رفتن به محتوای اصلی

نگرانی کاخ سفید از دستیابی ایران ظرف چند هفته به سلاح هسته‌ای
27.04.2022 - 16:55

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که «کاخ سفید نگران است که ایران ظرف چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد و این نگران‌کننده است.»

روز سه‌شنبه، پس از آن‌که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه تبیین درخواست بودجه سال آتی وزارتخانه اش در کمیته امور خارجی مجلس سنا به شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد، سخنگوی کاخ سفید از حساسیت‌ها نسبت به شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای تهران اشاره و از این که «ایران ظرف چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد» اظهار نگرانی کرد.

او با انتقاد از دولت پیشین آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای گفت: «تحت این توافق، برنامه هسته‌ای آنها به شدت محدود شده بود و توسط بازرسان بین‌المللی نظارت می‌شد اما با خروج دولت پیشین از توافق، ایران به برنامه هسته‌ای خود شتاب داد و همکاری با بازرسان بین المللی را کاهش داد.»

جن ساکی گفت: «همانگونه که در سخنان وزیر خارجه، آنتونی بلینکن در جلسه شهادت امروز در کنگره اشاره شد، زمان گریز هسته‌ای ایران در چارچوب توافق، حدود یکسال بود که به چندین هفته یا کمتر تقلیل یافته است.»

به گفته سخنگوی کاخ سفید، این نتیجه خروج از توافق هسته‌ای است که امنیت ما را کاهش داده است و توان نظارتی ما را بر برنامه آنها پایین آورده است. به همین دلیل است که با شروع به کار رئیس جمهوری ما مسیر دیپلماتیک را دوباره از سرگرفتیم.

مذاکرات هسته ای احیای برجام پس از هشت دور که چندین ماه آن در وین انجام شد، بدون نتیجه متوقف شده است. تهران و واشنگتن یکدیگر را به کوتاه نیامدن از مواضعشان برای احیای برجام متهم می کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
VOA

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.