رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات دبیرکل سازمان ملل در مسکو، همزمان با اجلاس کمک به اوکراین با شرکت ۴۰ کشور
26.04.2022 - 22:40

لاوروف و گوترش پس از گفتگو در مورد جنگ اوکراین در یک نشست خبری شرکت کردند

دبیرکل سازمان ملل پس از گفتگو با وزیر خارجه روسیه در مورد جنگ اوکراین در یک نشست خبری مشترک خواستار پایان جنگ شد و همزمان مقامات دفاعی و نمایندگان بیش از چهل کشور جهان برای گفتگو در یک نشست مشترک، نحوه حمایت از اوکراین در برابر حمله نظامی روسیه را بررسی کرده‌اند.

در نشست خبری مشترک آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آقای لاوروف گفت که دلیل این جنگ "دخالت غرب در اوکراین" بوده و غرب را متهم کرد که از اوکراین "به عنوان پایگاهی برای محدود کردن، کنترل روسیه" استفاده کرده‌اند. او گفت علت جنگ کنونی "تجاوز غرب به فضای ژئوپلیتیکی" روسیه بوده است.

سرگئی لاوروف این نظر دولتش را تکرار کرد که ساکنان منطقه دونباس در شرق اوکراین از روسیه خواسته‌اند که آنها را از تحت حاکمیت "نازی‌های حاکم بر اوکراین" رهایی دهند. هنوز مقامات روس شواهدی در مورد وجود "نازی‌ها در دولت اوکراین" ارائه نداده‌اند اما آن را در تبلیغات داخلی هم به کار می‌برند.

در مورد جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان، او گفت که با سازمان ملل متحد برای محافظت از غیرنظامیان "همکاری" خواهد کرد اما نحوه این همکاری را شرح نداد.

آقای گوترش در این نشست خبری گفت که "مذاکرات صریحی" با آقای لاوروف داشته و این نظر سازمان ملل را تکرار کرد که روسیه تمامیت ارضی اوکراین را "نقض" کرده که برخلاف منشور سازمان ملل متحد است. وی گفت که علیرغم اختلاف نظر در مورد علت جنگ، پایان دادن به آن به نفع همه خواهد بود و خواستار ایجاد مسیرهای امن برای تخلیه غیرنظامیان شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار احترام به قوانین بین‌المللی شد.

در جریان این نشست خبری، دبیرکل سازمان ملل گفت که در این بحران "یک چیز درست و بی‌تردید است و هیچ استدلالی نمی‌تواند آن را تغییر دهد اینکه: "هیچ سرباز از اوکراین را در قلمرو فدراسیون روسیه نداریم، اما نیروهای روسیه در خاک اوکراین هستند." در واکنش به این نظر، سرگئی لاوروف نیز گفت: "این درست است، من آن را تأیید می‌کنم."

اولکسی رزنیکف (اول ازراست) و لوید آستین (سوم از راست) وزیران خارجه اوکراین و آمریکا در نشست رامشتاین

نشست حمایت از اوکراین

هممزان با دیدار آقایان گوترش و لاوروف نشست گروه مشورتی دفاعی اوکراین به ریاست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان برگزار شد و علاوه بر کشورهای عضو ناتو، مقامات تعدادی دیگر از کشورها از جمله اعضای اتحادیه اروپا نیز در آن حضور داشتند.

در پایان این نشست، اقای آستین در یک نشست خبری نتایج این نشست را تشریح کرد و گفت که گروه مشورتی دفاعی اوکراین به گروه تماس دفاع از خود اوکراین" تغییر نام یافته و این گروه هر ماه جهت ارزیابی نیاز تسلیحاتی اوکراین "برای مقابله با تجاوز روسیه" تشکیل جلسه خواهد داد.

او تصمیم آلمان به ارسال کمک نظامی به اوکراین را "حرکتی مهم" توصیف کرد. او گفت که ارسال توپ‌های خودکششی ضدهوایی آلمان به اوکراین توانایی ارتش اوکراین را به نحوی ملموس تقویت خواهد کرد.

صبج امروز، آقای آستین در سخنان افتتاحیه نشست از شرکت‌کنندگان خواست تا "به درکی مشترک و شفاف از نیازهای امنیتی اوکراین در کوتاه مدت" برسند و افزود "زیرا ما به هر اقدامی که لازم باشد دست می‌زنیم تا این نیازها را برآورده کنیم."

او گفت اوکراین "کاری عظیم در دفاع از حق حاکمیت خود در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه انجام داده" و از شرکت‌کنندگان خواست تا برای کمک به اوکراین در دفاع از خود کمک بیشتری کنند. وزیر دفاع آمریکا گفت که "امروز ۶۲ روز است که اوکراین تهاجم روسیه را به عقب رانده است" و خطاب به مردم اوکراین افزود: "مقاومت شما الهام‌بخش جهان آزاد بوده و بر عزم ناتو در این زمینه افزوده است."

وزیر دفاع آمریکا گفت: "آشکار است که اوکراین اعتقاد دارد در این جنگ پیروز خواهد شد و ما نیز همین اعتقاد را داریم."

بیش از چهل کشور در نشست گروه مشورتی دفاعی اوکراین نحوه کمک به اوکراین را بررسی می‌کند

کمک نظامی فرانسه و آلمان

با ادامه جنگ اوکراین، برخی از کشورهای غربی که پیشتر تمایل زیادی به حمایت تسلیحاتی از این کشور نبودند آمادگی خود را برای تقویت توانایی دفاعی ارتش اوکراین اعلام داشته‌اند.

روز گذشته، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، با تاکید بر عزم کشورش "در ادامه و تعمیم حمایت از اوکراین در همه زمینه‌ها" گفت که دولت فرانسه تحویل تعدادی توپ سزار به ارتش اوکراین را تصویب کرده است. توپ سزار با برد ۴۰ کیلومتر از تسلیحاتی است که می‌تواند توانایی ارتش اوکراین در هدفگیری نقاط تجمع نیروهای روسیه را افزایش دهد و خطوط تهاجمی آنها را مختل کند.

همچنین، گزارش شده است که آلمان، که در نشست گروه مشورتی دفاعی اوکراین شرکت دارد، تصمیم گرفته است مقادیری تسلیحات در اختیار اوکراین قرار دهد.

براساس این گزارش، توپخانه ضدهوایی متحرک گپارد از جمله تسلیحاتی است که در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. با وجود اینکه نیروی هوایی روسیه به هواپیماهای پیشرفته ساخت آن کشور مسلح است، تا کنون نتوانسته است به برتری هوایی در آسمان اوکراین دست یابد و استفاده موثر نیروهای اوکراینی از تسلیحات ضدهوایی عامل اصلی در این زمینه بوده است.

توپ دوقلوی گپارد از دهه ۱۹۷۰ در ارتش آلمان مورد استفاده بوده و روی شاسی تانک لئوپارد ساخت این کشور نصب شده است. در نشست رامشتاین، وزیر دفاع آلمان گفت که پنجاه قبضه از این توپ در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

لامبرشت جزئیات مورد کمک نظامی المان به اوکراین را شرح داد و آمریکا این کمک را حرکتی مهم توصیف کرد

رسانه‌های آلمان همچنین گفته‌اند که این کشور برنامه‌ای برای تحویل حدود یکصد دستگاه نفربر و تعدادی تانک لئوپارد قدیمی ارتش خود را به اوکراین بدهد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت آلمان به تعلل در حمایت از اوکراین متهم شد هرچند در واکنش به این تحول، گفته است که بودجه دفاعی خود در سال جاری را حدود ۱۱۳ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

حمله روسیه همچنین باعث شد که نگرش مردم آلمان در مورد خودداری از ارتباط با درگیری‌های نظامی خارجی تغییر یابد و نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از حمایت اکثریت آنان از کمک نظامی به اوکراین است.

در گذشته، پایین بودن سهم بودجه دفاعی آلمان در تولید ناخالص داخلی این کشور در مقایسه با اهداف ناتو و برخی از کشورهای عضو این پیمان انتقاداتی از جمله از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را در پی آورده بود. دولت‌های آلمان در سال‌های اخیر همچنین به مماشات در برابر طرح‌های خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متهم شده بودند.

در آغاز حمله روسیه به اوکراین، برخی از سیاستمداران غربی از جمله در آلمان ابراز نگرانی کرده بودند که کمک تسلیحاتی به اوکراین ممکن است باعث درگیری بین ناتو و روسیه شود اما با گذشت زمان و ناکامی نظامی روسیه در دستیابی سریع به اهداف اولیه خود همراه با گزارش‌های مربوط به اتهام ارتکاب جنایات جنگی باعث برانگیختن افکار عمومی در حمایت از اوکراین شده است.

زلتسکی در دیدار با وزیران خارجه و دفاع آمریکا در کی‌یف - رئیس جمهوری اوکراین ماه‌هاست خواستار حمایت تسلیحاتی غرب شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که از متحدان غربی سلاح‌های بیشتری می‌خواهد و می‌گوید نیروهایش می‌توانند با قدرت آتش بیشتر جریان جنگ را تغییر دهند.

هشدار روسیه

روز گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشدار داده بود که کمک تسلیحاتی ناتو به اوکراین به معنی آن است که ناتو در یک جنگ نیابتی با روسیه درگیر شده است. او هشدار داد که کمک‌های غرب به اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم منجر شود.

وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این اظهارات گفت که روسیه که نتوانسته است مانع از حمایت کشورهای دیگر از اوکراین شود، با هشدار در مورد وقوع جنگ جهانی در صدد ترساندن آنهاست.

وزیر دفاع بریتانیا نیز در جدی بودن این اظهارات ابراز تردید کرد. وی همچنین در ارزیابی تحولات نظامی گفت که روسیه به اهداف اولیه خود دست نیافته و افزود که در حال حاضر، بین توانایی نظامی دو طرف در جبهه جنگ توازن برقرار است.

پوتین مقامات اوکراین را متهم کرده که در صدد کشتن روزنامه‌نگار روسی بودند هرچند در مورد انگیزه آنان توضیحی نداده است

وزیر دفاع بریتانیا همچنین اظهار داشت که فشار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر فرماندهان ارتش برای کسب نوعی دستاورد نظامی تا مراسم سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در روسیه باعث اتخاذ تصمیم‌هایی شده که از لحاظ نظامی نادرست بوده است.

روز گذشته، رئیس جمهوری روسیه به نقل از تشکیلات اطلاعاتی کشورش گفت که دولت اوکراین درنظر داشته "یک روزنامه‌نگار برجسته" روسی را ترور کند اما این برنامه توسط نیروهای امنیتی روسیه خنثی شده است.

رسانه‌های روسی نیز از بازداشت چند نفر برای کشتن و "اعتراف" دستگیرشدگان به ارتباط با دولت اوکراین در برنامه‌ریزی برای ترور یک روزنامه‌نگار تلویزیون دولتی این کشور خبر داده‌اند. برخی مفسران روسیه گفته‌اند که کشف این توطئه نشان می‌دهد که "نتونازی‌های تروریست" بر اوکراین حکومت می‌کنند و روسیه حق داشته است در صدد "پاکسازی" آن کشور برآید.

با آغاز جنگ، دولت روسیه فعالیت رسانه‌های داخلی را به شدت محدود و مشکلاتی را برای دسترسی مردم این کشور به منابع اطلاع‌رسانی خارجی ایجاد کرده است. مقامات روسیه مشخص نکرده‌اند که به چه دلیل دولت اوکراین در نظر داشته این روزنامه‌نگار روسی را به قتل برساند.

منابع غربی گفته‌اند که ظاهرا رئیس جمهوری روسیه انتظار داشت عملیات نظامی علیه اوکراین به سرعت به سقوط دولت و اشغال خاک آن کشور منجر شود و با ناکامی در این زمینه، احتمالا در صدد است مردم روسیه را برای یک جنگ طولانی مدت و پرهزینه آماده و مشکلاتی ناشی از آن را توجیه کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.