رفتن به محتوای اصلی

بستری شدن شهروندان و تعطیلی مدارس، در پی موج جدید آلودگی هوا در ایران
09.04.2022 - 13:07

 

موج جدید آلودگی هوا و گرد و غبار بر فراز شهرهای ایران موجب بستری شدن شمار زیادی از ایرانیان و تعطیلی مدارس در برخی از شهرهای ایران شده است. بر اساس گزارش‌ها، از ابتدای روز جمعه بیست و شش استان کشور شاهد آلودگی شدید هوا بوده‌اند و این آلودگی هوا در روز شنبه افزایش یافته است.

 

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان گفت: با افزایش آلودگی هوا در استان زنجان، ۸ نفر راهی بیمارستان شدند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس نیز اعلام کرد که امروز، شنبه ۲۰ فروردین، کیفیت هوای شیراز برای تردد گروه‌های حساس مناسب نیست.

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز شنبه به رسانه های ایران گفت منشا گرد و غبار در شهرهای ایران «از کشورهای همسایه» ایران است و «آلودگی هوا عصر امروز تشدید می‌شود.»

او ترکیه را در این زمینه متهم کرد و گفت: «پروژه سدسازی کشور ترکیه موسوم به "گاپ" عملاً بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با  وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند. این سد خطر تشدید گرد و غبار در ایران را به‌شدت افزایش می‌دهد و لازم است با دیپلماسی درست هرچه سریع‌تر از طریق مجامع بین‌المللی در رابطه با این سدسازی‌‌ها اقدام کنیم و ترکیه را ملزم کنیم حق‌آبه را تأمین کند.»

در این شرایط مقام‌ها و مسئولان هر استان اظهاراتی نیز مطرح کرده‌اند.

در تهران، با توجه به شرایط نامناسب هوای تهران و کاهش چشمگیر کیفیت آن، توصیه شده که روز ۲۰ فروردین مسابقات ورزشی برگزار نشود و افراد از انجام ورزش در فضای باز پرهیز کنند.

در پی آلودگی هوا، با دستور استاندار کردستان تمامی مدارس استان، شنبه تعطیل اعلام شد. همچنین مدارس ابتدایی شهرستانهای قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل ذهاب، شنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید


امیر ظهرابی مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: در این اطلاعیه توصیه شده مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای باز به حداقل برسانند.

اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی با صدور هشداری از افزایش شدت وزش باد و متعاقبا افزایش ریزگردها، کاهش کیفیت هوا و احتمال بروز خسارت در نواحی بادخیز استان خبر داد.

نقی سیاهکالی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با توجه به تشدید وضعیت آلودگی هوا و خیزش گردوغبار و ریزگرد در ۲ شهرستان آبیک و البزز مدارس نوبت بعدازظهر این ۲ شهرستان هم تعطیل اعلام شدند.

الهام برنا معاون محیط‌ زیست استان لرستان گفت: هوای اکثر شهرهای این استان در وضعیت ناسالم قرار دارد و میزان آلودگی به ۴ تا ۵ برابر حد مجاز رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: هوای استان برای سومین روز متوالی تحت تاثیر ورود ریزگردها آلوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
RFI بخش فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.