رفتن به محتوای اصلی

خطر اسیمیلاسیون مردم آذربایجان
04.01.2013 - 15:48

 رژیم پهلوی در جهت اسیمیلاسیون مردم آذربایجان در فرهنگ فارسی برنامه سیستماتیکی را طراحی و پیش برد ولی در این امر چندان موفقیتی نداشت.

رژیم جمهوری اسلامی در ادامه این برنامه به موفقیت قابل توجهی دست یافته و میرود تا دو دهه آینده این پروژه را کامل کند. هدف  این نوشته تجزیه و تحلیل دلیل موفقیت رژیم اسلامی در این امر نیست و نیاز به مقاله دیگریست.
این نوشته با ارایه نمود عملی پروژه اسیمیلاسیون، ضرورت اتخاذ برنامه عملی توسط سازمانهای فرهنگی-سیاسی آذری و تک تک آذریهای متعهد برای مقابله با این تهدید را تاکید دارد.

دلیل محاوره به زبانی غیر از زبان مادری جمعی از مردم ملیتی فقط وجود فردی یا افرادی غیر از آن ملیت در میان آن جمع میتواند باشد در غیر این صورت عملا پدیده ای غیر عادی در میان آن جمع در حال شکل گیرست. این پدیده زمانی به فاجعه تبدیل میشود که بخش قابل توجهی از آن  ملیت میل به محاوره روزمره به آن زبان غیر بومی نشان دهد.  در هیچ دوره ای از رژیم پهلوی تظاهر به استفاده  از زبان فارسی در بین آذریها نه تنها دیده نمی شد بلکه در صورت  مشاهده  توسط اکثریت مطلق  مردم  به مسخره گرفته می شد. اما  امروزه نه تنها آن احساس تمسخر وجود ندارد  بلکه پدیده  مخالف آن مشاهده  میشود .
 برخورد از بالا و شوونیستی رژیم پهلوی نسبت به آذریها به شیوه های مختلف و بطور خاص از نوع  فرهنگی و شخصیتی هرگز حس خود کم بینی در آذریها را بوجود نیاورد ولی این حس خود کم بینی آذریها دررابطه با فرهنگ غالب فارسی بشدت از دو دهه پیش در دوران رژیم اسلامی مشاهده میشود.

از حدود ۲۵ سال پیش خانوادهای آذری به خصوص در بخشهای جنوبی آذربایجان شروع به صحبت به زبان فارسی با کودکان خود در داخل خانواده  نمودند و این امر در حال حاضر دیگر محدود به داخل خانواده ها و جنوب آذربایجان نیست بلکه در کلیت جامعه  آذربایجان دیده می شود. آگر در خیابانهای ابهر یا زنجان قدم بزنید و به صحبتهای عابرین گوش دهید فکر میکنید در یکی از شهرهای فارس زبان مرکز ایران حرکت میکنید چون ندرتا صحبت به زبان آذری 
بگوشتان میخورد. حداقل ٥٠ درصد خانوادههای تبریزی در منزل با بچه هایشان به زبان فارسی صحبت میکننند.  در اکثر شهرهای آذربایجان استفاده  روزمره زبان آذری فقط بین افراد بالای ۴۰ سال دیده میشود. در مدارس ابتدایی کودکان فقط به فارسی مکالمه میکنند چون آذری بلد نیستند. در سطح دبیرستان هم مکالمه به زبانه آذری بسیار بندرت شنیده میشود.  عمده ۲۵ ساله ها فقط به   فارسی با هم مکالمه میکنند و بیشتر آنها آذری را فقط میفهمند. به جرات میتوان گفت که بعد از ۲۰ سال زبان آذری در تعدادی از روستاهای آذربایجان استفاده
خواهد شد چون زبان آذری دیگر در بخش بزرگی از آذربایجان زبان مادری نخواهد بود .

  چطور میتوان از این فاجعه جلوگیری کرد.

   این موضوع تا بحال توسط هیچ تشکل یا سازمان و یا نویسنده آذری مطرح نشده و ظاهرا اهمیت چندانی داده نشده است. در شرایط بحران موجودیت زبان آذری حتی  تقاضای رفراندوم در رابطه با حق تعیین سرنوشت شاید جوابگو نباشد. در شرایط فعلی باید روشهای عملی و موثر در مقابله با این روند ارائه شده و پیش گرفته شود.
هر آذری متعهد و علاقمند به حفظ فرهنگ و زبان مادری ساکن آذربایجان  باید احساس مسولیت کرده و به مبارزه موثرو جدی با این روند بپردازد.  این کار با تاکید به صحبت فقط به زبان آذری در خانواده ها بخصوص با کودکان شروع میشود. در ادامه آن باید بیرون خانه در محیط کار ودر کارهای روزمره مکالمه فقط  به زبان مادری دنبال شده و کار توضیحی انجام گیرد. بدون کار توضیحی کافی در سطح جامعه  و مبارزه ی موثر بحران موجودیت فرهنگ و زبان آذری ادامه یافته و پروسه اسیمیلاسیون مردم آذربایجان در نهایت به موفقیت خواهد انجامید.

. تشکلهای فرهنگی - سیاسی آذری باید بحران هویت  فرهنگ و زبان آذری را  درک کرده و قبل از آنکه دیگر دیر شده باشد به اقدامات عملی دراین رابطه  بپردازند.

 

ک. شعبان
ژانویه ٢٠١٣

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.