رفتن به محتوای اصلی

انفجار خونین در مسجد شیعیان در مزار شریف در گیری در غرب شهر گزارش شد
21.04.2022 - 20:00
 
تصویر
 
 

 

مسجد سه دوکان مزارشریف

 

مسجد "سه دکان" مزارشریف

 

بعد از آنکه ظهر امروز پنجشنبه، در اثر انفجار خونینی در مسجد شیعیان در شمال شهر مزار شریف، دست کم ۳۱ تن کشته و نزدیک به ۹۰ تن زخمی شدند، حالا شماری از شاهدان عینی از مزار شریف به بی‌بی‌سی گفته اند که کارته ظهیرالدین فاریابی در غرب شهر مزار شریف پر تنش است. گفته شده درگیری میان "چند مهاجهم" و نیروهای گروه طالبان جریان دارد.

 

در ویدئوهایی که به دست بی‌بی‌سی رسیده است صدای شلیک گلوله و درگیری به گوش می‌رسد.

 

منابع مردمی همچنین گفته اند که نیروهای طالبان از مرکز فرماندهی امنیت این ولایت به سرعت به سوی غرب شهر حرکت کردند.

 

این در حالی است که ساعاتی قبل، منابعی از شفاخانه ابوعلی سینای بلخی در مزار شریف در صحبت با بی‌بی‌سی تایید کرد که تا حالا ۳۱ جسد و ۸۷ زخمی دریافت کرده اند.

 

ظهر امروز به وقت محلی، در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در یک مسجد "شیعیان" انفجاری رخ داد که باعث کشته شدن دست‌کم ۳۱ تن و زخمی شدن ۸۷ تن دیگر شده است. مسجد شیعیان در محله‌ای به اسم "سه دکان" در شمال روضه، در شهر مزار شریف قرار دارد.

 

گروه دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حمله به مسجد شیعیان در محله "سه دکان" مزار شریف را به عهده گرفت.

 

انفجار امروز در مسجد شیعیان در مزار شریف، یکی از خونبارترین حملات بعد از روی کار آمدن گروه طالبان به قدرت است.

 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان و معاون وزارت اطلاعات این گروه ساعت‌ها بعد از وقوع چندین انفجار در شهرهای مختلف افغانستان در صفحه توییترش واکنش نشان داده است.

 

آقای مجاهد ضمن محکوم کردن انفجار‌های امروز که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شده، نوشته است که نیروهای آنها تجربه زیادی در از میان برداشتن "فتنه انگیزها و عناصر شریر" دارند و به زودی عاملین رویدادهای امروز شناسایی خواهند شد.

 

ویدئوی‌هایی که از محل رویداد به دست بی‌بی‌سی رسیده است چندین جسد افتاده بر روی زمین را نشان می‌دهد و ویدئو‌ها قابل بازپخش نیستند.

 

بی‌بی‌سی آمار منتشر شده از سوی مقامات محلی را نمی‌تواند به صورت مستقل تایید کند.

 

 

انفجار در قندوز ، کابل و ننگرهار

 

همچنین گزارش شده که در انفجار جداگانه در ولایت قندوز دست‌کم "یازده تن کشته و زخمی" شده‌اند. صبح امروز پنجشنبه انفجاری هم در محله خوشحال خان شهر کابل رخ داد که در اثر آن دو کودک زخم برداشتند.

 

همچنین یک مقام محلی طالبان تایید کرده است که یک خودرو نیرو‌های طالبان در ننگرهار در شرق افغانستان روی مین رفته و انفجار آن "چهار کشته و یک زخمی" به جا گذاشته است. روشن نیست که این مین جدیدا کار گزاری شده بود یا از مین‌های کارگزاری شده خود طالبان است.

 

دو روز پیش در اثر سه انفجار در برابر ورودی مکتب/مدرسه پسرانه هزاره- شیعه در غرب کابل دست‌کم ۹ کودک کشته و ۵۰ تن دیگر زخم برداشتند.

 

واکنش‌ها

 

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان حمله داعش به مسجد شیعیان در مزار شریف را محکوم کرد. یوناما حملات اخیر بالای غیرنظامیان را نگران کننده خوانده و گفته هرچه زودتر باید این حملات پایان یابد و عاملان آن مجازات شوند.

 

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در واکنش به وقوع چندین انفجار امروز در شهرهای مختلف افغانستان نوشته است که "انفجارها مسجد شیعیان در مزارشریف را هدف قرار داد و دوباره جامعه هزاره قربانی شدند." او افزوده که "حملات هدفمند سیستماتیک به مدارس و مساجد مزدحم نیاز به تحقیق فوری و پاسخ‌دهی دارد."

 

اسپر ویک، نماینده وبژه آلمان برای افغانستان با اشاره به انفجار امروز در مسجد شیعیان در مزارشریف گفته است که از "یک حمله هدفمند دیگر علیه جامعه شیعه و تداوم خشونت در افغانستان" به شدت متاثر شده است.

 

او از طالبان به عنوان حاکمان بالفعل افغانستان خواسته است که "امنیت مردم به ویژه اقلیت های کشور را تضمین کنند."

 

نامه سرگشاده فعالان حقوق بشر هزاره

 

شماری از فعالان حقوق بشر افغانستان با انتشار نامه‌ای خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت برای "اقدامات پیشگیرانه" و حفاظت از مردم هزاره در معرض "نسل کشی" شدند.

 

 

 

 

.

 

مادران دانش آموزان هزاره پس از حملات روز سه شنبه به دو مدرسه در دشت برچی کابل

 

مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه هزاره در افغانستان که این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند، از سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند که به وضعیت هزاره‌ها در افغانستان توجه کافی و فوری شود و در حفاظت از هزاره‌ها در برابر آنچه آنها "نسل‌کشی، آزار و اذیت، و جنایات علیه بشریت" علیه هزاره‌ها خوانده اند، آنها اقدامات پیشگیرانه و مؤثر انجام دهند.

 

در این نامه که با امضای شماری از چهره‌های سرشناس هزاره نشر شده، خطاب به رهبران ایالات متحده، استرالیا و کانادا، به اشاره به حملات روز سه شنبه به دو مدرسه در دشت برچی کابل را که شماری از کودکان شیعیان هزاره کشته و زخمی شدند، آن را "حملات هدفمند علیه گروه قومی هزاره در محله فقیرنشین غرب کابل" توصیف کرده است.

 

به نوشته این نامه، تنها از سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۰ حمله خونین در دشت برچی کابل رخ داده است که صدها غیرنظامی را "صرفاً به دلیل تعلقات قومی و اعتقادات مذهبی هدف قرار داده و به قتل رسانده‌اند."

 

در این نامه از جامعه جهانی خواسته شده است تا در کنار جامعه هزاره در به رسمیت شناختن و محکومیت "نسل کشی هزاره‌ها" بایستد.

 

برای درک بیشتر از رابطه طالبان با داعش، تحلیل انتونیو جستوزی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در امور افغانستان را اینجا بخوانید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.