رفتن به محتوای اصلی

دیکتاتوری ها در حال پیشرفت جهانی هستند
01.04.2022 - 09:37

گروه علوم سیاسی اکنون 70 درصد از جمعیت جهان در دیکتاتوری زندگی می کنند. این را گزارش دموکراسی امسال از مؤسسه Varieties of Democracy (V-Dem) در دانشگاه گوتنبرگ نشان می دهد.

در همان روزی که گزارش دموکراسی امسال را به پایان رساندیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور تهاجم تمام عیار به اوکراین را صادر کرد.

استفان آی لیندبرگ، مدیر مؤسسه V-Dem می گوید: این جنگ توسط همان مردی آغاز شده است که 20 سال پیش موج سوم خودکامگی را در جهان به راه انداخت. تهاجم به اوکراین آنچه را مؤسسه V-Dem چندین سال در مورد آن هشدار داده است تأیید می کند

- که افول دموکراتیک، به اصطلاح خودکامگی، در میان چیزهای دیگر، منجر به جنگ های بیشتری می شود. گرایش این است که رهبران خودکامه به طور فزاینده ای جسور شده اند و اهمیتی نمی دهند که دیگران چه فکر می کنند. گزارشی که اکنون منتشر شده است، ارقام تیره و تار از وضعیت دموکراسی در جهان را نشان می دهد.

سطح دموکراتیک شهروند متوسط ​​جهان در سال 2021 به سطح سال 1989 بازگشته است، به این معنی که 30 سال گذشته پیشرفت دموکراتیک اکنون به گذشته تبدیل شده است. دموکراسی ها در حال فروپاشی هستند

- در سال 2012، زمانی که 42 لیبرال دموکراسی در جهان وجود داشت، این آمار به بالاترین حد خود رسید. یعنی دموکراسی هایی که شامل چیزهایی هم می شود که فراتر از خود دموکراسی است: حاکمیت قانون و حقوق اساسی بشر. در سال 2021، این تعداد به 34 لیبرال دموکراسی کاهش یافته است. این بدان معناست که تنها 13 درصد از جمعیت جهان در یک دموکراسی زندگی می کنند، به عنوان مثال، ما سوئدی ها آن را تعریف می کنیم.

خودکامگی به این معنی است که دموکراسی ها در حال فروپاشی هستند و این تا حد زیادی توسط رهبران منتخب که نهادهای دموکراتیک را تخریب می کنند اتفاق می افتد: رسانه ها، جامعه مدنی، سازمان های مستقل و قوه قضاییه. این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که چگونه استبداد از طریق افزایش سطوح قطبی‌سازی، اطلاعات نادرست و کودتا تغییر شکل می‌دهد.

اتحادیه اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست بزرگترین کاهش دموکراتیک در سال گذشته در منطقه اقیانوس آرام، اروپای شرقی، آسیای مرکزی، آمریکای لاتین و کارائیب رخ داده است.

- اندازه گیری های ما نشان می دهد که خودکامگی های بسته از 25 کشور به 30 کشور در سطح جهان افزایش یافته است. دیکتاتوری در سراسر جهان در حال افزایش است. استفان آی. لیندبرگ می گوید که امروز 5.4 میلیارد نفر، 70 درصد، در دیکتاتوری زندگی می کنند.

زمانی که V-Dem در گزارش دموکراسی 2020 مجارستان را به عنوان یک کشور غیردموکراسی طبقه بندی کرد، اتحادیه اروپا اولین دیکتاتوری خود را به دست آورد. آخرین گزارش نشان می دهد که این روند در اتحادیه اروپا ادامه دارد، جایی که اکنون 20 درصد از کشورهای عضو در دهه گذشته خودکامه شده اند.

گزارش دانلود این گزارش از وب سایت V-Dem رایگان است: Autocratization Changing Nature؟ (pdf).

نویسنده: آنا-کارین لوندل :

 محل بازدید فاکتها:  موسسه V-Dem بزرگترین پایگاه داده دموکراسی جهان را با بیش از 30 میلیون  داده ها, برای 202 کشور از سال 1789 تا 2021 ارائه می کند. این مؤسسه با بیش از 3700 محقق و دیگر کارشناسان کشوری که صدها شاخص مختلف دموکراسی را اندازه گیری می کنند، وابسته است. V-Dem متعلق به گروه علوم سیاسی در دانشگاه گوتنبرگ است.

Kontakt Professor: Staffan Ingemar Lindberg
staffan.i.lindberg@pol.gu.se

 

Diktaturer på global frammarsch | Göteborgs universitet (gu.se)

 

گروه علوم سیاسی  دانشگاه گوتنبرگ سوئد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی
برگرفته از:
https://www.gu.se/nyheter/diktaturer-pa-global-frammarsch

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.