رفتن به محتوای اصلی

مهرداد درویش‌پور:آتش زدن قرآن توسط گروه افراطی در سوئد و درگیری‌های متعاقب آن
19.04.2022 - 09:28

 

 

 

Missing media item.

افزایش تعداد کشورهای اسلامی که آتش‌زدن قرآن در سوئد را محکوم کردند

 
مالمو

 

شمار کشورهایی که آتش‌زدن قرآن در سوئد را محکوم کرده‌اند رو به افزایش است و قطر، عربستان سعودی، اردن و اندونزی از این اقدام "تحریک‌آمیز" ابراز خشم و ناراحتی کرده‌اند.

ایران و عراق دیروز در اعتراض به آتش زدن قرآن، کارداران سوئد در تهران و بغداد را به وزارت خارجه فراخوانده بودند. طالبان هم امروز این "اسلام‌ستیزی" را بشدت محکوم کرده‌اند.

به گفته پلیس سوئد در درگیری‌هایی که دیروز یکشنبه (۱۷ آوریل) در دستکم پنج شهر رخ داد چهل نفر دستگیر شده‌اند.

از پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۴ آوریل)، زمان آغاز خشونت‌ها، ٢٦ پلیس و ١٤ شهروند هم زخمی شده‌اند و خوروهای متعددی به آتش کشیده و به اموال عمومی خسارت وارد شده است.

پلیس سوئد می‌گوید در این درگیری‌ها باندهای تبهکار دخالت داشته‌اند.

چه اتفاقی افتاد؟

راسموس پالودان

راسموس پالودان پنج سال پیش یک حزب راست افراطی تاسیس کرد

راسموس پالودان که نسخه‌ای از قرآن را آتش زد، ٤٠ سال دارد وکیل است و در دانشگاه کپنهاگ دانمارک تدریس می‌کرده است. او پنج سال پیش حزب راست افراطی ("استرام کورس") را تاسیس کرد که دنبال‌کنندگان زیادی در یوتیوب دارد.

آقای پالودان که به دیدگاه‌های ضداسلام معروف است در تابستان سال ٢٠٢٠ میلادی قصد قرآن‌سوزی در مالموی سوئد را داشت اما خود موفق به این کار نشد؛ اگرچه قرآن در تجمع هواداران راست افراطی او سوزانده و لگدکوب شد؛ اقدامی که سبب شد دو شهر مالمو و رونابی شاهد خشونت‌ها و ناآرامی‌های مشابه آنچه که در چند روز اخیر رخ داده است، باشد.

سوئد تا دو سال به آقای پالودان اجازه ورود به خاکش را نداد. او به دلیل اینکه پدرش سوئدی بود در نهایت توانست شهروندی سوئد را بگیرد و ممنوعیت ورودش باطل شد.

او پنج‌شنبه گذشته (۱۴ آوریل) در معیت پلیس در لینکوپینگ در مکانی عمومی قرآن را سوزاند. حدود دویست معترض به این اقدام آقای پالودان نیز در محل جمع شده بودند و از پلیس می‌خواستند مانع این اقدام شوند. براساس گزارش‌ها وقتی چنین نشد جمعیت معترض با بستن خیابان و پرتاب سنگ با پلیس درگیر شدند.

تقریبا ده درصد جمعیت لینکوپینگ مهاجران مسلمان، بخصوص از عراق، سومالی، اریتره و ایران هستند.

آقای پالودان روز بعد جمعه (۱۵ آوریل) که عید "آدینه نیک" (عید پاک) مسیحیان بود، برای گردهمایی هوادارانش برای سوزاندن قرآن، صبح در شهر رینکبی مجوز داشت و عصر در اوربرو. به گزارش شبکه چهار سوئد، او صبح جمعه در رینکبی دو بار قرآن را آتش زد و این باز هم باعث درگیری معترضان و با هواداران آقای پالودان و همچنین با پلیس شد. آقای پالودان محل را ترک کرد.

او بعداز ظهر همان روز در تجمع در اوبرو حاضر شد که بنا بر گزارش‌ها حدود سیصد نفر از مخالفان وارد محل تجمع شدند و با آنها و پلیس درگیر شدند و او نتوانست آنجا قرآن را آتش بزند.

مگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر، در واکنش به صدور مجوز برای چنین گردهمایی گفته است که "مردم اجازه دارند عقاید خود را بیان کنند، چه نظرشان خوش‌سلیقگی باشد چه کج‌سلیقگی و این بخشی از دموکراسی ماست. مهم نیست چه افکاری دارید، هیچوقت نباید به خشونت متوسل شوید. ما هیچگاه این را نمی‌پذیریم."

برای فردای آن روز، شنبه (۱۶ آوریل) قرار بود در لاندس‌کرونا در جنوب سوئد قرآن‌ سوزی صورت گیرد اما پلیس برای جلوگیری از خشونت آن را به مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، در تقریبا ٤٥ کیلومتری لاندس‌کرونا منتقل کرد که مانع از خشونت‌ها نشد و در هر دو شهر معترضان با پلیس درگیر شدند.

بنا بر گزارش‌ها، دیروز یکشنبه (۱۷ آوریل) هم خشونت‌ها‌ ادامه پیدا کرد و پلیس در شهر نورکوپینگ ناچار به شلیک اخطار شد و سه نفر در درگیری‌ها مجروح شده‌اند. چندین خودرو هم به آتش کشیده شده و حداقل هفده نفر هم بازداشت شدند.

آقای پالودان قصد دارد در انتخابات سراسری سوئد که ٢٠ شهریور برگزار می‌شود نامزد شود اما هنوز امضای کافی برای کاندید شدن را ندارد و در "تور" انتخاباتی در سوئد است.

او تحت مراقبت دائم پلیس است.

حزب "استرام کورس" در انتخابات سه سال پیش ١/٨ درصد آرا را به دست آورد و هیچ کرسی‌ای در پارلمان سوئد ندارد.

نورکوپینگ

منبع تصویر،EPA

orebro

از آغاز خشونت‌ها، خوروهای متعددی به آتش کشیده شده و به اموال عمومی خسارت وارد شده است

sweden

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.