رفتن به محتوای اصلی

هشدار استولتنبرگ نسبت به خطرناک شدن روند جنگ اوکراین
06.04.2022 - 10:52

دبیر کل ائتلاف ناتو در اظهاراتی نسبت به عزم روسیه برای ادامه دادن به جنگ اوکراین و تشدید خطرات این جنگ هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت: این روند برای همه ما خطرناک است و ما شاهد ماهیت جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عدم احترام او به حاکمیت قانون و قوانین بین المللی و همچنین عدم احترام او به حقوق بشر اساسی هستیم.

وی افزود که مسکو از حمله خود به اوکراین کنار نخواهد کشید اما در هفته‌های آینده تلاش خواهد کرد بر تصرف کامل منطقه دونباس تمرکز کند.

دبیرکل ناتو اظهار کرد: ما اکنون شاهد دور شدن قابل توجه نیروهای (روس) از شهر کی یف با ماموریت تجدید سازماندهی و تسلیح ودریافت تدارکات و تغییر تمرکزشان به سمت شرق هستیم.

استولتنبرگ خاطر نشان کرد: "در هفته‌های آینده ما انتظار داریم روسیه به سراغ فشار بر جبهه های شرق و جنوب اوکراین رفته تا در راستای تصرف کل دونباس و ایجاد یک پل زمینی با شبه جزیره کریمه اشغالی تلاش کند."

دبیر کل ناتو در اظهاراتی که در آستانه نشست وزرای امور خارجه این ائتلاف در شهر بروکسل مطرح ساخت، تایید کرد که ائتلاف تحت امرش به ارائه پشتیبانی‌های مرگبار و غیرمرگبار بیشتر شامل تسلیحات ضدتانک و سیستمهای دفاع هوایی به اوکراین خواهد پرداخت اما حاضر به پرداختن به جزئیات بیشتر مربوط به این حمایتها نشد.

او تاکید کرد:‌ ناتو این مسئولیت را دارد تا تضمین کند این جنگ به فراتر از اوکراین نرود.

ناتو تاکنون درخواستهای مکرر به منظور اعمال یک منطقه پرواز ممنوع و ارائه جنگنده های نیروی هوایی به اوکراین را از جهت نگرانی در این خصوص که چنین اقداماتی به عنوان مشارکت مستقیم در این جنگ تلقی شوند رد کرده است.

استولتنبرگ همچنین به خبرنگاران گفت: تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا نشان‌دهنده خشونتی است که دهه‌هاست در اروپا مشابه آن دیده نشده است."

استولتنبرگ همچنین یادآور شد که هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان «جنایت جنگی» است.

وی ضمن اشاره به اینکه با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق دیگر موارد بیشتری از جنایات جنگی دیده خواهد شد، گفت: تمام حقایق باید آشکار شود و مسئولین این جنایات باید به دست عدالت سپرده شوند.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه روسیه از جاه‌طلبی‌های خود در اوکراین دست برنداشته است، افزود آنها به جای عقب نشینی، در حال تجدید قوا، تسلیح، تجهیز مجدد، دور شدن از کی‌یف بوده و قصد پیشروی به سوی شرق هستند.

وی تاکید کرد انتظار داریم طی هفته‌های آتی حرکتی به سمت شرق و جنوب برای تصرف دونباس و ایجاد پل زمینی به کریمه اشغالی انجام شود، این مرحله بحرانی جنگ است.

دبیرکل ناتو همچنین محور نشست وزیران خارجه را بررسی آخرین تحولات اوکراین اعلام کرد.

از سوی دیگر استولتنبرگ بیان داشت که از فنلاند و سوئد در صورت طرح درخواستشان برای پیوستن به ناتو استقبال خواهد شد؛ اتفاقی که می تواند یک ضربه بزرگ به روسیه در ضمن تداوم جنگ اوکراین وارد کند.

استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، ائتلاف ۳۰ عضوی ناتو تلاش خواهد کرد بر "نگرانی های امنیتی موجود میان کشورهای متقاضی پیوستن به ناتو و آنهایی که درخواستشان در دست تصویب است" از جهت ترس از تلافی جویی روسیه غلبه کند.

او این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که سانا مارین، نخست وزیر فنلاند گفت کشورش در عرض چند هفته آینده احتمالا در قبال طرح نامزدی برای عضویت در ائتلاف ناتو تصمیم خواهد گرفت و نظرسنجی ها در سوئد همچنین نشان دادند که اکثریت مردم از چنین عضویتی حمایت می کنند.

تصمیم هر یک از این کشورها برای پیوستن به این ائتلاف به مثابه بازسازی تاریخی معماری امنیتی اروپا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم برقرار بوده، خواهد بود.

فنلاند که در آستانه شروع جنگ جهانی دوم یک درگیری کوتاه اما خونین با شوروی داشته از زمان امضای معاهده سال ۱۹۴۸ به صورت رسمی موضع بی طرف داشته است. طبق این معاهده، فنلاند قبول کرده هرگز به یک ائتلاف نظامی متخاصم با روسیه نپیوندد، هرگز اجازه به استفاده از خاکش برای حمله به روسیه ندهد و نیروهای مسلحش را تنها برای اهداف دفاع شخصی حفظ ک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
isna

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.