رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه ایران در تماس با همتای اماراتی رابطه این کشور با اسرائیل را 'تهدید' خواند
09.04.2022 - 19:20

 

وزیر خارجه ایران (سمت راست) به همتای اماراتی خود گفته اسرائیل "تهدیدی برای کل کشورهای منطقه است "و "باید تلاش کرد تا عوامل بحران آفرین نتوانند در منطقه جای پا پیدا نکنند".

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در یک تماس تلفنی با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی از روابط این کشور با اسرائیل انتقاد کرده و همزمان خواهان روابط بهتر با امارات شده است.

رسانه‌های دولتی ایران می‌گویند آقای امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی به همتای اماراتی‌اش گفته "صهیونیست‌ها ریشه ناامنی در منطقه بوده و هستند".

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، آقای امیرعبداللهیان به شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان گفته است "حضور رژیم صهیونیستی در منطقه تهدیدی برای کل کشورهای منطقه است" و به گفته او، باید تلاش کرد تا "عوامل بحران‌آفرین" نتوانند در منطقه جای پا پیدا کنند.

بر اساس اصل حاکمیت ملی، کشورها اختیار دارند بر مبنای سیاست های داخلی خود با یک دولت رابطه سیاسی برقرار کنند یا رابطه موجود را کاهش دهند یا قطع کنند.

وزیر خارجه ایران درباره روابط با امارات گفته "هیچ محدودیتی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات وجود ندارد".

پیش از این، امارات اعلام کرده بود که در "مسیر کاهش تنش" با ایران است.

کمتر از دو سال پیش امارات متحده عربی و اسرائیل با هم روابط سیاسی برقرار کردند. این کشور عربی پس از مصر و اردن سومین دولت عربی است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند.

ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از گروه‌های فلسطینی همچون حماس که سیاست‌شان مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل است، حمایت می‌کند و آنها را گروه‌های "مقاومت" می‌خواند.

مقام های ایرانی به تندی از برقراری روابط بین امارات و اسرائیل انتقاد کرده‌اند و آیت‌الله علی خامنه‌ای آن را "خیانت به دنیای اسلام" خوانده است.

آقای خامنه ای در واکنش به شناسایی موجودیت اسرائیل از سوی امارات و ایجاد روابط کامل سیاسی و اقتصادی بین دو کشور گفته بود: "امارات متحده عربی هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به ملت های عرب و کشورهای منطقه خیانت کرد و هم به فلسطین خیانت کرد. البته این خیانت دیر نخواهد پایید".

پس از برقراری روابط بین امارات و اسرائیل، معترضان مقابل سفارت امارات در تهران پرچم اسرائیل را آتش زدند

پس از برقراری روابط بین امارات و اسرائیل، معترضان مقابل سفارت امارات در تهران پرچم اسرائیل را آتش زدند

ایران بلافاصله پس از اعلام توافق اسرائیل و امارات آن را محکوم کرد و حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران به امارات متحده عربی هشدار داده بود که "پای اسرائیل را به منطقه باز نکند" و "از این خطا بازگردد".

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با واکنش مشابهی، گفته بود این توافق "آینده‌ای خطرناک را برای رهبران امارات رقم خواهد زد".

امارات متحده عربی در اعتراض به اظهارات رئیس جمهور وقت ایران، کاردار جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را احضار و وزیر خارجه امارات در یادداشتی که به کاردار ایران داد، اظهارات آقای روحانی را "غیرقابل قبول و تنش‌آفرین" و "دخالت" در امور کشورش توصیف کرده بود.

همزمان با برقراری روابط بین امارات و اسرائیل، مقام های ایرانی به معترضان به این روابط اجازه داده بودند که مقابل سفارت امارات در تهران پرچم اسرائیل را به آتش بکشند.

روابط ایران و امارات در حال حاضر در سطح کاردار است اما امارات میزبان بسیاری از شرکت های تجاری و بازرگانی است که از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی اداره می‌شود. برخی از این مراودات تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران قرار دارد.

از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور در ایران، دولت او وعده‌هایی برای بهبود روابط با همسایگان داده و از برنامه گسترش روابط از جمله با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس گفته است اما تاکنون موفقیت چشمگیری در این راه نداشته است.

شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی آذر ماه سال گذشته برای دیدار با مقام های ایرانی، سفری یک روزه به تهران کرد که اولین سفر یک مقام ارشد اماراتی به تهران طی چند سال اخیر بود.

در حالی که برخی از رسانه های ایران احتمال سفر ابراهیم رئیسی به امارات را مطرح می‌کردند، مراودات علنی مقام های دو کشور پس از سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران در سطوح عالی ادامه پیدا نکرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.