رفتن به محتوای اصلی

مایک پنس، به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای کاخ سفید
28.04.2022 - 07:58

درباره چهره‌های شرکت‌کننده در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری در ماه‌های اخیر مطرح شده است. این روند به خصوص با آشکار شدن روزافزون ضعف‌های جو بایدن سرعت بیشتری گرفته، و رسانه‌ها همه روزه فهرست افرادی را که گفته می‌شود برای جانشینی او پای به میدان خواهند گذاشت، گسترده‌تر می‌کنند.

در این میان خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به عنوان یکی از رسانه‌هایی که اخبار و شایعات منتشر شده در این زمینه را در تمام ماه‌های اخیر پیگیری کرده، از مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها در این عرصه نام برده و گفته که او به شدت به کاخ سفید چشم دوخته است. با این حال به عقیده این خبرگزاری مایک پنس که در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ با او به مشکلات زیادی برخورده بود، یک مشکل بزرگ دارد؛ و آن هم چیزی نیست مگر عدم توانایی او در متحد کردن رای‌دهندگان ترامپ- که از آقای معاون رئیس جمهور به دلیل خالی کردن پشت ترامپ دلخور و ناراضی‌اند!

گزارش اسپوتنیک با اشاره به گزارشی تصویری از فاکس‌نیوز آغاز می‌شود- که خبر از احتمال حضور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ داده بود. اشاره اسپوتنیک به گفتگوی پنس با ماریا بارتیرومو، مجری فاکس‌بیزینس است که در آن گفته بود که احتمال حضور در رقابت‌های ۲۰۲۴ را رد نمی‌کند!

پروفسور دیوید وودارد، دانشمند علوم سیاسی دانشگاه کلمسون و مشاور سیاسی شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در این زمینه می‌گوید: «بی‌شک مایک پنس برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد. به خصوص که پنس یک گروه مستقل برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آغاز تبلیغات انتخاباتی دارد- و می‌بینیم که در روزهای اخیر هم بازدید از ایالت‌های جمهوری‌خواهان را آغاز کرده است. در کل مایک پنس چیزهای مثبت زیادی برای ارائه به رای‌دهندگان دارد- و همین هم احتمال حضور او در انتخابات و حتی موفقیت در انتخابات را بیشتر می‌کند. این که پنس تا لحظه آخر به ترامپ وفادار بود، پوئن مثبتی برای او در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به شمار می‌آید- و این‌که تنها بعد از وقایع ۶ ژانویه و حمله ترامپیست‌ها به کنگره دست از پشتیبانی ترامپ برداشت و نتیجه انتخابات را تائید کرد، پوئن مثبت دیگری است که می‌تواند آرای کسانی غیر از ترامپیست‌ها را هم برای او به ارمغان آورد».

در اوایل بهار ۲۰۲۲، مایک پنس با اعلام این که «پیگیری مفهوم آزادی می‌تواند مسیر محافظه‌کاران به سوی پیروزی را هموار کند» از پلتفرم جدیدی برای جمهوری‌خواهان رونمایی کرد- که با تمرکز بر انتخابات میان‌دوره‌ای آتی طراحی شده بود. پنس هم‌چنین دولت بایدن را به خاطر تورم بالای ۴۰ ساله، رکوردشکنی در مهاجرت‌های غیرقانونی، افزایش ۷۰ درصدی قیمت بنزین و البته احتمال کمبود مواد غذایی مورد تند و تیزترین انتقادات ممکن قرار داد.

او که خواستار «پایان سانسور تکنولوژی‌های بزرگ، شناسایی عمومی رای‌دهندگان و محدود کردن برگه‌های رای پستی و پایان دائمی سو استفاده از بودجه مالیات‌دهندگان برای سقط جنین» شده بود، در زمینه سیاست خارجی ایالات متحده نیز گفت که خواهان افزایش فشار بر پکن و سرمایه‌گذاری‌های نظامی جدید، از جمله در زمینه امنیت سایبری و فناوری برای مقابله با تهدید رو به رشد کشورهایی مانند چین و روسیه است- تا خود را به عنوان یک نامزد جدی محافظه‌کار، حداقل در میان دبیران و سردبیران روزنامه‌های جمهوری‌خواه مطرح نماید.

با این حال پروفسور دیوید وودارد بر این باور است که مایک پنس به رغم این‌که در نگاه ناظران آمریکایی یک نامزد تقریبا قطعی با پتانسیل بالای موفقیت شمرده می‌شود، اما مشکلی دارد که رقبای محافظه‌کارش سناتور تام کاتن، مارکو روبیو و البته فرماندار فلوریدا، ران دسانتیس چنین مشکلی ندارند. او می‌گوید: «این سه نفر آخر تقریبا هر روز در مطبوعات با جو بایدن مخالفت می‌کنند و انتقاد و اعتراض‌هاشان را همه روزه می‌شود در رسانه‌ها دید. این در حالی است که مایک پنس در این چند وقت چندان توی چشم نبوده، و برای هر بار دیده شدن خودش باید رویدادی به وجود آورد. علاوه بر این، کاتن، روبیو و دسانتیس میراث‌دار مسایلی چون دو استیضاح پشت سرهم، توئیت‌های تهاجمی تمام‌نشدنی و بی‌پایان و البته اشتهار به یک سیاست خارجی خشن نیستند و به عبارت بهتر مجبور نیستند این بار و بنه فرسوده‌کننده را مدام با خود به این سو و آن‌سو حمل کنند. پنس اما باید این کار را انجام دهد». در واقع به گفته وودارد «در سیاست چیزی بهتر از این وجود ندارد که شما را به عنوان یک چهره جدید، شاداب و بهبودیافته بشناسند. به این دلیل هم هست که فکر می‌کنم مایک پنس در ایجاد اتحاد مجدد در میان رای‌دهندگان دونالد ترامپ با مشکل مواجه خواهد شد».

مشکل دیگری که مایک پنس با آن مواجه است، این است که هنوز مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ خودش قصد اعلام نامزدی در سال ۲۰۲۴ را دارد یا خیر. به خصوص که بر خلاف باور پروفسور وودارد و عده بسیار زیاد دیگری که عقیده دارند رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به دنبال چهره‌های جدیدی هستند که آن‌ها را به جلو رفتن و پیش‌روی وادار کند، نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان از این دارد که رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه هم‌چنان از ترامپ نیز حمایت می‌کنند- و این تناقض یکی از مسایلی است که می‌تواند تردیدهایی برای مایک پنس و دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه به وجود آورد.

اسپوتنیک در ادامه گزارش به نظرسنجی‌های پرشماری پرداخته که در ماه‌های اخیر حکم به پیروزی دونالد ترامپ در میان جمهوری‌خواهان- و حتی در رقابت با جو بایدن و البته کامالا هریس- داده‌اند. اما در صورت نبود او در فهرست نامزدها، بسیاری مایک پنس را بهترین گزینه جمهوری‌خواهان می‌دانند. به خصوص به خاطر وفاداری پنس به ترامپ- تا آخرین روزها- که باعث می‌شود نظر هواداران پر و پا قرص ترامپ هم درباره او مثبت باشد.

ولی با این حال به نظر می‌رسد ترامپ تمایلی به اعلام حمایت از مایک پنس ندارد. ظاهرا دونالد ترامپ هنوز هم به دلیل این‌که مایک پنس در آخرین روزهای شمارش آرا تمایلی به ایجاد چالش و زیر سوال بردن آرای الکترال جو بایدن و لغو شماری از آرای او نداشته از پنس ناراضی است. در جواب این نارضایتی پنس بارها گفته که قانون اساسی ایالات متحده اجازه چنین مداخله‌ای را به معاون رئیس جمهور نمی‌دهد. با این وجود، ترامپ اخیراً دوباره به صراحت گفته که دیگر روی پنس به عنوان معاون احتمالی خود حسابی باز نکرده است. ترامپ به واشنگتن‌اگزمینر هم گفته که «حتی اگر دوباره پنس را معاون اول خودم کنم، فکر نمی‌کنم که مردم این موضوع را بپذیرند».

ترامپ در این زمینه در مصاحبه دیگری هم از رابطه خوبی که با مایک پنس داشتند، سخن به میان آورده است. او گفته: «من و مایک رابطه خوبی داشتیم؛ البته به جز آن اختلاف بسیار مهمی که در پایان ریاست جمهوری من اتفاق افتاد. به جز آن، ما رابطه بسیار خوبی داشتیم».

با این حال همین اختلاف روزهای آخر شاید مهم‌ترین عامل در زمینه کاهش شانس مایک پنس در انتخابات باشد. به عنوان مثال رای‌دهندگان افراطی متعلق به جریان «آمریکا را دوباره عظمت می‌بخشیم» قصد دارند رویکرد ترامپ را در قبال معاون رئیس جمهور سابق خود تکرار کنند- که این امر به طور بالقوه می‌تواند مسیر پیروزی پنس را دشوار و پیچیده کند.

وودارد اما عقیده دارد که با گذر زمان اوضاع عوض خواهد شد. او می‌گوید که «تنها زمان می‌تواند نشان دهد که رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ چگونه ممکن است به پایان برسد»- و تاکید می‌کند که «رای‌دهندگان حافظه کوتاهی دارند و این چیزها را فراموش خواهند کرد».

وودارد می‌گوید «در آینده شاهد اتحاد حزب جمهوری‌خواه خواهیم بود. به ویژه که مردم آمریکا از روسای قدرتمند خوش‌شان می‌آید و همین هم باعث نارضایتی رای‌دهندگان از بایدن شده است. این روند که در زمان‌های جنگ تشدید هم می‌شود، تاکنون بارها منجر به شکست نامزدهای ضعیف‌تر در مقاطع زمانی زیادی شده است. مثلا در این زمینه می‌توان به شکست‌های شدید بری گلدواتر در سال ۱۹۶۴، جورج مک‌گاورن در سال ۱۹۷۲ و والتر موندل در سال ۱۹۸۰، جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ اشاره کرد- که هر کدام در مقابل یک نامزد قدرتمند شکست خوردند.

بنابراین پروفسور وودارد پیش‌بینی می‌کند که همین اتفاق در انتخابات ۲۰۲۴ نیز رخ خواهد داد و شاهد پیروزی جمهوری‌خواهان خواهیم بود. به گفته وودارد، در چشم‌انداز کوتاه‌مدت نیز می‌توان روی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره ۲۰۲۲ شرط‌بندی کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
shafaqna

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.