران است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، شرکت‌های تحریم‌شده ایران اقدام به ایجاد شرکت‌هایی در خارج از کشور با عناوین مختلف می‌کنند و این شرکت‌های پوششی نفت و کالاهای دیگر را می‌فروشند و پول آن را به حساب‌هایی در خارج واریز می‌کنند.

در همین حال وب‌سایت دبل چک نیز برخی از مکاتبات بانک‌های ایرانی از جمله «بانک شهر» و «بانک اقتصاد نوین» با شرکت‌های پتروشیمی را منتشر کرده است.

در یکی از نامه‌های منتشر شده، بانک اقتصاد نوین در نامه به شرکت نیکو ضمن معرفی شماره حساب‌هایی برای ارائه خدمات ارزی در خارج از ایران درخواست کرده که از شرکت‌های تحریم شده پولی به این حساب‌ها واریز نشود و قبل از واریز هر پولی نیز تاییدیه گرفته شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این به انجام اقدامات مختلف برای دور زدن تحریم‌های آمریکا اذعان کرده‌اند و برخی از افراد نیز در اروپا و آمریکا به اتهام نقش داشتن در دور زدن تحریم ها بازداشت شده‌اند.

با این حال به نوشته وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی به دلیل رضایت از این سیستم مخفی مالی و پولشویی در کشورهای مختلف، قصد دارد آن را به اقتصاد ایران نیز منتقل کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.