رفتن به محتوای اصلی

پنج چیز در مورد زندگی در نروژ که احتمالا هرگز به آنها عادت نخواهید کرد
06.04.2022 - 10:14
برگردان:
مهرداد سید عسگری

انطباق با زندگی در نروژ می‌تواند کمی به عادت کردن نیاز داشته باشد و به صبر و پشتکار فراوان نیاز دارد. با یک تلاش صادقانه، به آنجا خواهید رسید، اما حتی در آن زمان، برخی چیزها باعث می شود که سرتان را خارانید.
هر کشوری هنجارهای فرهنگی، ارزش‌ها و قوانین نانوشته‌ای دارد که ساکنان خارجی می‌توانند با آن دست و پنجه نرم کنند، حتی پس از چندین دهه در کشور.

 

گویش ها

یادگیری زبان می تواند چالش برانگیز باشد و بدون شک یکی از جنبه های پیچیده تر یادگیری زبان نروژی تلفظ آن است.
هر کشوری هنجارهای فرهنگی، ارزش‌ها و قوانین نانوشته‌ای دارد که ساکنان خارجی می‌توانند با آن دست و پنجه نرم کنند، حتی پس از چندین دهه در کشور.

 

تنها چیزی که نروژی را سخت‌تر می‌کند، لهجه‌های مختلف منطقه‌ای است، عمدتاً وقتی با سرعت صحبت می‌شوند. لهجه‌های سواحل غربی نروژ می‌توانند سخت‌ترین گویش‌ها برای من باشند.

من مطمئن هستم کسانی که نروژی را در غرب کشور انتخاب کردند، استدلال خواهند کرد که لهجه‌هایی که در آنجا صحبت می‌شود، پیچیده‌تر از هر گونه تنوع منطقه‌ای دیگر نیست. یکی از نکاتی که می توانیم ارائه دهیم این است که اگر می خواهید با گویش ها بیشتر آشنا شوید،  NRK Distriknyheter را ببینید.

آب و هوا

این به چیزهای بدیهی اشاره می کند، اما زمستان های نروژ طولانی و سرد است و روزها کوتاه و تاریک است. چالش برانگیزترین چیز در مورد روزهای کوتاهتر این است که همیشه احساس می کنید که به شما یورش برده اند. یک روز خورشید در یک «زمان عادی» غروب می‌کند، و سپس روز دیگر، دما در پایین‌ترین حد است، و انگار تقریباً همیشه تاریک است. من همیشه به این فکر کرده ام که آنهایی که در شمالی ترین نقاط کشور هستند چگونه با آن کنار می آیند.

نکته مثبت تر، داشتن شش یا هفت ساعت نور خورشید در تابستان پس از اتمام کار همیشه کمی شبیه به تقلب است. این به شما آزادی انجام یک روز فعالیت در پایان هر روز را می دهد. فقط گاهی خیلی خوب است که درست باشد. مانند زمستان ها، من مطمئن نیستم که آنها چگونه با تابستان در شمال کنار می آیند.

مناظر

جدا از دستمزد، یکی از بزرگترین جاذبه های این کشور سبک زندگی در فضای باز و مناظر طبیعی فوق العاده آن است.

مهم نیست در کجای کشور هستید، تقریباً به طور قطع در نیم ساعت، احتمالاً بسیار کمتر، از طبیعت زیبا و حیات وحش خواهید رسید. حتی در بزرگ‌ترین شهرها مانند اسلو و برگن، فرصت‌های بیرون رفتن در طبیعت بی‌پایان است. در بسیاری از موارد، شما حتی نیازی به ماشین ندارید. برای مثال Songsvann را در نظر بگیرید. شما می توانید مستقیماً از T-bane خارج شوید و در حدود 200 متری آن دریاچه ای عظیم و مسیرهای زیادی برای پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن وجود دارد.

اگر ورزش یا سرگرمی خاصی وجود داشته باشد که می خواهید وارد آن شوید، تنها نقطه ضعف آن هزینه بالای تجهیزات است. خوشبختانه شما می توانید از سایت هایی مانند Finn.no برای یافتن یک معامله استفاده کنید.

مردم

به طور کلی، نروژی‌ها بی‌ادب یا سرد نیستند، زیرا اغلب کلیشه‌ای هستند. با این حال، آنها در ابتدا بسیار محتاط و کاملاً از نظر اجتماعی محدود هستند. در نتیجه، دوست‌یابی با مردم محلی، گاهی اوقات حتی سال‌ها پس از ورود، می‌تواند کاری چالش برانگیز به نظر برسد.

همه اینطور نیستند، و وقتی با یک نروژی دوست می‌شوید، بیشتر شبیه یک دوست مادام‌العمر است.

علاوه بر این، همه «غریبه‌ها» به اندازه دیگران محتاط و مبهم نیستند.

 تجربه شخصی، بلوک‌های آپارتمانی در نروژ می‌توانند مانند یک جامعه فشرده واقعی احساس شوند. این امر به ویژه در تابستان که باغ های مشترک به طور کامل فعال هستند و ساکنان از نور خورشید حداکثر استفاده را می کنند صادق است.

از فرصت دیدار با همسایگان در مکان های عمومی حداکثر بهره را ببرید به عنوان مثال در دوگناد ها و فضاهای مشترک همچون پارک های محلی و حتی فضاهای ماشین لباسشویی مشترک

قیمت های بالا

اسکاندیناوی گران است. نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون توجه به اینکه از کجای دنیا آمده اید، قیمت های بالای نروژ را احساس خواهید کرد.

بر اساس گزارش یورواستات، نروژ دارای دومین قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو در اروپا است. اما، متأسفانه، همه ما نمی‌توانیم مرتباً برای خرید خواربار ارزان‌تر (و انتخاب بهتر) وارد سوئد شویم یا با کشتی به دانمارک یا آلمان برویم و مشروب ارزان‌قیمت تهیه کنیم.
در حالی که دستمزدهای بالا تا حدی این امر را جبران می کند، سیستم مالیات نیز بخش قابل توجهی از حقوق را در نروژ می گیرد، اگرچه می توانید استدلال کنید که آنها در حال تامین مالی یک سیستم به طور کلی دارای بودجه خوب و دارای روغن خوب هستند.

یکی از مواردی که تحمل قیمت های بالا را سخت می کند، عدم انتخاب یا تنوع در اکثر سوپرمارکت ها است. می توانم کمبود گزینه ها را جدی بدانیم و حتی بی انگیزه بدانم. شاید داشتن حق انتخاب بیشتر از یک یا دو برند معمولی، پرداخت برای خواربارفروشی‌هایی را که کمی قابل تحمل‌تر می‌کند، می‌کند – 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.NO

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.