رفتن به محتوای اصلی

سازمان عفو بين‌الملل خواستار لغو حکم اعدام پنج عرب ايرانی شد
28.03.2013 - 16:26

 سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه، ششم فروردین،با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج عرب خوزستانی که به اعدام محکوم شده‌اند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در بيانيه عفو بين الملل آمده است: پنج مرد عرب ايرانی در اعتراض به تصميم دادگاه عالی اين کشور در تاييد حکم اعدام خود و بدرفتاری ماموران حکومتی در زندان، اعتصاب غذا کرده‌اند. اين افراد «شکنجه، آزار و اذيت و منع دسترسی به امکانات پزشکی» را از دلايل اعتصاب خود برشمرده‌اند.

پنج مرد زندانی که از عربهای خوزستان هستند با اين نام‌ها معرفی شده اند: محمد علی عموری، سيد جابر آلبوشوکه، برادر وی سيد مختار آلبوشوکه و دو معلم به نام‌های هاشم شعبانی و هادی راشدی.

عفو بین‌الملل می‌گوید که دیوان عالی ايران حکم اعدام این افراد را روز ۹ ژانويه ۲۰۱۳ (۲۰ دی ۱۳۹۱) مورد تاييد قرار داده است. در اعتراض به اين حکم، افراد یاد شده روز دوم مارس (۱۲ اسفند) اعتصاب غذای «خشک» خود را آغاز کردند.

عفو بین‌الملل تصریح کرده است: مسؤولان زندان پس از اعلام اعتصاب غذای خشک زندانيان و در واکنش به اين عمل، نخست هرگونه تماس تلفنی را برای اين افراد ممنوع اعلام کردند. در جريان ملاقات اعضای خانواده زندانيان با آنها در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) هر پنج مرد محکوم به اعدام، اعتصاب غذای خشک خود را شکسته و از آن تاريخ وارد اعتصاب غذای «تر» شده‌اند.  در۲۰ مارس (۳۰ اسفند) در زمان ملاقات‌های معمول هفتگی، خانواده زندانيان با ممانعت ماموران از ديدار با عزيزان‌شان مواجه شدند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، «پنج عرب ايرانی در اوايل سال ۲۰۱۱ دستگير شدند و در هفتم ژوئيه ۲۰۱۲ (۱۷ تير ۱۳۹۱) در دادگاهی ناعادلانه پس از تفهيم اتهامات مبهم امنيتی از قبيل “محاربه با خدا و فساد فی الارض”، “تجمع و اقدام عليه امنيت ملی”، “تبليغ عليه نظام” به اعدام محکوم شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.