رفتن به محتوای اصلی

سوريان را چگونه دريابيم! از تسليحات تا عمليات
01.03.2013 - 14:26

 براي يافتن راه حل كشتار وحشيانه يك ملت، بدست حكومت اش در سوريه نياز به شراب فرانسوي نيست، گرچه ممكن است برخي از سياستمداران براي حمايت هايشان از جانيان اسد، مجبور به پناه بردن به ودكاي روسي جهت تقليل عذاب وجدان شان شوند، با اين همه، آن ها همچون عفيوني كه مقامات ايراني براي رفع آمال شان مصرف مي كنند تا واقعيات دردناك اين روزها را نفهمند و در توهمات سير كنند، ضايع كننده عقل خواهند بود و راه گشا نيستند و در نقطه مقابل، پس از پايان درگيري ها، طمع سنگين كشتارهاي بي رويه همچون يك قهوه تلخ بر كام مي نشيند، اما سوريه آزاد و دموكرات آينده كه در آن خرابه ها را بسازند و آبادي ها را بر پا كنند، دستاوردي است كه چون عسلي شيرين بر دهان نسل هاي متمادي گوارا خواهد بود.

كمك هاي متنوع خارجي براي راه حل هايي سوري اميداور كننده نشان دادند و پيروزي هاي متناوب رزمندگان را در ميدان هاي جنگ تكميل نمودند. كشورهاي ياري رسان به ارتش آزاد سوريه توجه كنند كه رزمندگان سوري با ابزارآلات ساده سوراخ هايي در ساختمان ها ايجاد مي كنند و از آنجا به تيراندازي مي پردازند و در جنگ هاي خياباني باز هم به ابزارآلات پيشرفته اي دارند كه بدان ها "شكافنده ديوارها" (Breaching Walls) گفته مي شود و رزمندگان سوري در ليستي از نيازمندي ها كه به شما مي دهند، ممكن است حتي ندانند كه چنين تجهيزاتي در ارتش هاي پيشرفته وجود دارند و و آن را درخواست كنند، لذا شما خودتان  ان را هم به اقلام مورد نيازشان بيافزاييد. علاوه بر آن مسلسل هاي "زاويه زن" كه براي جنگ هاي خياباني مناسب اند و معدودي از كشورها از آن توليد مي كنند؛ به خصوص كه اينك پس از تصرف پادگان ها و فرودگاه ها، ميادين جنگ به سوي شهرها بيش از پيش كشيده مي شوند و به ويژه در دمشق بدان ها نياز خواهد بود. سلاح چندمنظوره PAPOP كه فرانسه توليد مي كند، براي نيروهاي آموزش ديده بسيار مفيد خواهد بود. همين طور، تفنگ هاي ملقب به "سنگرشكن" يا "ضد زره" كه از آن براي نابود كردن سنگرها و زرهي ها استفاده مي شود. گلوله هاي انفجاري نيز مي توانند مكمل باشند. با كمي گشاده دسي حتي مي توان ارتش آزاد سوريه را به هواپيماهاي سبك AT-802 مجهز كرد؛ هواپيماي ضربتي سبك (با كاربري دوگانه سمپاشي- ضربتي) كه ايده آل براي جنگ هاي شهري پيشرو است و هم آموزش خلباني آن ساده است و هم مي تواند حجم وسيعي از سلاح ها را حمل كند؛ از سه لوله كاليبر 50 گرفته تا راكت انداز و حتي بمب هاي 500 پوندي و حتي موشك هاي هلفاير كه با شرايطي كه ميدان رزم به ما نشان مي دهد، هم در دمشق و هم نبردهاي بنادر ساحلي كه در پيش اند، بسيار مفيد است و خلاء فقدان نيروي هوايي ارتش آزاد را برطرف مي كند، در عين حالي كه بسيار نيز ارزان است (توسط شركت ايرتراكتور ساخته شده و توسط ارتش آمريكا براي مبارزه يا قاچاقچيان استفاده مي شود).

ارتش آزاد سوريه نيز بايد از هواپيماهاي به غنيمت گرفته شده استفاده كند و اگر قابل پرواز هستند، بايد عمليات هايي را در ضربه زدن به نقاط كليدي –و نه مناطقي با اهميت نمادين، ارتش اسد صورت دهد؛ مثل مخازن سوخت، مراكز پنهان فرماندهي ارتش، پل هاي كليدي و اسكله هايي كه گلوگاه رژيم اسد بوده و احياناً برج هاي مراقبت فرودگاه هايي كه در محاصره رزمندگان نيست و رژيم اسد از آنجا بمب باران هاي اش را عملياتي مي كند. از آنجايي كه رژيم اسد از برتري هوايي برخوردار است، هواپيماهاي تان بايد توسط يك جنگنده كه قابليت حمل و شليك موشك هاي هوا به هوا را داشته باشد، همراهي و پشتيباني شوند (و اگر نداريد، آن را از ليبيايي ها مي توانيد بگيريد كه سيستم هاي هر دو كشور روسي بوده و قابل كاربرد است) و عمليات ها در ارتفاع پايين و زير پوشش رادارها و سريع و غافلگير كننده برنامه ريزي شوند. درضمن، تشكيل واحدي رزمي از زنان كرد اميدوارم كه ساير كردهاي منطقه را براي مشاركت فعالانه تر در وقايع منطقه و به خصوص سوريه، بر سر غيرت و همت آورده باشد.

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.