رفتن به محتوای اصلی

مشکل بنیادین کدام است وکجا لانه کرده است؟
04.04.2022 - 14:02

بنظر میرسد اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور در طول چند سال آینده رو به وخامت خواهد رفت چه برجام باتوافق موقت نا پایدار امضاء شود و چه شکست بخورد ما شاهد تغییر اساسی در داخل کشور نخواهیم بود .
مشکل بنیادین کدام است وکجا لانه کرده است؟
از نگاه من ومطابق ارزیابی من توافق ویا عدم توافق برجام در هر صورت ابر بحرانهای سیاست داخلی و خارجی در کلیت خود باقی خواهد ماند و هیج امیدی نیست ومعجزه ای هم رخ نخواهد داد تا زمانیکه سیاست خارجی نظام حاکم متعادل و مطابق نرم های جهانی تغییر نکند.
مطابق پیشبینی من: تا زمانیکه نیروی اصلاحات تغییر ساختار سیاسی در قانون اساسی و تغییر سیاست خارجی مبتنی بر آمریکا و اسرائیل ستیزی را بعنوان دو مطالبه بنیادین در جامعه مطرح نکنند . اوضاع این گونه که من پیش بینی میکنم روی خواهد داد. نظام حاکم هر گز اجازه نخواهد داد که نیروی اصلاحات برنامه واعتبار از دست رفته را نو سازی وبقدرت تبدیل نمایند. آنچه در این شرایط من پیش بینی میکنم:
در عرصه داخلی نیروی اصلاحات منزوی تر و بابالا رفتن نگاه امنیتی وافزایش هزینه ها در شرایط بحرانی دچار سر خوردگی و شکاف بیشتر خواهند شد بخشی کوچکی رادیکال تر و بخشی بزرگی" صبر و تحمل" پیشه خواهند کرد و عملا به حاشیه رانده خواهند شد بقول خانم آذر منصوری " اصلاح طلبان تا اطلاع ثانوی دندان قدرت را بکشند" حالا تا " اطلاع ثانوی معلوم نیست منظور چه بود ؟من فراتر میگویم اصلاح طلبان اگر به همین وضعیت ادامه دهند تبدیل به گروه کوچکی منتقد و" دلسوز نظام "و رهبر وانقلاب تبدیل خواهند شد و تنها میتواننددر حفظ خود تلاش نمایند راهی دیگری و جود دارد دیر شد دوستان عزیز! "خود کرده را تدبیر نیست" ناچارید در خانه بمانید تا شاید مردم بخیابان بیایند و شما هم بنشینید و منتظر بمانید . این وضعیتی هست که من پیش بینی میکنم.
اگر ارزیابی و پیش بینی من درست باشد جبهه براندازان در خارج کشور چه وابسته به کشور های خارجی و چه غیر وابسته تقویت خواهند شد وبتدریج بسوی اشکال غیر مسالمت آمیز وبا حمایت غرب که در واقع نظام تحمیل میکند کشیده خواهند شد وچه بسا در یک شرایط حاد تجزیه کشور روی میز قرار گیرد در چنین شرایطی مسئولیت اصلی را حکومت بر عهده دارد . این ارزیابی من تنها یک پیش بینی و بگمان من یک احتمال میباشد .
ابر بحران در کجا کمین کرده است؟
بنظر من اساسی ترین و مهمتر ین بحران که در طول این43 سال بدون وقفه ادامه داشته وبازهم ادامه پیدا خواهد کرد سیاست خارجی نظام حاکم در دشمنی با اسرائیل و آمریکا میباشد مسئله اصلی و مرکزی حلقه اصلی برای حل مشکلات داخلی همین هست ولاغیر. و من فکر میکنم بدون چرخش بنیادین در سیاست خارجی سایرمشکلات اساسی داخلی از جمله دموکراسی؛ آزادی؛ حفظ محیط زیست ؛ زنان و توسعه اقتصادی حل نخواهد شد.
حکومت اسلامی ایران بارها و بدفعات در عرصه داخلی انعطاف نشان داد در واقع اجازه داد در چند دوره انتخابات با نوعی رقابت مدافعان نظام شکل بگیرد اما هر گز ودر هیج دوره ای اجازه نداد دولتها از خط قرمز و پایدار خامنه ای در عرصه تغییرات اساسی در سیاست خارجی قدمی بر دارند. در رأس این خط قرمز اول اسرائیل وبعد آمریکا قرار دارد. بنظر من هم روسیه و تا حدی هم چین از این دکترین سیاست خارجی خامنه ای حمایت میکنند وبیشترین سود را هم تاکنون نصیب کشورشان کردند.
بنابر این جنگی که در عمل بین ایران واسرائیل وجود دارد و همه شما از عملیات جنگ پنهان اسرائیل که در مراکز حساس ایران صورت گرفته ودر آینده نزدیک بازهم وسیعتر صورت خواهد گرفت اطلاع دارید سر منشاء این حملات تهدید امنیت کشور اسرائیل و دشمنی با آمریکا و غرب میباشد مطمئن باشیم غرب هرگز به حکومت اسلامی تا زمانیکه به این دشمنی ادامه دهد اعتماد نخواهد کرد وحلقه محاصره ایران تنگتر خواهد شد وهرگز بین ایران و کشور های عربی متحد غرب واخیرا اسرائیل مصالحه استراتژیک شکل نخواهد گرفت حکومت اسلامی در محاصره قرار گرفته است ایران تنها کشوری در جهان بویژه در منطقه هست که با موشک وبا خط عبری امنیت اسرائیل را تهدید میکند حتی دو دولت مستقر در فلسطین چنین اقدام خصمانه ای راتأئید نمی کنند.
بگمان من مشکل اصلی کشور ما در شرایط فعلی سیاست خارجی ج.ا میباشد تا این مشکل حل نشود از آزادی و دموکراسی و... خبری نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.