رفتن به محتوای اصلی

اساس دیالوگ مدرن « آزادی» ست- و «انتخاب»
03.02.2013 - 18:23

در این مطلب، موضوع چگونگی دیالوگ و «روش» برخورد به مسایل مطرح میشود،

نه حل و فصل اختلافات فی مابین. که در تنظیم کامنتها مد نظر نبوده است.بهرنگ 

 

آ.ائلیار

کلمات و عبارات برگزیده از کامنتهای منتشر نشده:« اراجیف- در هرزه گویی و بی اخلاقی دست فلک را از پشت بسته است-نور چشمی پان ترکیست های ایران گلوبال، یعنی آقای ائلیار و آقای اژدر بهنام-خفه-کلاهبردار و شیاد-غلط کرد با تو شارلاتان دروغگو-هفت خط-جامعه فارسهاي سگ صفت-هیچ سازش و همزیستی بین فرهنگ روستایی و شهری نخواهد بود--... تاریخ ننگین قومی -تاریخ ننگین پان ترکان مملو از نسلکشیهای متعدد بشری است.. باز همین جمهوری اسلامی بهتر از چپی هست که در همین سایت در کشور اروپایی سانسور میکند و مغولوار به تمدن ایران ترکتازی میکند و تریبونش را داده است به بدترین نوع یاجوج/ماجوج که به ایرانی مغولوار ترکتازی کنند- ای مگس -خون پان ترکی که به جوش آید دیگر آزادی و بردباری و اخلاق مطبوعاتی نمی شناسد- کسخل-کرمتان بریزد- ووو...»

دیالوگ مدرن- دیالوگ سنتی: در گفت و گوی مدرن طرفین اندیشه های خود را در رابطه با «موضوع» روی میز میریزند. بهمراه دلایل اثباتی. بدون اینکه سعی کنند «حقیقت را تنها از آن خود بشمارند» و دیگری را «کذب محض» قلمداد نمایند. بدون اینکه منظورشان مجاب کردن باشد. شنونده یا خواننده با توجه به نظرات هر دو یا سه طرف، و مقایسه آنها با افکار خود، میکوشد به نتایجی راه یابد. یا نیابد. اما در متد سنتی طرفین افکار خود را تنها در رابطه با موضوع مطرح نمی کنند. اندکی به موضوع می پردازند- محض ابزار- بعد با موضوعات بیرونی به قصد اثبات اهداف مخفی و خارج از موضوع- با تلاش برای زمین زدن طرف دیگر- و حق و حقیقت دانستن خود- وارد دیالوگ میشوند. آنها « پیشداوری» خاصی دارند- در مورد «موضوع» و «مواضع سیاسی» همدیگر. منظورشان آنالیز«بی طرفانه» ی موضوع نیست که نکات تاریک مسئله روشن شود. گوشه های تاریک، مشکل آنها نیست.

اصلاً در گفت و گوی سنتی، موضوع، گوشه تاریکی ندارد، همه چیز روشن است و «هرکس حقیقت مطلق- و خالق سعادت». عین دو دیکتاتور بر یک تخت. هدف حل مشکل یا قضیه نیست بل رفع یکدیگر است. «حذف همدیگر». با هر شیوه ای. که میتواند بکاری گیری تحقیر- توهین- اتهام- سیاسی یا شخصی؛ و دروغگو نامیدن دیگری و راست نمایی خود- دستیازی به اجداد و تاریخ مردمی یکدیگر، کندوکاو در زندگی خصوصی و بیوگرافی متقابل و خلاصه هر چیز و همه چیز به خدمت گرفته میشود- تا «موجود یا خانم» نامیده شدن دیگری- که طرف بگوید « من حقم و خالق بهشت» - «تو باطلی و خالق جهنم». من در این بحث پیروزم و تو بازنده. این منم که باید ترا تسخیر کنم - نه تو.من تا میتوانم یقه شما را رها نمکنم تا مفتضح تان نمایم. تو دشمن من هستی. تو خائنی. و ... اینها میتواند با کلمات بزک شده و غیر مستقیم نیز عنوان شوند- و میشوند. هدف متد سنتی تسلط است- و آماج متد مدرن حل قضیه. به سهم و از دید خود. بدون پیشداوری و با حفظ بی طرفی نسبی. مثل حل یک مسئله فیزیک و شیمی- و یا ریاضی. در بحث سنتی طرف کاری ندارد که « ایده» ی شما پیرامون مسئله مشخص چیست- بل هدف اینست که « چه ایده ای» میتواند به شما «نسبت» دهد تا شکست تان تحقق یابد.اتهام. گفت و گوی سنتی دیاگوگ نیست - میدان نبرد است. مثل میدان جنگ - بین دو دشمن-در هزاران سال پیش؛ یا امروز. میدان تزویر و ریاست- نه آزمایشگاه علمی بین نظرات. این متد با کشف بیطرفانه ی پاسخ نسبی قضایا بیگانه است- کوشش آن برای حذف طرف مقابل بهر وسیله و شیوه ممکن و ناممکن است. در جوامع عقب مانده - یا واپس نگهداشته شده- شیوه بحث ها غالباً سنتی است. پایه دیالوگ سنتی « ترس» است و احساس«عدم امنیت»- و تآمین امنیت را در «تسلط» میجوید. اما اساس دیالوگ مدرن « آزادی» ست- و «انتخاب».

مسؤل کامنتهای ایران گلوبال

 جناب رازی، از تظر ما دروغگو و موامفریب خطاب کردن شخصی، برخوردی مودبانه و محترمانه نیست و توهین محسوب می شود و ما برای حفظ احترام دیگران و ایجاد جوی سالم و دوستانه و محترمانه، از انتشار آنها معذوریم. در ضمن به نظر ما عدم ارائه سند در یک مقاله لزوما به معنی دروغگویی و عوامفریبی نیست. اگر شما ادعا بکنید که سایت ایرانگلوبال یا یک شخص عامل جمهوری اسلامی است ما آن اتهام را منتشر نمی کنیم. آیا کسی اتهامی به شما زده است و ما منتشر کرده ایم؟

جناب ایرانخواه، من حرف خودم را تغییر نداده ام لطفا یک بار دیگر نوشته مرا بخوانید. من نوشته ام: «شانتاژ علیه همکاران ما و توهین آشکار به یکی از کاربران سایت». توهین به یکی از کاربران سایت با توهین به مدیریت سایت یکی نیست.. لطفا یک بار دیگر «کامنت های» منتشر نشده خودتان را بخوانید تا هم توهین و هم شانتاژ را متوجه شوید. مسلما اگر یکی از این کلمات را شخص دیگری به شما می نوشت، به درستی اعتراض می کردید. بار دیگر شما را دعوت می کنم به جای اینکه وقت خود و ما و دیگران را هدر دهید، در کامنت های خود به نقد محترمانه نظرات بپردازید. در این صورت کامنت های شما با امتنان منتشر خواهند شد.

جناب ایرانخواه، شما مختارید که از من انتقاد کنید و من با کمال میل انتقاد شما را می خوانم. مسلما اعضای مدیریت سایت هم انتقادات شما را می خوانند. من و دوستان مدیریت، اگر انتقادی وارد باشد با امتنان آنرا پذیرا هستیم. ولی متاسفانه کامنتهای شما نه انتقاد از من بلکه همانطور که نوشتم، شانتاژ علیه دو نفر از اعضای مدیریت است و به همین دلیل از انتشار آنها معذوریم.

بله آقای ایرانخواه درست است، دو کامنت شما حذف شدند ولی این کار بر اساس مقررات سایت است. تمامی کامنتهایی که دارای توهین به کاربران سایت و مدیریت سایت باشد حذف می شوند.

رازی

لبته این نظر شما است و در خانه خود این شما هستید که قواعد و تعریفها را تعیین می کنید. نوشته اید: «اینجا محل بحثی منطقی و دوستانه است» بسیار عالی! شما بفرمائید با منطق اختصاصی خودتان 1. ثابت کنید کلمات "دروغگو" و "عوامفریب" توهین بشمار می آیند. 2. ثابت کنید شخص مورد نظر دروغ نگفته است. همین جمله شما که نوشته اید: «عدم ارائه سند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و لزوما به معنی دروغگویی و عوامفریبی نیست» شما را به وکیل مدافع ایشان تبدیل می کند، وکیلی که متأسفانه موکل را بیشتر بدردسر می آندازد. با این منطق اگر من ادعا کنم که سایت ایران گلوبال از دولت جمهوری آذربایجان پول می گیرد و حاضر به ارائه مدرک هم نباشم، شما در چارچوب آزادی بیان نوشته مرا چاپ خواهید کرد و از من مدرک نخواهید خواست، منطق شما را درست فهمیدم؟

رازی

آقای توکلی عزیز، از کامنتهای آقای ایرانخواه خبر ندارم، ولی یک پیام من در باره آقای شاملی به تیغ تیز سانسور دچار شد، که در آن هیچ توهینی وجود نداشت. مشکل اینجاست که گردانندگان سایت شما با کلمه "توهین" یک برخورد گزینشی دارند، که همین باعث بوجود آمدن این شائبه می شود، که در سایت شما که داعیه "آزادی بیان"ش گوش فلک مجازی را کر کرده است، بعضی ها (و ظاهرا نژادپرستان و تجزیه طلبان) "برابر"ترند. من معتقدم کسی که در فضای مجازی ادعاهای مسخره می کند و حاضر به ارائه سند نیست، یک دروغگو و عوامفریب است. آیا شما با ایت تعریف مشکلی دارید؟ اگر ندارید آیا ارائه مثال برای این ادعا را مصداق آزادی بیان می دانید یا نمی دانید؟ چرا درج عبارت "ملت وحشی" از نظر گردانندگان سایت شما توهین آمیز نیست، و لی افشای عوامفریبی نژادپرستان پانترکیست از نظر شما "توهین" است؟ بین "ادعا"ی آزادی بیان و "عمل" به آن تفاوتها است ...

ایرانخواه

آقای مسؤول کامنت ها، خیلی جالب است که این بار یک عنوان اتهامی دیگر علیه من کشف کردید: "شانتاژ علیه همکاران"! لطفاً بفرمایید این شانتاژ چه بوده؟ کامنت های حذف شده دقیقاً چه توهینی و چه شانتاژی در بر داشته اند؟ همینطور بدون دلیل که نمی شود متهم کرد و حکم داد و اجرا هم کرد! آخر مگر شما قدیس هستید و دیگران هم پیروان شما که هیچکس جرأت انتقاد از شما را ندارد؟ و اگر کرد باید حذف شود؟ در شیوه نامه سایت ایران گلوبال نوشته شده: " سایت، مدافع یک جمهوری سکولار و دمکرات در ایران فرداست و بنا بر خصلت گفتگو و دیالوگ خود، مخالف سیاست حذف نظرات سایر دگراندیشان حقیقی و حقوقی است و در این خصوص سانسور را کار نادرستی می داند!" به راستی این هدف ادعایی با این شیوه عمل شما، مسؤول کامنت ها، کمترین سازگاری را نشان می دهد؟ آیا آن جمهوری سکولار و دموکرات آرزو شده در بند مذکور نیز باید با چنین شیوه ای عمل نماید؟!
 
ایرانخواه
 
آقای توکلی گرامی، من پیشنهاد می کنم در مورد کنترل کامنت ها نظارت بیشتری نمایید و شخص آزادمنش و مؤدبی را به این کار بگمارید. مسؤول کامنت های شما برای من نوشته که من با کامنت هایم وقت او و دیگران را هدر می دهم. آیا این شیوه گفتار مؤدبانه است؟ همین شخص کامنت های متعددی از من و دیگران را با انتساب به توهین و شانتاژ حذف یا تحریف کرده و می کند بدون آنکه بگوید کجا توهین و شانتاژ شده است. شما که خواهان دموکراسی و آزادی هستید خوب است نخست خانه خود را بروبید. منتظر پاسختان هستم.
 
اژدر بهنام

یرانی عزیز، بهتر نیست که مطلبی منطقی در رد این نوشته بنویسید و به نقد و بررسی مسائل مطرح شده در این نوشته بپردازید؟ در آن صورت می توانیم بحثی سازنده را در این مورد پیش ببریم. مسلما خط تنها عامل پیشرفت و ترقی نیست و می تواند یکی از این عوامل باشد. ولی اگر خطی آسان برای خودمان برگزینیم و سطح سواد و دانش را بالا ببریم، آیا فکر نمی کنید که پیشرفت ما سریعتر خواهد بود؟ ///// شما در کامنت خود مثال جالبی زده اید. در برخی مناطق ایران هنوز تلفظ "و" پس از خ وجود دارد که با خط فعلی ما نمی دانیم که در آن مناطق این "و" تلفظ می شود و آن را تلفظ نمی کنیم. در صورتی که اگر خط تغییر یابد و با لهجه همین مناطق نوشته شود، دیگر کسی این "و" را نادیده نخواهد گرفت. آنوقت خواهیم دانست که مثلا در مشهد، خاهر نمی گویند و خواهر می گویند. یعنی دقیقا آنگونه خواهیم نوشت که بیان می کنیم. امیدوارم به نقد این نوشته بپردازید تا بتوانیم بحثی سازنده را پیش ببریم.

آ.ائلیار

آقای ایرانخواه گرامی لطفاً به عضو مدیریت- مسئول کامنتها « اتهام» طرفداری از دیگری نزنید. توجه شما را به جمله یتان جلب میکنم:« این حامد از مهر ویژه پان ترکیستی شخص شخیص "مسؤول کامنت ها" ی ایران گلوبال برخوردار است باید تراوش های این موجود را که خود را با نام های گوناگون به ریش سایت ایران گلوبال بند کرده همچنان شاهد بود.» همینطور مخاطب خود را « موجود» نام نبرید که «توهین» است. ایشان آقای «حامد ایرانی» نام دارند. برای مسئول کامنتها همه برابر هستند. چه شمای ایرانخواه باشید و چه کسی که دارای نظریات دیگر است. و ایرانخواه نیست. چرا به مخالف خود توهین میکنید و اتهام میزنید. در مقابل برخورد شما دیگری هم مقابله به مثل میکند و امکان کنترول کامنتها مشکل شده و بحث را منحرف میسازد. شیوه دیالوگ شما متأسفانه سخت سنتی ست و میکوشید نظریات خود را به دیگری تحمیل نمایید.

فراموش نکنید که همه حقیقت نه پیش شماست و نه نزد دیگری. جرقه ی نسبی حقیقت از برخورد عقاید مختلف و متضاد بیرون میاید. بکوشید این جرقه را روشن کنید. نه اینکه تحمیل کنید که ایران خواهی حقیقت مطلق است. آنهم هیچ روشن نیست «چگونه» ایران خواهی ست و چه کیفیتی دارد. بهتر است اگر خواستید اینجور چیزها را بجای اتهام و توهین برای خواننده روشن کنید. خواننده ایران گلوبال به دنبال روشن شدن مسایل تاریک سایت را باز میکند نه برای دیدن اتهام و توهین به عضو مدیریت و کاربر. مسئول کامنتها گرانبهاترین اوقات زندگیش را برای شما و امثال شما اختصاص داده که نظرتان را محترمانه بدون اتهام و توهین بیان کنید. این هم نتیجه زحمات ایشان است که شما و مانندهای شما با آن کلمات حقش را کف دستش میگذارید. با این «فرهنگ سنتی مجاب کردن» که شما اصرار میورزید هزار سال دیگر هم جامعه واپسمانده ایران روی پیشرفت نمی بیند. مطمئن باشید. شما به چه حقی به خود اجازه میدهید که مسئول کامنتها را پان ترکیست بنامید؟ ایشان کی اعلام کرده اند و یا کجا نوشته اند که پان ترکیست هستند و این گرایشها درست است؟ ایران گلوبال برای نظریات باز است ولی نه برای عنوان کردن این توهین و اتهام ها. کی میخواهید از این «پیشداوری»های واپسگرایانه ی جامعه خلاص شوید. تعجب نکنید خمینی چرا آمد- ایشان از چاه همین پیشداوریها و مجاب کردنها و حقایق مطلق بیرون آمد. تا این چاه درش باز است خمینی های زیادی برای جامعه عقب مانده هدیه خواهد کرد. هیچ شک نکنید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.