رفتن به محتوای اصلی

تغييرات در صفحه خاورميانه
10.02.2013 - 14:54

 مصر از جبهه ايران

نحوه برخورد مصريان با نمايندگان دولت ايران بسيار حرفه اي، مناسب و با تخفيف هاي بسيار درخور شأن آنان بود؛ كساني كه در ايران امروز حقوق اقليت ها را پايمال مي كنند، از شكنجه گران و متجاوزان دفاع مي كنند، تنها براي تصرف قدرت، به جان هم مي افتند و نه منافع مردم و اجراي عدالت و به جاي اصلاح رفتار تبعيض آميزشان نسبت به اقليت هاي قومي و ديني و مذهبي، شعار مي دهند و مردم را از هر چه دين و اسلام است، بيزار كرده اند و خيال مي كنند با پول مي توانند بهار عربي را بخرند و از اموال و ثروت مردم ايران، حاتم بخشي مي كنند. اين درسي باشد براي نمايندگان رژيم رياكاري كه تاب برشمردن تبعيض هايي كه نسبت به مردم خودشان روا مي دارد، ندارند و هنگام خواندن ليست تبعيضات رژيم توسط نماينده دانشگاه الازهر (جهت اصلاح رفتار حاكمان ايران)، به جاي آن دلقك بازي ها جلوي دوربين كه در شأن خودشان بود، بروند رفتارشان را اصلاح كنند. تمامي دولتمردان عربي و منطقه از اين پس بايد در مواجه با مقامات ايراني همين رفتار را داشته باشند. جامعه مدني نيز بايد همچون همان سوري حق طلب، لنگه كفش پاره را به عنوان حداقل چيزي كه استحقاق اش را دارند، نثارشان كند، تا بفهمند كه وقتي طاقت يك لنگه دمپايي را ندارند، شليك موشك و خمپاره بر سر مردم سوريه چه معني مي دهد و در لفظ از صلح حرف مي زنند و در عمل در جنايت هاي رژيم اسد شريك اند و با اين كارهاي شيادانه، تو گويي خداوند را هم مي توان فريب داد!؟ در سازمان ملل و مجامع بين المللي نيز وقتي دلقكان ايراني براي سخنراني هاي گل و بلبل پشت تريبون رفتند و دم از حقوق انسان ها زدند، مقامات كشورهاي منطقه بايد اولين كساني باشند كه به نشانه اعتراض به رفتارهاي رياكارانه رژيم صحن مجلس را پيش از كشورهاي غربي ترك مي كنند.

 

فلسطين رهايمان نمي كند

اوباما و مقامات آمريكايي براي گفتگو و تهييج دو طرف فلسطيني و اسرائيلي به منطقه مي آيند. مقامات فلسطيني بايد ضمن استقبال از آن، منتظر طرح صلحي باشند كه اتحاديه اروپا تهيه كرده و پيشنهاد مي كند. دولت فلسطين منتظر مي ماند تا نخست دولت اسرائيل درخصوص آن اظهارنظر كند و سپس نظرش را اعلام كند. اين به رويه اي زشت نزد اسرائيل تبديل شده كه پس از آن كه نظر توآم با انعطاف فلسطينيان و كشورهاي عربي را دريافت كرد، خودش سكوت كند و از اين طريق به خيال خودش برد كرده باشد.

براي درك تحولي كه در شرايط شطرنج فلسطين و اسرائيل پيش آمده ناگزيرم از تشبيهاتي استفاده كنم. تصور كنيد كه مهره شاه شما توسط وزير تهديد مي شود، آن گاه شما قلعه گيري كنيد و جاي رخ و شاه عوض شود و به جاي تهديد شاه شما، حالا وزير طرف مقابل تهديد شود. همين تحول در شطرنج سياسي دو طرف پس از تصويب كشور فلسطين به وقوع پيوسته و اگر قبلاً فلسطينيان تنها با هشدارهاي لفظي مي توانستند از اسرائيل بخواهند كه شهرك سازي ها را متوقف كند، حالا از طرق قانوني مي توانند آن را پيگيري كنند كه از آن طريق هم اسرائيل محكوم شده و هم ملزم به پرداخت هزينه هايي خواهد شد و هم نيازي به توقف داوطلبانه شان ندارند كه اسرائيل از آن به عنوان يك انعطاف براي شروع مذاكرات استفاده كند. به بيان ديگر، فلسطينيان دقت كنند كه توقف شهرك سازي هاي اسرائيل كه قبلاً به درستي به عنوان پيش شرط مذاكرات توسط طرف فلسطيني مطرح شده بود، با شرايط جديد تفاوت كرده است. اقدام اسرائيل غيرقانوني است و بي شك بايد تقبيح شود (و با اين تقبيح مداوم انزواي اسرائيل و بازي دوسر باخت اش تداوم يابد)، اما حالا با رسميت شناخته شدن كشور فلسطين ديگر اين درخواست داوطلبانه توقف شهرك ها نيست كه كاري ترين تيغ براي بريدن دست اسرائيل است، بلكه با ارتقاء شرايط فلسطين در سازمان ملل، حالا فلسطينيان بايد از طرق قانوني در سازمان ملل نه تنها شهرك سازي هاي آينده، بلكه بابت شهرك سازي هاي گذشته نيز رژيم اسرائيل را پاي ميز محاكمه بكشانند. اسرائيل و متحدان شان اگر مي خواهند چنين اتفاقي نيافتد، بايد شهرك سازي ها را متوقف كنند و گرنه بسيار وقيحانه است كه كسي به يك عمل غيرقانوني مدام ادامه دهد و انتظار هم داشته باشد تا كسي اقدام قانوني بر عليه اش نكند و توقف تداوم آن حداقل شرط كار است. محمود عباس توجه كند كه اگر از ظرفيت هاي جديدي كه در اختيارش قرار گرفته استفاده نكند و با فشار متحدان اسرائيل، دست روي دست بگذارد، دستاوردهاي عضويت جديدشان از حالت بالقوه به بالفعل بدل نمي شود و تأثير ملموس چنداني در وضعيت اسفبار فلسطينيان نمي گذارد و در تعقيب حقوق فلسطينيان به خصوص وقتي از راه هاي قانوني و سازمان ملل استفاده مي كنيد، لحظه اي درنگ نكند كه وعده هاي آمريكايي ها براي التزام اسرائيل به تعهدات اش كمكي به حال مردم تان نمي كند و آنان حق ندارند كه از شما بخواهند حقوق مردم تان را تعقيب نكنيد، آن هم درست وقتي كه مدام دارند، آن را نقض مي كند!! هيچ كمك هاي مالي اي نبايد مانع از پيگيري شان شود و اگر كمك هايشان قطع شد، كشورهاي ديگر آن را جبران خواهند كرد.

اما، با كنار گذاشتن توقف شهرك سازي ها به عنوان پيش شرط مذاكرات و تعقيب آن از طرق قانوني، پيش شرط آزادي زندانيان فلسطيني براي آغاز گفتگوها با اسرائيل بايد به آنان و متحدان شان اعلام شود؛ انعطافي از طرف فلسطينيان كه بايد مورد توجه اتحاديه اروپا و مقامات آمريكا در نظر گرفته شود و براي تحقق آن به اسرائيل فشار آورند؛ به خصوص كه نتاياهو قبلاً خود پيشنهاد آزادي تعدادي از زندانيان به شرط آغاز گفتگوها را داده بود و اگر حالا رد كند، نشان مي دهد كه دولت اسرائيل دنبال بهانه است تا مذاكرات شروع نشود و روزي شرطي تعيين مي كند تا فلسطينيان رد كنند و وقتي ديد پس از مدتي طرف فلسطيني آن را پذيرفت، شرط ديگري را جايگزين مي سازد!

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.