رفتن به محتوای اصلی

آینده آذربایجان (ایران) نه در واشنگتن باکو،بل در تبریز و اورمو* تعیین میشود
04.04.2013 - 17:33

سخن را کوتاه بگویم:

اخیراً کنفرانسی با موضوع "فردای آزربایجان جنوبی معاصر" از سوی جبهه آزادی ملی آزربایجان جنوبی" گاماج" در باکو برگزار گردید. 
سیاست این گروه عمدتاً استقلال آذربایجان (ایران)-تشکیل آذربایجان واحد با پیوستن به آذربایجان شمالی و تشکیل حکومتی مثل حکومت کنونی باکوست.
این گروه و این دیدگاهها برای عملی کردن آن، دست به دامان سناتورهای نئوکان آمریکایی - که خبر هایش قبلاً در رسانه ها منتشر شده- میشوند؛ از دیگر سو نیز به یقه ی سیاستمداران باکو و آنکارا می چسبند . که این اخبار هم بازتاب یافته است.
سیاست وابستگی
اینکه استقلال طلبی و اتحادگرایی به صورت عام -بدون توجه به زمان و مکان- حق انتخاب خود هر فرد و گروه و مردم و ملتی ست - و استفاده از این حق انتخاب، بدون توجه به شرایط - در حالت کلی - میتواند درست هم  باشد؛ شکی نیست.
اما سیاست  استقلال طلبی یی که  اهرم هایش را در واشنگتن و باکو و آنکارا میجوید و سر مشقش حکومت باکو و آنکاراست، نه تنها سیاست استقلال طلبانه نیست بل برعکس «سیاست وابستگی» ست. فرجام این سیاست- اگر به فرض محال- در آینده  خیلی دور هم تحقق یابد- ایجاد یک کشور نو مستعمره ی مستبد در سیستم سرمایه داری جهانی ست.
دوستان آذربایجانی که تشنه قدرت و ثروت اند - و به  فقر و بدبختی   و تبعیض زحمتکشان جامعه آذربایجان تنها به عنوان ابزار به قدرت رسیدن خود نگاه میکنند - میتوانند به سیاست نه استقلال طلبانه بلکه وابستگی طلبانه ی خود ادامه دهند و به آذربایجان وابسته  و تقیسیم شده به فقر و غنا- و استبداد زده و نو مستعمره - برسند. 
سیاست مستقل
ولی  آینده روشن آذربایجان جنوبی  در خود آذربایجان تعیین میشود. در تبریز و اورمو تعیین میشود. و در خود ایران. توسط مردم خود آذربایجان در همبستگی با نیروهای مترقی و ضد تبعیض و دیکتاتوری و عدالت اجتماعی طلب  کل ایران .
همانطور که آینده حکومت دیکتاتوری حاکم تعیین میشود. بدون چسبیدن به دول و سیاستمداران خارجی.
بدیهی ست که آزادیخواها ن آذربایجان و ایران از همدلی همه مردمان و نیروهای مترقی جهان استقبال میکنند. ولی این سیاست از چلبی سازیها برای آذربایجان و ایران به دور است. لابی گری مترقی با لابی گری وابستگی و ارتجاعی فرق دارد. در لابی گری ارتجاعی هدف وسیله را توجیه میکند و در لابی گری مترقی وسیله متناسب با هدف است.

اینست سیاست استقلال طلبانه . چنین است راه آینده آذربایجان.
 با این سیاست است که استقلال در اداره ی امور آذربایجان تأمین میشود. ونه با سیاست وابستگی و جنگ داخلی وایجاد یک نو مستعمره  تازه. 

 --------

اورمو=اورمیه. اورمو کوتاه شده اورمیه در زبان شفاهی مردم است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!