رفتن به محتوای اصلی

بدافزار جاسوسی "پگاسوس" در دفتر نخست‌وزیر بریتانیا
19.04.2022 - 23:27

فهرست دستگاه‌های الکترونیکی و تلفن‌های هوشمند افرادی که رد بدافزار جاسوسی "پگاسوس" در آنها یافت شده بسیار طولانی است؛ از رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون گرفته تا شماری از روزنامه‌نگاران این کشور و نامزد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید.

روزنامه اتریشی استاندارد دوشنبه، ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) در گزارشی به نقل از "سیتیزن لب" (Citizen Lab) از کشف ردپای این نرم‌افزار در دولت بریتانیا خبر داد.

"سیتیزن لب"، موسسه پژوهشی امنیت فضای مجازی وابسته به دانشگاه تورنتو، می‌گوید در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده دولت بریتانیا ردپای بدافزار جاسوسی پگاسوس مشاهده شده است.

بدافزار جاسوسی در دفتر بوریس جانسون؟

پژوهشگران این موسسه می‌گویند رد بدافزار جاسوسی در شبکه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون رهگیری شده و مربوط به یک تلفن همراه می‌شود اما این که دقیقا چه دستگاهی آلوده شده مشخص نشده است.

محققان این موسسه همچنین نمی‌تواند در این مورد که چه اطلاعاتی احتمالا از طریق نفوذ پگاسوس لو رفته نظر دهند.

ران دیبرت، مدیر موسسه سیتیزن می‌گوید در فاصله تابستان ۲۰۲۰ تا تابستان ۲۰۲۱ موارد زیادی از آلودگی به نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در تلفن‌های همراه کارمندان ارشد دستگاه دیپلماسی بریتانیا مشاهده شده و این موارد به اطلاع لندن هم رسیده است.

امارات، قبرس، هند و اردن مبدا احتمالی حمله سایبری

پژوهشگران با تحلیل و بررسی آدرس آی‌پی دستگاه‌هایی که برای ارسال اطلاعات به دستگاه قربانیان از آنها استفاده شده به این نتیجه رسیده‌اند که نفوذ به دفتر نخست‌وزیر بریتانیا از امارات متحده عربی انجام شده است.

این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که حمله با بدافزار پگاسوس به دستگاه‌های کارمندان وزارت‌خارجه بریتانیا هم از امارات بوده و هم از کشورهای قبرس، هند و اردن.

یکی دیگر از موارد تازه فاش شده از حمله با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس، یک عملیات گسترده شنود است که در منطقه کاتالونیای اسپانیا رخ داده است.

به گفته پژوهشگران موسسه سیتیزن لب در این منطقه دست‌کم ۶۰ سیاستمدار، حقوقدان و فعال مدنی و سیاسی در داخل و خارج از اسپانیا هدف جاسوسی سایبری قرار گرفته‌اند و دولت مادرید مظنون به دست داشتن در این حمله‌ها است.

یک همکار سابق شرکت اسرائیلی NSO، سازنده نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به نشریه نیویورکر گفته دست‌کم حساب کاربری یک مشتری ساکن اسپانیا در این شرکت ثبت شده است.

تکذیب دخالت شرکت اسرائیلی

به گفته گروه فناوری اسرائیلی NSO این شرکت فقط با دولت‌ها و نهادهای دولتی همکاری دارد اما از ذکر نام و مشخصات دقیق آنها خودداری می‌کند. شرکت اسرائیلی هر گونه دخالت در حمله سایبری به مقام‌های بریتانیایی را تکذیب کرده است.

بر پایه اطلاعاتی که تا کنون برملا شده بدافزار جاسوسی پگاسوس دست‌کم در ۴۵ کشور به کار گرفته شده که در میان آنها برخی کشورهای توتالیتر و شماری از کشورهای غربی نظیر آمریکا نیز وجود دارند.

دولت لهستان ژانویه امسال تائید کرد نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس را خریده و مدعی شد از آن فقط برای برخورد با ارتکاب جرائم سازمان یافته و جنایت استفاده می‌کنند. برخی منابع از استفاده از این نرم‌افزار برای جاسوسی از مخالفان دولت حاکم خبر می‌دهند.

موارد جدید فاش شده از استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس می‌تواند برای شرکت سازنده آن مشکل‌آفرین باشد و شرکت‌هایی نظیر اپل و Meta به اقدام حقوقی علیه آن اقدام کنند.

سرویس پیام‌رسان واتس‌اپ سال ۲۰۱۹ از شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او به اتهام سوءاستفاده از یکی از نقاط آسیب‌پذیر در سیستم عاملش، برای نفوذ نرم‌افزارهای جاسوسی روی حدود هزار و ۴۰۰ دستگاه تلفن هوشمند شکایت کرد.

این شرکت در بیانیه‌ای که نشریه نیویرکر آن را نقل کرده ادعا می‌کند  از سوی گروه‌هایی با انگیزه سیاسی هدف حمله قرار گرفته که اغلب مواضع ضد اسرائیلی دارند.

تا کنون به طور قطعی مشخص نشده که شرکت فناوری اسرائیلی NSO به طور مستقیم در هک کردن دستگاه‌های الکترونیکی و تلفن همراه سیاستمداران بریتانیایی و برخی موارد دیگر دست داشته یا دولت‌ها و نهادهای کشورها با استفاده از محصولات آنها این کار را انجام داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.