رفتن به محتوای اصلی

آذربایجان: 12هزار خانوار زلزله زده سرگردانند/پرداخت گزینشی کمک یک میلیون تومانی
05.01.2013 - 09:32
تفسیر از:
اقبال اقبالی

ملاخانه را هم به انتقاد واداشته است:
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در ملاخانه اعتراف کرد: 200 روستا در مناطق زلزله‌زده به طور 100 درصد تخریب شده‌اند و در روستاهای دور دست حداقل تخریب آن‌ها 20 درصد بوده است. وی با اشاره به اینکه ساخت غیراصولی و غیرمستحکم منازل روستایی در برابر زلزله‌ حتی با شدت کم‌تر نیز آسیب‌پذیر است، تأکید کرد: امکان تخریب این منازل با یک پس‌لرزه و حتی سنگینی حاصل از بارش برف هم وجود دارد.دهقانی گفت: طبق برآورد بنیاد مسکن باید 20 هزار خانه روستایی و 10 هزار خانه شهری در مناطق زلزله زده تخریب و نوسازی شود؛ طبق آمارهای به دست آمده در مناطق شهری تنها 5 ساختمان 1 طبقه پایان کار گرفته‌اند.

 
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در گفت‌وگو با فارس خبر داد
۱۲ هزار خانوار زلزله زده سرگردانند/پرداخت گزینشی کمک یک میلیون تومانی

خبرگزاری فارس: نماینده ورزقان در مجلس با بیان اینکه میراث فرهنگی در روستاها اجازه ساخت‌وساز منازل مخروبه را نمی‌دهد، گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت‌وساز به ۱۵ درصد می‌رسد.
خبرگزاری فارس: ۱۲ هزار خانوار زلزله زده سرگردانند/پرداخت گزینشی کمک یک میلیون تومانی

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به کندی روند ساخت‌وساز و نوسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی اظهار داشت: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به صاحبان املاک روستاهای کاسین، حمام‌لو و قره بُلاغ اجازه ساخت و ساز و نوسازی نمی‌دهد، درحالی‌که جاده‌ها و مراکز عمومی نوسازی نشده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاهایی که مورد هدف سازمان گردشگری هستند، تخریب شده‌اند و بسیاری از دیوارهای خانه‌های مناطق گردشگری ترک‌خورده هستند.

دهقانی با بیان اینکه زلزله اخیر مناطق را به نسبت نزدیک بودن به مرکز زلزله با شدت بیشتری تخریب کرده است، گفت: بسیاری از افراد کم‌درآمد روستایی که زمین برای ساخت و ساز نداشتند، توسط دولت در حال ساماندهی هستند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ادامه داد: 200 روستا در مناطق زلزله‌زده به طور 100 درصد تخریب شده‌اند و در روستاهای دور دست حداقل تخریب آن‌ها 20 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت غیراصولی و غیرمستحکم منازل روستایی در برابر زلزله‌ حتی با شدت کم‌تر نیز آسیب‌پذیر است، تأکید کرد: امکان تخریب این منازل با یک پس‌لرزه و حتی سنگینی حاصل از بارش برف هم وجود دارد.

دهقانی گفت: طبق برآورد بنیاد مسکن باید 20 هزار خانه روستایی و 10 هزار خانه شهری در مناطق زلزله زده تخریب و نوسازی شود؛ طبق آمارهای به دست آمده در مناطق شهری تنها 5 ساختمان 1 طبقه پایان کار گرفته‌اند.

* روند ساخت‌وساز در شهرها پیشرفت فیزیکی نداشته است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در ادامه سخنان با انتقاد از اینکه روند ساخت وساز در شهرهای پیشرفت فیزیکی ندارد، گفت: از 20 هزار واحد اعلام شده، تنها 2 هزار 500 واحد در حد سفت کاری پیشرفت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در خوش‌بینانه حالت می‌توان گفت در مجموع 5 هزار واحد به مرحله گچ‌کاری رسیده‌اند.

دهقانی با بیان اینکه امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی در جلسات بر لزوم تسریع در روند نوسازی منازل تأکید دارند، گفت: با وجود تأکیدات بسیار مبنی بر اسکان موقت مردم زلزله زده، برای جمعیت 20 هزار نفری ساکن روستایی، تعداد 8 هزار و 800 کانکس بین آنها توزیع شده‌است.

وی با اعلام این خبر که 12 هزار خانوار هم‌اکنون سرگردان هستند، گفت: مسئولان اجرایی نباید آمارهای غلط در رابطه با وضعیت زلزله‌زدگان اعلام کنند، چرا که واقعیت امر چیز دیگری است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مسئولان نباید از پیشرفت 90 درصدی کارها سخن به میان آورند، چرا که هنوز بیش از نیمی از مردم سرگردانند.

دهقانی گفت: این رقم اعلام شده توسط مسئولان چطور اعلام می‌شود، در حالی که راه‌ها و جاده‌ها به کلی از بین رفته‌اند و هیچ اقدامی هم در راستای نوسازی آن ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: گازرسانی، آبرسانی، بهداشت و اماکن عمومی باید همگی نوسازی شوند و مشاغل از دست رفته این‌ها همگی باید به حالت عادی سابق برگردد.

وی تأکید کرد: کشاورزان که برای برداشت محصولات برنامه‌ریزی کرده بودند، بر اثر این اتفاق بسیاری از محصولات آنان از بین رفت و درآمدشان به صفر رسید، این در حالی است که بسیاری از این کشاورزان مناطق زلزله زده بدهکار بانکها هستند، باید قسط بدهند.

دهقانی افزود: باید به حال این افراد بدهکار که درآمدی ندارند ،فکری اندیشیده شود و لااقل فرصت باز پرداخت تسهیلات‌شان بیش‌تر شود.

وی گفت: مسئولان اجرایی که از هزینه سه برابری بودجه استانی خبر می‌دهند، باید مشخص شود این هزینه‌ها صرف کجا شده است.

نماینده مردم ورزقان ادامه داد: مبالغی که به مردم وام داده شده، دوباره باز پس خواهند گرفت و در کنار آن نیز مردم و هلال احمر هم کمک‌ کرده‌اند.

* پرداخت کمک بلاعوض 1 میلیون‌ تومانی و زمینه سازی انتخابات شورا

دهقانی با بیان اینکه کمک بلاعوض یک‌میلیون تومانی به خانوارها گزینشی انجام می‌شود، گفت: متأسفانه برخی افراد در استانداری و فرمانداری برای خود پاتوق درست کرده‌اند و برای جمع‌اوری رأی برای انتخابات آینده شورا که نزدیک است، به صورت گزینشی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق اعلام مسئولان این امر به شهرها و کسانی که کانکس دریافت کرده‌اند، این مبالغ پرداخت نمی‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مردم در حد توان نظام انتظار دارند، اما برخی با درست کردن پاتوقی در استانداری به طور کاملا گزینشی این مبالغ را با اهداف سیاسی خود برای انتخابات پرداخت می‌کنند.

وی افزود: تسهیلاتی هم که به صورت جعاله و ساخت مسکن پرداخت می‌شود، برای بازپرداخت آن مهلت حداقل یک‌ساله پس از پرداخت هم نگذاشته‌اند.

دهقانی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهم از کارهای تبعیض‌آمیز در ارائه تسهیلات و کمک‌ها پرهیز کنند، تأکید کرد: سرعت در پرداخت تسهیلات بدون تبعیض و ساخت‌وساز در شهرها را مسئولان اجرایی در نظر گیرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.