رفتن به محتوای اصلی

جغرافیای جدید خاور میانه در راه است؟
07.01.2013 - 01:04

 بعد از قرارداد وستفاليا و تشكيل مفهوم دولت- ملت در نظام بين‌الملل مرز و مفهوم مرزبندي اهميت شايان يافته است. اين اهميت تا به‌جايي است كه يكي‌از مهم‌ترين منافع ملي هر دولتي حفظ استقلال و تماميت ارضي است. چندي بعد از تحولات 11سپتامبر و دو جنگ بزرگ در منطقه (عراق و افغانستان) از سال 2011 كشورهاي عربي منطقه و شمال افريقا با تحولاتي روبه‌رو شده‌اند كه چهره سياسي منطقه را تغيير داده است. مهم‌ترين تحول كه امروز هم در جريان است تحولات سوريه است. تحولات سوريه از چند جنبه مهم است كه مي‌تواند موضوع را از ساير تحولات منطقه خاورميانه مجزا نمايد.

 سوريه به عنوان يكي از حلقه‌هاي اصلي محور مقاومت مي‌تواند معادله قدرت در منطقه را بر هم بزند و از سوي ديگر نزديكي سوريه به رژيم صهيونيستي تحول در اين كشور را بسيار مهم و حياتي‌تر مي‌كند. بنابراين با توجه به اهميت سوريه در معادلات قدرت در منطقه خطر تجزيه يا آنچه از آن به محقق شدن سايكس-پيكو در 2013 از آن ياد مي‌شود اتفاق خواهد افتاد.  قرارداد سايكس-پيكو (Sykes-Picot Agreement). توافقي بين انگلستان و فرانسه است كه در سال 1916 به دنبال مذاكرات سرمارك سايكس (1919-1879) و فرانسوا ژرژپيكو براي تقسيم امپراتوري عثماني بعد از جنگ جهاني اول حاصل شد. قرارداد سايكس–پيكو يكي از مظاهر واقعي نيرنگ و فريبكاري در سياست و ديپلماسي امپرياليستي است.

 اگر چه اين قرارداد به سرانجام نرسيد اما زمينه‌ساز توافقنامه بعدي براي تجزيه فلسطين شد. حال دوباره پس از قريب به 97 سال پس از اين قرارداد، خطر شوم تجزيه كشورهاي عربي بسيار جدي شده است. در اين ميان خطر تجزيه چند كشور عربي از جمله لبنان، سوريه، اردن و عراق جدي‌تر از ساير كشور‌ها است. در اين  رابطه سيدحسن نصرالله نيز با هشدار جدي در سخنراني اخيرش خطر اين تجزيه را گوشزد كرده است.

 مرزهاي خاورميانه موجب بروز شكاف و خلل كاركردي هم داخل دولت‌ها و هم بين دولت‌ها با يكديگر مي‌شود كه يكي از مهم‌ترين دلايل آن اقدامات و سياست‌هاي غيراخلاقي بود كه گاها توسط دولت‌ها و برخي توسط يك گروه و طايفه اكثريت بر گروه و طايفه اقليت اتخاذ و اعمال مي‌شد. در حالي كه در اين ميان نبايد عامل افراط‌گرايي مذهبي يا ديني يا قومي را نيز از نظر دور داشت. به همين دليل براساس طرح مد نظر دولت امريكا، بايد تقسيم‌بندي جديدي از كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا ارايه شود كه عامل تعيين‌كننده در تقسيم‌بندي‌هاي جديد توجه به واقعيت‌ها و حقايق جمعيتي از جمله قوميت و مذهب و دين است.

 اما از آنجا كه تغيير مرزهاي يك كشور به‌راحتي امكان‌پذير نيست و بي‌شك با واكنش‌هاي شديد مواجه مي‌شود، ‌بنابراين تنها راه و كوتاه‌ترين راه اجراي طرح تجزيه در فتنه‌انگيزي و ايجاد اختلاف تا سرحد خون و خونريزي ميان طوايف كشورهاي مدنظر ملاحظه مي‌كند و هنگامي كه چنين اختلافاتي بروز كرد، دولت امريكا براي زدن ضربه نهايي و اجراي طرحش از فرصت به دست آمده استفاده كند. مثلا براساس يك طرح خطرناك، عراق بايد به  سه قسمت «كردستان» و «‌استان سني‌نشين» و «شيعي‌نشين» تشكيل شود كردستان كشور بزرگي خواهد بود كه كردستان عراق و بالطبع كركوك نفت‌خيز و بخش‌هايي از موصل و خانقين و ديالي و بخش‌هايي از تركيه و ايران و سوريه و ارمنستان و آذربايجان را دربرمي‌گيرد و كشوري هم‌پيمان و متحد با غرب خواهد بود.

 اما كشور «شيعي‌نشيني» در جنوب عراق و بخش شرقي عربستان و جنوب غربي ايران يعني اهواز را شامل خواهد شد و در واقع به صورت كمربندي است كه خليج فارس را احاطه خواهد كرد؛ اين درحالي است كه كشور «سني‌نشين»  روي مابقي اراضي عراق و چه بسا سوريه را نيز دربرگيرد؛ اما كشور «بلوچستان جديد» از الحاق جنوب غربي پاكستان و جنوب شرقي ايران تشكيل خواهد شد، به اين ترتيب بخش‌هايي از ايران به تشكيل دولت كردستان و بخش‌هايي از آن براي تشكيل دولت شيعي عربي و بخش‌هايي از آن براي تشكيل «آذربايجان متحد» تجزيه و باقي مانده اراضي آن به اضافه بخش‌هاي اراضي افغانستان كه با آن هم‌مرز است، كشور پارس را تشكيل خواهد داد.

 در همين رابطه حسين رويوران در گفت‌وگو با «ملت ما» بيان كرد: آنچه در سوريه و ساير كشورها در حال اتفاق است مبني بر تلاش مجموعه بسياري از كشورها از غرب گرفته تا تركيه، قطر، عربستان و صهيونيست‌ها مي‌بينيم براي همه مبرهن است. اين نشان‌دهنده اين است كه اراده بزرگي براي تجزيه و تجزيه‌طلبي موجود دارد. از اين رو سيد حسن نصر‌الله نسبت به تجزيه‌طلبي و توطئه خارجي در لبنان و كشورهاي منطقه هشدار داد و همه را به وحدت و خنثي‌سازي توطئه‌ها دعوت كرد.

 

طرح امريكا چيست؟

امريكا از طريق ايجاد تغييراتي در تركيب جمعيتي برخي كشورها، درصدد عملياتي كردن طرح خاورميانه جديد است. به گزارش العالم، هدف اصلي امريكا از اين طرح برانگيختن اختلافات فرقه‌اي و تضعيف مسلمانان منطقه است. برخي محافل امريكايي فاش كردند، شماري از كارشناسان امريكايي در چارچوب طرح خاورميانه جديد طرح‌ها و توصيه‌هاي خود را به پايان رسانده‌اند و با عملياتي كردن آن توطئه‌هاي خود را در منطقه خاورميانه آغاز كرده‌اند. طبق اين برنامه، حركت بعدي امريكايي‌ها تجزيه عربستان به سه كشور كوچك است كه يكي از آنها كشور اسلامي در مكه و مدينه و اطراف آن خواهد بود.

 اين در حالي است كه هفته‌نامه المنارهم تاكيد كرد، محافل امريكايي مي‌دانند همه كشورهاي عرب خليج فارس از جمله عربستان از انقلاب‌هاي مردمي كه باعث سرنگوني نظام‌هاي حاكم شود و نشانه‌هاي آن در خاورميانه و سلطان‌نشين عمان و بحرين ديده مي‌شود، نگران هستند. اين هفته‌نامه به نقل از برخي منابع ديپلماتيك تاكيد كرد، كشورهاي عرب خليج فارس به علت بيم از خطراتي كه در انتظار آنهاست گام‌هايي، را براي تثبيت موقعيت خود برخواهند داشت؛ البته چنين گام‌هايي باعث نمي‌شود كه واشنگتن از اجراي طرح تجزيه كه از عربستان آغاز خواهد شد منصرف شود.

 

هشدار سيد حسن نصر‌الله

دبيركل حزب‌الله لبنان گفت امت اسلامي بايد در مقابل تمامي طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه‌اي كه براي منطقه غرب آسيا و كشورهاي عربي و اسلامي طراحي شده است مقاومت كند و اجازه ندهد اين طرح‌ها عملي شود. به گزارش شبكه تلويزيوني العالم، سيد حسن نصر‌الله دبيركل حزب‌الله لبنان در مراسم سالروز اربعين شهادت سرور و سالار شهيدان در سخناني به اشاره به وجود گروه‌هاي تكفيري و تروريستي در منطقه و جهان اسلام گفت: هدف رويكرد تكفيري كه ساخته دست امريكا است، ايجاد فتنه خونين ميان امت اسلامي است. ايشان در ادامه سخنان خود با اشاره به جمعيت ميليوني مسلمانان و شيعيان در كربلا و ساير نقاط جهان تشيع گفت:

 نه كشتار و نه انفجار و ترور هيچيك نمي‌تواند زائران امام حسين(ع) را از مشاركت در اين مراسم عظيم بازدارد يا اعتقادات آنها را تغيير دهد. سيد حسن نصر‌الله در ادامه تاكيد كرد اسلام همواره در طول تاريخ به مقدسات و شعاير ديني ساير اديان احترام گذاشته است. وي در ادامه با اشاره به مشكلات موجود در لبنان و منطقه غرب آسيا گفت: ما در لبنان و منطقه شاهد فضاي فتنه آلودي هستيم كه موجب شده است بسياري‌ها راه را گم كنند. دبيركل حزب‌الله لبنان افزود خطرناك‌ترين چيزي كه امت اسلامي در اين مرحله با آن مواجه است بازتقسیم منطقه براساس رويكرد‌هاي فرقه‌گرايانه است.

 وي در ادامه گفت ما با هر شكلي از اشكال تجزيه يا خواسته‌هاي جدايي‌طلبانه در هر كشور عربي و اسلامي مخالفيم و خواستار آن هستيم كه هر چند هم كه خواسته‌هاي افراد وگروه‌ها بر حق باشد، هويت عربي و اسلامي كشورها حفظ شود. نصرالله گفت ما بايد وحدت و يكپارچگي لبنان را در دولت، ملت و نهادها حفظ كنيم. دبيركل حزب‌الله افزود برخي طرح‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي تجزيه طلبانه وجود دارد كه بايد در كشورهايمان با آنها مقابله كنيم. اكنون لبناني‌ها هم بايد براي حفظ وحدت كشور و مردم و مخالفت با طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه تلاش كنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
سایت اینترنتی ملت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.