رفتن به محتوای اصلی

پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار شد
23.04.2022 - 15:38

 

رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ایران ابراز امیدواری کرده که "در آینده نزدیک" وزیران خارجه دو کشور با هم جلسه داشته باشند

رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران، از برگزاری پنجمین دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داده است.

پایگاه خبری نورنیوز که به علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران منتسب است، نوشته فضای دور پنجم مذاکرات "مثبت" بوده.

نورنیوز همچنین عکسی را منتشر کرده که نمایندگان ایران و عربستان سعودی را در کنار مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق نشان می‌دهد.

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که نماینده ایران از مقام‌های ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نماینده عربستان، رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور بوده‌ که به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند.

نور نیوز ابراز امیدواری کرده که "در آینده نزدیک" وزیران خارجه دو کشور جلسه مشترکی با هم داشته باشند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در اسفند ۱۴۰۰ گفته بود: "در صورتی که ایران پاسخ پرسش های خود را در دور چهارم گفت وگوها دریافت کند می توان بر اساس آن درباره زمان آغاز مذاکرات و سطح آن تصمیم گرفت."

شبکه تلویزیونی العالم، رسانه عرب زبان وابسته به جمهوری اسلامی هم در خصوص دور پنجم مذاکرات گزارش کرده که "دو هیات روی بیشتر پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کردند."

به نوشته العالم "دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان قرار بود اسفند ماه گذشته برگزار شود که به دنبال اقدام عربستان سعودی در اعدام جمعی شماری از شهروندان شیعه این کشور متوقف شد."

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در سفر هفته گذشته خود به تهران در مورد مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: "مشخص است که گفت‌وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است".

برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای اولین بار حدود یک سال پیش، مه سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که عراق میزبان گفت‌وگوها میان ایران و عربستان بوده و پس از آن چهار دور مذاکرات به میزانی بغداد انجام شده است.

رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران کشورهای عراق و عمان را دارای "نقش موثری در شکل‌گیری این جلسات میان نمایندگان تهران و ریاض" معرفی کرده است.

روابط ایران و عربستان نزدیک به ۶ سال پیش از سوی مقام های سعودی به طور کامل قطع شد. دلیل قطع روابط، حمله "طلاب و دانشجویان بسیجی" به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود. این افراد به اعدام یک روحانی شیعه در عربستان اعتراض داشتند.

در شش سال گذشته مقام های ایران و عربستان انتقاد و تنش لفظی کم سابقه ای را متوجه یکدیگر کرده بودند از جمله ایران، عربستان سعودی را "ارتجاع منطقه" می خواند اما در ماه‌های اخیر از دامنه این نوع اظهارات کم شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.