رفتن به محتوای اصلی

رپرتاژ بی بی سی فارسی برای بابک زنجانی و مچگیری بازتاب
19.03.2013 - 01:46
تفسیر از:
اقبال اقبالی

درباره موضوع ارتباط بابک زنجانی با تعدادی از مهره های امنیتی و حمایت از وی نیز بازتاب به جهت آن که موضوع را از طریق نهادهای مسئول پیگیری می کند، در مورد ارائه جزئیات بیشتر را تا روشن شدن نحوه رسیدگی به تخلفات عناصر امنیتی در پرونده بابک زنجانی خویشتنداری خواهد کرد و فعلا به افشای هویت دو مهره بدنام یعنی حمید فلاح هروی که تصویر جدیدی از وی به همراه بابک زنجانی در همین گزارش منتشر می شود و سید حسن میرکاظمی بسنده می کند. اما این موضوع را جهت اطلاع افکار عمومی خاطر نشان می سازد که این دو مهره سوخته، صرفا رابط بابک زنجانی با دو محفل امنیتی می باشند.

******

پس از گذشت چند ماه از افشاگری های «بازتاب» درباره بابک زنجانی، بی بی سی فارسی با پخش مصاحبه ای رپرتاژ آگهی گونه برای بابک زنجانی، به وی این فرصت اختصاصی را داد که با گفتن دروغهای آشکار، به توجیه عملکرد خود بپردازد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، اظهارات بابک زنجانی درباره افشاگری های بازتاب علیه وی در حالی از بی بی سی فارسی پخش گردید که گزارشگر این شبکه، شبیه مرتضی حیدری، مصاحبه گر سیمای جمهوری اسلامی در مقابل احمدی نژاد، نقش پایه میکروفون را ایفا کرد و در برابر هیچ یک از دروغ های آشکار وی واکنشی نشان نداد و این مصاحبه با وجود سپری شدن چندین روز از ضبط آن، در اقدامی غیرحرفه ای بدون هیچ گونه توضیحی از بی بی سی پخش گردید.

 

منابع خبری بازتاب به محض ضبط مصاحبه، انجام آن را به اطلاع تحریریه بازتاب رسانده بودند و خوشبختانه این دست پخت مشترک بابک زنجانی و بی بی سی با تمام گاف های آن، روی آنتن رفت که بازتاب در ادامه به 5 مورد آن اشاره می کند:

 

1- بابک زنجانی در مصاحبه ادعا کرد، تصاویر گرفته شده از وی مربوط به 15 سال قبل یعنی سال 1998 بوده است، در حالی که این تصاویر مربوط به 12 و 13 می سال 2010، یعنی 12 سال بعد از آن تاریخی که بابک زنجانی در مصاحبه با بی بی سی ادعا کرده است، می باشد. توجه به خودروی موجود در تصویر و چهره بابک زنجانی، کذب بودن ادعای وی را نشان می دهد، به ویژه که بابک زنجانی متولد سال 1974 می باشد و تصویر وی مشخص می کند که آیا این تصویر متعلق به فردی 24 ساله است یا 36 ساله؟

Missing media item.

 

گذرنامه آقای زنجانی نشان می دهد وی به تازگی جشن تولد 39 سالگی خود را گرفته و 15 سال قبل، جوانی 24 ساله بوده است.

2- بابک زنجانی ادعا کرده تصویر منتشرشده توسط بازتاب از حضور وی در جت شخصی بهمراه سید حسن میرکاظمی مشهور به رعیت (از مفسدین اقتصادی و عوامل خودسر لباس شخصی که نقش گسترده ای در تخلفات سال 1388 داشته است)، اولا توسط خود وی در فیس بوک منتشر شده که مراجعه به صفحه فیس بوک بابک زنجانی در اینجا دروغ بودن این اظهارات را نشان می دهد.

 

ثانیا وی مدعی شده این سفر مربوط به بلاروس بوده است که نشان می دهد دروغگو کم حافظه است، چرا که خود بابک زنجانی پیش از این در مصاحبه با سایت باشگاه خود اظهار کرده این عکس مربوط به سفر از تاجیکستان به ترکیه است و ثانیا میرکاظمی در سال 1388 پلیس بوده و بدین خاطر از  اسلحه کمری برای برخورد با معترضان استفاده کرده، در حالی که این موضوع نیز کذب است و وی هیچ مسئولیت انتظامی نداشته است و به صورت خودسرانه و بدون مجوز از اسلحه در برابر معترضان استفاده کرده است.

 

3- بابک زنجانی ادعا کرده است که وی هیچ نفت خامی از ایران دریافت نکرده است که باز هم دروغ بزرگی گفته است. چرا که وی چندین میلیارد دلار نفت خام ایران که بر روی کشتی های نفتکش بارگیری شده بود، بر روی آب به صورت نسیه خریداری کرده است و مبلغ ادعایی وی معادل 4 میلیارد یورو نیز بابت بدهی وی به وزارت نفت جهت خرید نفت روی آب، بلوکه شده است که جزئیات آن در آینده توسط بازتاب افشا خواهد شد.

 

4- درباره موضوع ارتباط بابک زنجانی با تعدادی از مهره های امنیتی و حمایت از وی نیز بازتاب به جهت آن که موضوع را از طریق نهادهای مسئول پیگیری می کند، در مورد ارائه جزئیات بیشتر را تا روشن شدن نحوه رسیدگی به تخلفات عناصر امنیتی در پرونده بابک زنجانی خویشتنداری خواهد کرد و فعلا به افشای هویت دو مهره بدنام یعنی حمید فلاح هروی که تصویر جدیدی از وی به همراه بابک زنجانی در همین گزارش منتشر می شود و سید حسن میرکاظمی بسنده می کند. اما این موضوع را جهت اطلاع افکار عمومی خاطر نشان می سازد که این دو مهره سوخته، صرفا رابط بابک زنجانی با دو محفل امنیتی می باشند.

 

 


گزارش بی بی سی/ میلیاردر ایرانی: فاضل لاریجانی از من درخواستی نداشت

نام بابک زنجانی، تاجر ایرانی با ماجرایی گره خورده است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در مجلس کلیک علیه برادران لاریجانی مطرح کرد.

اکنون بعد از یک ماه و نیم، بابک زنجانی در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی جزئیات بیشتری را درباره نقش فاضل لاریجانی، برادر رؤسای مجلس و قوه قضاییه ایران و سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی در این پرونده و رابطه خود با حکومت ایران مطرح کرده است.


آقای زنجانی می‌گوید که فاضل لاریجانی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی او به طور مستقیم از او درخواستی نداشته است.

بعد از قرار گرفتن نام بابک زنجانی در فهرست تحریم‌های اروپا، آن‌طور که گفته می‌شود، آقای زنجانی تصمیم می‌گیرد بخشی از سرمایه خود در خارج کشور، معادل ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را با خرید حدود ۱۱۷ شرکت سازمان تأمین اجتماعی، به ایران منتقل کند.

بر اساس فیلمی مخفی که از گفت‌و‌گوی خصوصی سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و فاضل لاریجانی منتشر شده، آقای لاریجانی ظاهرا از آقای مرتضوی می‌خواهد که واسطه همکاری او با بابک زنجانی شود.

بر اساس این فیلم و همین‌طور کلیک سخنان رئیس جمهوری ایران علیه برادران لاریجانی، فاضل لاریجانی قصد داشته در ازای دریافت پول و امکانات مالی، از نفوذ و اعتبار برادران خود در رأس قوه قضاییه و قوه مقننه استفاده کند تا فعالیت‌های اقتصادی بابک زنجانی تسهیل شود.

فاضل لاریجانی این ادعا را تکذیب کرده است.

 


آقای زنجانی در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که یک دیدار کوتاه ۵ دقیقه‌ای با فاضل لاریجانی، برادر رؤسای مجلس و قوه قضاییه داشته و در آن دیدار طرح‌هایش را برای خرید شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرده است.

به گفته آقای زنجانی، فاضل لاریجانی در آن دیدار می‌گوید "اگر کمکی خواستید در این واگذاری‌ها کمک می‌کنیم"، اما او در عوض "هیچ درخواستی نداشت".

او می‌گوید "از صحبت‌هایی که بعد‌ها بین آقایان شده خبر ندارم".

'به ایران بر می‌گردم'

جز فیلم مذاکره خصوصی فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی، فیلم دیگری هم در اینترنت از دیدار بابک زنجانی و سعید مرتضوی منتشر شده که در آن نام فاضل لاریجانی و دو نفر دیگر مطرح می‌شود.

بابک زنجانی درباره این فیلم به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: "سعید مرتضوی خواهش می‌کند که من به بیرون بگویم این اشخاص، برای کمک ابراز آمادگی کرده‌اند؛ اما این اشخاص ربطی به آقای لاریجانی نداشتند. حالا چه جوری شد که فیلم گرفتند و در سایت‌ها گذاشتند، نمی‌دانم. نمی‌خواستند از من استفاده کنند. شاید [رقبای سیاسی] می‌خواستند کار خودشان را یک جوری با هم حل کنند".

بعد از آنکه ماجرای افشاگری رئیس جمهوری ایران علیه برادران لاریجانی توفانی در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد، ۳۰ بهمن ماه سال جاری، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ایران از احضار فاضل لاریجانی و بابک زنجانی به دادگاه خبر داد.

اما بابک زنجانی، گفته در این مدت دائم به ایران رفت و آمد داشته است و به‌زودی هم به تهران باز می‌گردد. او می‌گوید: "اگر قوه قضاییه احضارم کند، می‌روم؛ خلافی انجام نداده‌ام که ترس داشته باشم."

'سلاح‌ها مربوط به سفر عراق است'

از بابک زنجانی عکس‌هایی منتشر شده که او را در حال حمل سلاح نشان می‌دهد. با استناد به این عکس‌ها؛ بعضی سایت‌های خبری داخل ایران، او را به ارتباط با سازمان‌های امنیتی ایران متهم کرده‌اند.

آقای زنجانی گفته این عکس‌ها مربوط به سفر ۱۵ سال پیش او به عراق است که در راه اربیل برای حفظ امنیت، مانند مسافران دیگر مجبور به حمل سلاح بوده است.

عکسی دیگر او را همراه حسن میرکاظمی نشان می‌دهد.

آقای میرکاظمی، تاجری بسیجی و مالک چند کارخانه و واحد تولیدی است. او شهرت خود را بیشتر مدیون تصاویری است که در جریان انتخابات سال ۸۸ ایران منتشر شد. آن زمان، عکس‌هایی از فردی با لباس شخصی و کلت کمری در خیابان‌های تهران منتشر شد که ظاهرا در حال رویارویی با معترضان بود. گفته می‌شود که این شخص کلت به دست، حسن میرکاظمی است.

آقای زنجانی می‌گوید که حسن میرکاظمی دوست اوست و اگر برای دفاع از کشورش به اسلحه دست برده، کار خلافی انجام نداده است.

بابک زنجانی می‌گوید افتخار می‌کند به اینکه "به عنوان بازرگان برای جمهوری اسلامی کار می‌کند".

فرداد فرحزاد، خبرنگار بی‌بی‌سی با بابک زنجانی، هنگام افتتاح پروژه‌ای اقتصادی در تاجیکستان مصاحبه‌ای انجام داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.