رفتن به محتوای اصلی

"استراتژی ضد صیهونیستی ایران"
17.04.2022 - 14:58
 
ایران سیاستی چند محوری و پیچیده در جنگ خود علیه اسرائیل بکار می‌برد. توسعه میدانی این استراتژی یکی از مبانی دکترین منطقه‌ای ایران است. این استراتژی در جهت ساختن و حمایت مستمر از بازیگران غیر حکومتی و نیروهای نیابتی در منطقه است.
بوجود آوردن نیروهایی که بطور مستقل و خودمختار بتوانند در صفحه شطرنج منطقه‌ای علیه اسرائیل نقش ایفا کنند چارچوب اصلی این استراتژی است. هدف آن تضعیف توان اسرائیل (و متحدینش) در کشورهای همسایه است.
حمله به اهداف اسرائیل یکی از حوزه‌های عملیاتی ضد-صیهونیستی به شمار می‌رود. این عملیات شامل حملات سایبری به وزارتخانه‌ها، تاسیسات و مقامات عالیرتبه اسرائیلی (از جمله رئیس سرویس اطلاعاتی موساد) بوده است.
حملات مکرر به کشتی‌های اسرائیل در آب‌های بین‌المللی، حملات موشکی به پایگاه‌های اسرائیلی (از جمله دفتر موساد در اربیل عراق) و حملات پهبادی از خاک سوریه و لبنان به خاک اسرائیل از دیگر فصل‌های این نوع عملیات محسوب می‌شود.
جمهوری اسلامی همچنین از سه محور میدانی در برابر اسرائیل استفاده میکند. اول، لبنان که در آن ایران گروه حزب‌الله را به عنوان یک نیروی نیابتی از اوائل دهه ۱۹۸۰ بوجود آورده و تقویت کرده است. گفته می‌شود اکنون حزب‌الله از ارتش لبنان نیرومندتر است، ده‌ها هزار موشک دارد و از توان ده‌ها هزار نفر نیروی‌های تمام وقت بهرمند می‌باشد. حزب‌الله از معتقدین به نظریه ولایت فقیه بشمار می‌رود.
محور دوم، در سرزمین‌های فلسطین است که حماس و جهاد اسلامی با کمک ایران رشد کرده‌اند. علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در رابطه دو طرف (بخاطر موضوع جنگ سوریه و یمن) بوده اما این دو گروه از حمایت سیاسی، مالی، نظامی و فنی ایران برخوردارند.
گفته می‌شود گسترش توان نظامی و بخصوص موشکی این گروه‌ها با پشیبانی ایران صورت گرفته که تاب تحمل آنها در جنگ‌های غزه (در ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ُ، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱) را باید نشانی از رشد این توان دانست.
محور سوم استراتژی نیابتی در سوریه مشاهده می‌شود. در اینجا حضور میدانی ایران، از سال ۲۰۱۱، شامل ایجاد تاسیسات نظامی، شبکه‌های شبه نظامی، ساختمان پایگاه موشکی و شرکت در عملیات مسلحانه با پشتیبانی لشکرهای بسیج شده از افغانستان، یمن، عراق و لبنان بوده است. این حضور با پشتیبانی مستمر دولت سوریه و طبقات حامی آن صورت گرفته.
دکترین منطقه‌ای ضد صیهونیستی به حدی کارایی و قدرت دارد که اسرائیل
را وادار به سرمایه‌گذاری و اقدام جدی و وسیع متقابل کرده است.
May be an image of 2 people and outdoors
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.