رفتن به محتوای اصلی

آیا احتمال انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات مجدد وجود دارد؟ واکنش فراکسیون های مختلف
11.04.2022 - 12:58
تفسیر از:
shafqna

 در بحبوحه تداوم وضعیت بن بستی که فرایند سیاسی عراق از ماهها قبل تاکنون با آن دست و پنجه نرم می کند، فراخوان ها برای انحلال پارلمان به روش های قانونی و برگزاری مجدد انتخابات به عنوان آخرین راه حل برای بحران این کشور شدت گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الصباح، در حالی که کارشناسان حقوقی، ارائه درخواست انحلال پارلمان در مرحله آتی را توسط جریان صدر و حزب دموکرات پیش بینی می کنند، طرف هایی در چارچوب هماهنگی نسبت به ایجاد گشایش در فرایند سیاسی پیش از پایان ماه رمضان ابراز امیدواری کرده اند.

کارشناس حقوقی عراقی:فراکسیون صدر درخواست انحلال پارلمان را ارائه می کند

«جابر الشویلی» کارشناس حقوقی عراقی به الصباح گفت: دادگاه فدرال دو راه قانونی را برای انحلال پارلمان تعیین کرده است: اولین راه، ارائه درخواست آن از سوی یک سوم اعضای پارلمان و تصویب آن با اکثریت مطلق و راه دوم هم این است که نخست وزیر درخواستی مبنی بر انحلال پارلمان به رئیس جمهور ارائه و با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب شود.

وی با این پیش بینی که فراکسیون صدر درخواست انحلال پارلمان را ارائه کند و اکثریت مطلق را از طریق تشکیل ائتلاف با حزب دموکرات کردستان کسب کند، تشریح کرد: طرفداران این دو فراکسیون ثابتند و دارای پایگاه مردمی سیاسی و نمادین هستند و قادرند در صورت تکرار انتخابات، همان کرسی هایی را به دست آورند که در انتخابات سال گذشته به دست آوردند.

ائتلاف عزم: طرح انتخابات مجدد را جدی می گیریم

از سوی دیگر محمود حسین القیسی عضو مجلس نمایندگان عراق از ائتلاف عزم تحت رهبری محمد الحلبوسی و جزو ائتلاف سه گانه با حضور جریان صدر در توییتی نوشت: طرح انتخابات مجدد را جدی می گیریم زیرا خفقان سیاسی به وضعیت حساسی رسیده و باید برای حل وزن های سیاسی نامزد ها به مردم رجوع شود.

وی افزود: شهروندان برای اولین بار به این درک رسیده اند که آرایشان تعیین کننده نامزد پیروز در انتخابات است. کرسی پارلمانی که در خدمت رای دهندگانش نباشد، اصلا ارزشی ندارد.

ائتلاف حاکمیت: سخن گفتن از انحلال یک مانور نیست 

با این حال مشعان الجبوری از رهبران ائتلاف السیادة گفته است: در صورتی که پارلمان به انحلال خود رای دهد و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شود، از بارهای سنگینی که بر دوش کمیسیون انتخابات وکل کشور تحمیل خواهد شد، اطلاع داریم.

الجبوری در توییتی با اشاره به اینکه سخن گفتن از انحلال پارلمان و انتخابات مجدد، سخن گفتن از مانور یا خلأ نیست بلکه در صورت ادامه بن بست سیاسی گزینه ضروری است، افزود: آنچه می خواهیم قبل از انحلال پارلمان بدانیم، نظر مردم نسبت به چنین اقدامی است؟

ائتلاف دولت قانون: پایان بن بست سیاسی تا پیش از پایان ماه رمضان قابل پیش بینی است

در مقابل، جاسم عطوان الموسوی عضو شورای نمایندگان از ائتلاف دولت قانون ، پایان بن بست سیاسی را پیش از پایان ماه رمضان پیش بینی می کند و به الصباح می گوید: پس از اصرار ائتلاف ثبات ملی(چارچوب هماهنگی و متحدانش) برای استقبال از دیگر فراکسیون ها و فراخوان آنها به میز گفتگوی یکپارچه برای بررسی جدی بحران، مذاکرات براساس اصلی که چارچوب آغازگر آن بود، در جریان است.

وی بیان کرد که ائتلاف ثبات ملی قصد دارد تا پیش از ماه مبارک رمضان تصمیمی برای ایجاد یک روند ملی توافقی بین همه طرف ها و پایان دادن به انسداد سیاسی اتخاذ کند.

ائتلاف الفتح: به زودی فرایند سیاسی در مسیر درست قرار می گیرد

علاوه بر این، رفیق الصالحی نماینده ائتلاف الفتح ذیل چارچوب هماهنگی می گوید: آنچه رسانه ها درباره بن بست سیاسی تبلیغ می کنند، در واقع جزو تلاش هایی برای فشار بر طرف های سیاسی جهت استخراج اظهاراتی در خصوص تفاهمات بر سر تشکیل دولت است.

الصالحی تاکید می کند: دیدارها بین چارچوب و جریان صدر ادامه دارد و به زودی به راه حلی منتهی خواهد شد که فرایند سیاسی را به ساحل امنیت می رساند.

وی اضافه می کند:پس از مشخص شدن ائتلاف ها و تشکیل فراکسیون اکثریت و پس از آن انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر و تشکیل دولت، فرایند سیاسی تصحیح می شود و در مسیر درست قرار می گیرد.

تحلیلگر سیاسی: سخن گفتن از انحلال پارلمان بسیار دشورا است 

با این حال تحلیلگران سیاسی از جمله خالد عبدالاله رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه در گفتگو با الصباخ معتقد است که سخن گفتن از انحلال پارلمان بسیار دشورا است زیرا به دلیل ماده ۶۴ قانون اساسی با مشکل برمی خورد.

وی افزود: دادگاه فدرال در زمان اعتراض چارچوب هماهنگی به نتایج انتخابات، شرط تجدید نظر در قانون انتخابات و بازشماری دستی ایستگاههای الکترونیکی را گذاشت وحالا اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم بین تقاضای دادگاه فدرال درباره تدوین قانون انتخابات جدیدی که پاسخگوی خواسته های شهروندان باشد و معادله دیگری که همان انحلال پارلمان است، تعادل ایجاد کنیم؟

وی تشریح می کند: عدم موفقیت ائتلاف ها به این معنا نیست که کشور به ناکجاآباد می رود زیرا دادگاه فدرال به شکل واقعی گفته است که اختیارات رئیس جمهوری ادامه خواهد داشت.

خبر در الصباح

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
الصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.