رفتن به محتوای اصلی

۳ چالش اساسی پیش روی نخست‌وزیر آتی پاکستان
10.04.2022 - 16:25

 

هر شخصی که بر کرسی نخست‌وزیری پاکستان به جای «عمران خان» تکیه زند، با همان مشکلات و چالش‌های ستاره پیشین و بین‌المللی کریکت دست به گریبان خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس‎پرس، مقابله با بحران اقتصادی نفسگیر، افزایش فعالیت و تحرکات گروه‌های تندرو و افراطی و روابط نابسامان با متحدان سابق در راس دستورکار دولت آتی پاکستان قرار خواهد داشت.

«جعفر احمد»، مدیر پژوهشگاه تاریخی و اجتماعی پاکستان در این باره گفت: دولت آینده باید با چالش‌های متعددی در سطح داخلی و خارجی مقابله کند.

در زیر به توضیح مهم‌ترین مسائلی که در انتظار نخست‌وزیر آتی پاکستان است، می‌پردازیم:

اقتصاد

بدهی سنگین همراه با تورم فزاینده و پول ملی ضعیف طی سه سال گذشته منجر به افزایش رکود اقتصادی در پاکستان شده است، «ندیم الحق»، رئیس اندیشکده اقتصادی پاکستان در این باره گفت: ما هیچ رویکرد اقتصادی مشخصی نداریم و باید اصلاحات ریشه‌ای در سیاست‌های اقتصادی به عمل آوریم.

میانگین تورم در پاکستان بیش از ۱۲ درصد است و بدهی خارجی این کشور به ۱۳۰ میلیارد دلار یا ۴۳ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد و هر دلار امریکا به برابر با ۱۹۰ روپیه رسیده که از زمان به قدرت رسیدن عمران خان، پول ملی پاکستان یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است.

دولت عمران خان که در سال ۲۰۱۹ میلادی توافقی با صندوق بین‌المللی برای دریافت ۶ میلیارد دلار وام امضا کرده بود، نتوانست برنامه اصلاحاتی مدنظر این نهاد مالی را اجرایی کند که بر کاهش یا قطع یارانه کالاهایی مشخص و افزایش مالیات‌ها تصریح داشت.

اما جنبه مثبت در میانه این بحران‌ها، ثبت حواله‌های مالی بی‌سابقه کارگران پاکستانی مشغول کار در خارج از این کشور است، هر چند این حواله‌های مالی پاکستان را زیر ذره‌بین مجموعه بین‌المللی اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم FATF قرار داده است.

افزایش تحرکات گروه‌های تندرو

طالبان پاکستان که گروهی جدا از طالبان افغانستان اما با ریشه‌های مشترک است، طی ماه‌های اخیر بر حملات خود افزوده است و نیروهای دولتی را تهدید کرده حملات خود را در ماه مبارک رمضان افزایش خواهد داد.

عمران خان طی مدت مسئولیت خود تلاش کرد با طالبان پاکستان وارد مذاکره شود اما این مذاکرات راه به جایی نبرد و آتش‌بس یک‌ماهه میان دو طرف بدون حصول نتیجه به پایان رسید.

طالبان افغانستان می‌گوید که اجازه نخواهد داد تا اراضی این کشور به پایگاه عناصر مسلح خارجی تبدیل شود اما در عمل اقدامی برای جلوگیری از فعالیت هزاران عنصر افراطی متمرکز در مرزهای مشترک با پاکستان نمی کند.

در همین ارتباط، «رفیع الله کاکار»، تحلیلگر امور سیاسی تصریح کرد: چالش شورش سرکشی طالبان پاکستان با همان حجم و خطرناکی به عنوان چالش دولت آتی باقی خواهد ماند.

در ولایت بلوچستان پاکستان که سرشار از منابع طبیعی و معدنی است، جدایی‌طلبان از سال‌ها پیش خواهان خودمختاری و سهیم شدن از بخش اعظم منابع این منطقه در میانه منازعات طائفی و خشونت افراط‌گرایان هستند.

مناسبات خارجی

عمران خان معتقد است که ایالات متحده امریکا در پشت پرده برکناری وی با تبانی گروه‌های اپوزیسیون قرار دارد. دولت آتی باید روابط نابسامان خود با واشنتگن را اصلاح کند که تامین‌کننده اصلی سلاح این کشور در رویارویی با هند است.

عمران خان با سفر خود به مسکو در روز حمله روسیه به اوکراین به خشم کشورهای غربی دامن زد، وی همچنین جزء معدود رهبران سیاسی جهان بود که در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن حضور یافت.

با این وجود، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان با اعلام اینکه روابط خوب با امریکا از اولویت‌های اسلام آباد است، بخشی از این نگرانی‌ها را برطرف کرد.

پس از هفته‌ها بحران، پارلمان پاکستان شنبه شب با رای عدم اعتماد به عمران خان او را از مقام نخست وزیری عزل کرد. بدین ترتیب راه برای تشکیل یک ائتلاف پارلمانی در میان احزاب مخالف باز شد تا شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان (شاخه نواز) در آستانه کسب کرسی نخست وزیری قرار گیرد.

او در تلاش است تا یک دولت ائتلافی را با حضور حزب محافظه کار و کوچک جمعیت علمای اسلام و حزب چپگرای مردم پاکستان تشکیل دهد. البته فارغ از اتحاد استراتژ‌یک احزاب مسلم لیگ و مردم برای خلع عمران خان از قدرت، این دو حزب همواره رقبای جدی یکدیگر در تصاحب قدرت سیاسی در پاکستان بوده‌اند و همین امر احتمال شکست دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام را زنده نگاه داشته است.

این خبر را در فرانس پرس ببینید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
shafaqna

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.